Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa dworca PKP w Katowicach - PLAN DOJŚCIA

Dorota Niećko
Mat. Pras. PKP
Szefostwo PKP ujawniło dzisiaj plany przebudowy dworca kolejowego w Katowicach. Czeka nas trudny czas, bo zamknięta zostanie główna hala, a kasy zostaną przeniesione do prowizorycznych blaszaków od strony plac Oddziałów Młodzieży Powstańczej.

Kolej chce rozpocząć remont dworca PKP w Katowicach 2 lata przed zaplanowanym terminem, już na początku 2010 roku.

Otwórz załącznik do materiału i zobacz plany przebudowy na prezentacji przygotowanej przez PKP

Jeżeli Intercity zamiast wysadzić w centrum wywiezie was do Załęża, miejski autobus zamiast pod dworcem zatrzyma się na ulicy Słowackiego, którą będą jeździć także koparki, Dworcowa będzie nieprzejezdna, a estakada zostanie zagrodzona taśmą, to będzie oznaczać, że w Katowicach wybiła godzina zero. A to nastąpi 1 lipca.

Wtedy zarówno Polskie Linie Kolejowe, jak i firma Neinver, zabiorą się za remont dworca. Neinver na placu Szewczyka i w północnej części dworca wybuduje galerię handlową. Kolej musi wyremontować perony i tunele, a nie robiono tego od 40 lat, odkąd istnieje dworzec.

Co będzie się dziać na dworcu od 1 lipca? - Zamykamy dworzec, zabierzemy się za tunel pod peronem czwartym i będziemy po kolei wyłączać perony - mówi Karol Trzoński, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Katowicach.

- My zaczniemy od likwidacji dworca autobusowego na pl. Szewczyka i robienia wykopu - zdradza Rafał Elżanowski, dyrektor do spraw inwestycji w Neinverze.

Potem będzie tylko gorzej. Plac Szewczyka i północna strona dworca praktycznie przestaną dla nas istnieć. Pasażerowie będą mogli korzystać z niego tylko od strony południowej. Nie będzie wejścia od Młyńskiej. Pl. Szewczyka zamieni się w wielki plac budowy: powstanie tu głęboki na 15 metrów wykop, w którym mają docelowo schować się i przystanki autobusowe, i ulica Dworcowa. Dworcowa na czas remontu będzie zamknięta od ul. Słowackiego do Pocztowej, kierowcy będą musieli korzystać z objazdów. Przystanki autobusowe, które teraz są na pl. Szewczyka, zostaną tymczasowo rozlokowane przy pobliskich ulicach, a na dodatek... nie zawsze będą w tym samym miejscu (po remoncie przystanki pod dworcem zostaną. Będzie tu mogło zatrzymać się jednocześnie 10 autobusów. Ale dworzec autobusowy będzie na Sądowej).
Wejść na dworzec będzie można tylko od strony pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej, a i to nie bez kłopotów. PLK będą po kolei wyłączać z ruchu perony, żeby je remontować, więc czeka nas zamieszanie z szukaniem pociągu. Będziemy zdani na megafony, umieszczone i przy pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej i ul. Konopnickiej - tylko tak dowiemy się, na którym peronie zatrzyma się pociąg. To właśnie na placu OMP staną dodatkowe kontenery. Będą w nich tymczasowe toalety i kasy - tylko w nich kupimy bilet. Co ważne, pociągi, które teraz zaczynają bieg w Katowicach, będą ruszać z innych stacji, a tutaj tylko zatrzymają się na kilka minut. Być może Intercity będą zatrzymywać się nie w centrum, a na stacjach w Zawodziu i Załężu.

Kłopot z dotarciem do swoich domów i firm będą mieli lokatorzy kamienic przy pl. Szewczyka, Dworcowej, Słowackiego (będzie tylko dojazd tymczasowy).

Na pocieszenie na czas remontu podróżni mają mieć do dyspozycji więcej kas (20) i toalet (28) w tzw. dworcu tymczasowym. Firmę, która go wybuduje, mamy poznać na początku lutego. Z całego dworca na czas przebudowy znikną sklepy i kioski (zostaną góra dwa). Pojawi się za to podjazd dla niepełnosprawnych.

Zła wiadomość jest dla miłośników słynnych kielichów, które dzisiaj podtrzymują konstrukcję: Neinver nie ukrywa już, że zostaną rozebrane. W ich miejscu mają stanąć podobne, ale na pewno nie takie same.
To gigantyczne zamieszanie potrwa trzy lata. Neinver chce skończyć budowę galerii handlowej na pl. Szewczyka w 2012 roku. PKL mówią o roku 2013. Ale i to nie będzie koniec: wtedy kolej zabierze się za kolejną modernizację, bo perony trzeba będzie dostosować (czyli wydłużyć) do pociągów, jadących z prędkością 160 km na godzinę.

Modernizacja dworców Katowice, Wrocław i Warszawa Wschodnia to największe inwestycje PKP w Polsce. W Katowicach (każdego dnia zatrzymuje się tu 700 pociągów!) na nowe perony i tunele kolej wyda 70 mln złotych. Neinver na swoją część inwestycji - miliard złotych.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera