Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przedszkolaki z Rybnika uczą się języka migowego ZOBACZ ZDJĘCIA

Redakcja
W Przedszkolu 17 w Rybniku powstał projekt edukacyjno - wychowawczy pt."Mówiące paluszki - zabawy w języku migowym dla słyszących dzieci w wieku przedszkolnym".
W Przedszkolu 17 w Rybniku powstał projekt edukacyjno - wychowawczy pt."Mówiące paluszki - zabawy w języku migowym dla słyszących dzieci w wieku przedszkolnym". Agnieszka Macionczyk
W Przedszkolu 17 w Rybniku powstał ciekawy projekt, dzięki któremu przedszkolaki uczą się języka migowego. Nauczycielki w ten sposób pokazują dzieciom możliwość alternatywnego sposobu porozumiewania się z ludźmi przy jednoczesnym uwrażliwianiu ich na drugiego człowieka.

Z inicjatywy nauczycielek - Agnieszki Macionczyk i Katarzyny Kolorz powstał projekt edukacyjno - wychowawczy pt."Mówiące paluszki - zabawy w języku migowym dla słyszących dzieci w wieku przedszkolnym".

Projekt realizowany jest w grupie 4-5 -latków o nazwie "Biedronki". Podczas zajęć dzieci uczą się podstawowych znaków , alfabetu palcowego, liczebników porządkowych i zwrotów języka migowego. Dzieci maja okazję doświadczyć radości z uczestniczenia w ciekawym przedsięwzięciu, które pozwala odnieść sukces wszystkim, na miarę własnych możliwości oraz rozwinąć wrażliwość na drugiego człowieka i zrozumieć fakt istnienia odmiennego sposobu mówienia i porozumiewania się.

Dzieci w wieku przedszkolnym zaczynają interesować się otaczającym je światem, ludźmi, nawiązywać relacje społeczne z rówieśnikami. Zadają mnóstwo pytań, zwłaszcza, gdy widzą inność. Tak naprawdę to od nas, dorosłych i naszych odpowiedzi na ich ciekawe, ale i trudne pytania, zależy czy będą one tolerancyjne, czy będą akceptowały tych, którzy różnią się w pewnym stopniu od nich samych.

Głównym założeniem projektu jest promowanie wśród dzieci nauki języka migowego oraz wdrażanie do tolerancji inności w świecie społecznym poprzez ich kontakt z elementarnymi znakami z zakresu daktylografii i ideografii.

Nauka języka migowego pozwala dziecku na przyjemne ćwiczenie liter, głosek, słów w ciekawy sposób. Dla dziecka jest zabawą, w której nie musi umieć czytać, aby „przeczytać”, motywuje do samodzielnego wymyślania, pisania i czytania w głowie. Nauka znaków daktylograficznych (alfabet migowy) sprzyja w zapamiętywaniu znaków graficznych liter, ponieważ często swoim wyglądem znak przypomina faktyczną literę.

Ważnym elementem jest wskazanie dzieciom nowego, alternatywnego sposobu porozumiewania się z ludźmi przy jednoczesnym uwrażliwianiu ich na drugiego człowieka. Ucząc dziecko od najmłodszych lat szacunku, tolerancji i godnego traktowania ludzi różniących się od nas samych, a poprzez naukę języka migowego umożliwienie mu sposobu kontaktowania się z osobami z wadą słuchu, powoduje rozwój umiejętności społecznych dziecka, poszerza jego pogląd na świat i sposób jego rozumienia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!