Tramwaje z powodu pracujących prac nie będą kursować jeszcze prawdopodobnie kilka tygodni. Oprócz komunikacji zastępczej należy pamiętać o utrudnieniach dla kierowców, zwłaszcza w alei Niepodległości, którą przejazd jest zamknięty na wysokości skrętu do siedziby i zajezdni MPK. Trwa tam przebudowa węzła rozjazdowego dla tramwajów. Trzeba poruszać się objazdami.
Od kilku dni możliwy jest już natomiast przejazd przez torowisko tramwajowe od strony alei Pokoju pod estakadą na Rakowie. W związku z tym na swoje trasy powróciły niektóre autobusy. Aleją Pokoju wzdłuż linii tramwajowej można już jeździć, mimo zwężeń, bez większych przeszkód, ale z zachowaniem ostrożności, w związku z trwającymi tam ciągle pracami.
Przypomnijmy, że realizacja inwestycji, po okresie projektowania rozpoczęła się 20 marca. Zadanie wartości 114,5 mln zł (z dofinansowaniem unijnym), obejmuje niemal cały fragment (13,8 km) starszej, podstawowej linii między pętlą w alei Pokoju na Rakowie, a pętlą przy ul. Fieldorfa-Nila/ alei Wyzwolenia na Północy. Prace rozpoczęły się od południa.
Nie przegapcie
- Bielizna erotyczna z Zabrza robi furorę na świecie ZOBACZCIE
- Oto majątki prezydentów miast w Śląskiem
- Wybuch gazu w Bytomiu. Lokale nie nadają się do mieszkania
- Ikea w Zabrzu nie powstanie? Inwestycja w zawieszeniu
- Najdroższe domy w województwie śląskim TOP 20. Poznaj ceny
- Najpiękniejsze fanki Ruchu Chorzów ZDJĘCIA Frelki na Cichej
Podzielone na sześć odcinków prace – oprócz remontu torowiska i trakcji – obejmują także m.in. budowę lub przebudowę przystanków i peronów, przebudowę sterowania i ogrzewania zwrotnic oraz smarownic szyn. Powstanie linia zasilania podstawowego i rezerwowego dla podstacji „Fieldorfa” i „Niepodległości” oraz dwie nowe podstacje trakcyjne wraz z niezbędnymi instalacjami wewnętrznymi i technologicznymi. Podstacja trakcyjna „Czartoryskiego” przejdzie przebudowę. Zaplanowano też centrum sterowania z klimatyzowanymi pomieszczeniami dla brygad utrzymania ruchu, pomieszczeniami biurowymi, szatniami, podręcznym magazynem dla potrzeb pogotowia sieciowego, toaletami i umywalnią. Przebudowane zostaną pętle ,,Fieldorfa” oraz ,,Kiedrzyńska”. Zdalne sterowanie podstacji będzie możliwe dzięki położonym w ramach inwestycji światłowodom. Niezbędne zmiany przejdzie też sieć telekomunikacyjna, gazowa, ciepłownicza i kanalizacja.
Wykonawcą inwestycji w formule „zaprojektuj i zbuduj” (umowa podpisana w końcu maja 2018 r.) jest konsorcjum, którego liderem jest grupa NDI S.A z Sopotu, a partnerami – NDI Sp. z o.o., Construcciones Y Promociones Balzola z hiszpańskiego Bilbao oraz Balzola Polska z siedzibą w Warszawie.
Zadanie realizowane jest w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”. Modernizacja linii to jeden z dwóch dużych inwestycji w tramwajową infrastrukturę w Częstochowie. Drugą częścią jest zakup 10 nowoczesnych składów tramwajowych za 90 mln zł, dedykowanych właśnie przebudowanej linii.
W częstochowską infrastrukturę tramwajową i tabor zostanie więc inwestowanych jest blisko 205 mln zł, z czego 144 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków UE pozyskanych przez miasto na ten cel.
Zobaczcie koniecznie
TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?