Przesyłka pocztowa do reklamacji. Kto odpowiada za niedostarczoną przesyłkę?

Jadwiga Jenczelewska
Reklamację najlepiej zgłosić na poczcie osobiście i to na piśmie
Reklamację najlepiej zgłosić na poczcie osobiście i to na piśmie PRZEMYSLAW SWIDERSKI
Jaka jest odpowiedzialność za niedostarczoną przesyłkę pocztową? Jeżeli nie zgłosisz reklamacji, nie możesz dochodzić praw w sądzie?

Wiele spraw coraz częściej załatwiamy za pomocą internetu, ale są usługi pocztowe, z których korzystamy nawet częściej niż kiedyś. - Wysyłam moim klientom wiele paczek, sam też je otrzymuję - mówi Daniel L., czytelnik z Mikołowa. - Niestety, zdarza się, że ważna paczka lub inna przesyłka ugrzęźnie w trybach pocztowych. Jak trzeba je wtedy reklamować?

- Najczęściej reklamujemy niedostarczenie lub wadliwe dostarczenie paczki pocztowej, listu poleconego lub przekazu pocztowego - mówi Iwona Zapart, prezes katowickiego oddziału Federacji Konsumentów. - Prawo wniesienia reklamacji przysługuje głównie nadawcy. Adresatowi też, ale wtedy, gdy nadawca zrzeknie się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń. Warto wiedzieć, że reklamację możemy zgłosić w każdej placówce świadczącej powszechne usługi pocztowe. Dlatego nie trzeba udawać się tam, gdzie przesyłka została nadana lub odebrana.

Odpowiedzialność za niezrealizowany przekaz pocztowy.

Prócz odszkodowania za nielażyte wykonanie usługi pocztowej, możemy domagać się zadośćuczynienia za niezrealizowany przekaz pocztowy. W tym przypadku przysługuje odszkodowanie w wysokości 5-krotnej o-płaty pobranej za jego nadanie. Zwrotowi podlega też kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym.

Jak zgłaszamy reklamację?

Najlepiej pisemnie - placówka, w której została zgłoszona reklamacja, przekazuje ją niezwłocznie do właściwej jednostki odpowiedzialnej za reklamacje, która w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania:

  • udziela odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej albo
  • informuje pisemnie reklamującego o niemożności udzielenia odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, podając przyczynę zwłoki oraz termin udzielenia odpowiedzi.

Termin udzielenia odpowiedzi na reklamację nie może przekroczyć 30 dni od dnia otrzymania reklamacji.

Reklamacja musi zawierać:

  1. imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres zamieszkania albo siedziby nadawcy lub adresata;
  2. rodzaj reklamowanej przesyłki;
  3. uzasadnienie reklamacji;
  4. kwotę odszkodowania w przypadku, gdy reklamujący żąda odszkodowania;
  5. podpis reklamującego.

Do reklamacji dołączamy:

  1. oryginał potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego;
  2. oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń - w przypadku przeniesienia uprawnień przez nadawcę na adresata;
  3. protokół sporządzony bezpośrednio podczas przyjęcia uszkodzonej przesyłki rejestrowanej - w przypadku jej przyjęcia przez adresata oraz opakowanie uszkodzonej przesyłki;
  4. oświadczenie o stwierdzeniu - widocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej złożone przy przyjęciu przesyłki lub - niewidocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej sporządzone w terminie 7 dni od przyjęcia przesyłki w przypadku stwierdzenia ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej, niewidocznych od razu.

Ekspert podpowiada

Iwona Zapart, prezes Federacji Konsumentów, oddział Katowice:

Kiedy możliwa jest reklamacja?
Powszechną usługę pocztową dotyczącą przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego uważa się za niewykonaną, jeżeli: doręczenie przesyłki rejestrowanej lub zawiadomienia o próbie jej doręczenia nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania; doręczenie kwoty pieniężnej określonej w przekazie pocztowym lub zawiadomienia o próbie doręczenia tej kwoty nie nastąpiło w terminie 14 dni od dnia nadania.

Uwaga! Do powyższych terminów nie wlicza się jednak dni ustawowo wolnych od pracy.

Ile mamy czasu na zgłoszenie reklamacji?

Reklamację z powodu niewykonania usługi można zgłosić po upływie 14 dni od dnia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania.

Reklamację z tytułu nienależytego wykonania usługi można zgłosić:

  • bezpośrednio przy przyjęciu przez adresata uszkodzonej przesyłki rejestrowanej lub przesyłki rejestrowanej, w której adresat stwierdzi ubytek zawartości;
  • po przyjęciu przesyłki rejestrowanej przez adresata, jeżeli bezpośrednio przy przyjęciu tej przesyłki złożył on pisemne oświadczenie o stwierdzeniu ubytków lub uszkodzeń, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia jej nadania;
  • w terminie 7 dni od przyjęcia przesyłki w przypadku stwierdzenia ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej, niewidocznych bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki.

Na jakie odszkodowanie możemy liczyć?

Z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania powszechnej usługi pocztowej przysługuje odszkodowanie:

1. za utratę przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż 50-krotność opłaty pobranej za przesyłkę jako poleconą;

2. za utratę paczki pocztowej - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż 10-krotność opłaty pobranej za jej nadanie;

3. za utratę przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości żądanej przez nadawcę, nie wyższej jednak niż zadeklarowana wartość przesyłki;

4. za ubytek zawartości lub uszkodzenie paczki pocztowej lub przesyłki poleconej - w wysokości żądanej przez nadawcę lub w wysokości zwykłej wartości utraconych lub uszkodzonych rzeczy, nie wyższej jednak niż maksymalna wysokość odszkodowania, o którym mowa w pkt 1 lub 2;

5. za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości utraconych rzeczy;

6. za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością - w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono.

TOP 100 najlepszych szkół podstawowych w woj. śląskim

Kim jesteś: Ślązakiem, Zagłębiakiem, czy gorolem? SPRAWDŹ TUTAJ

25 lat po pożarze lasów w Kuźni Raciborskiej. Zobacz niezwykły dokument multimedialny poświęcony tragedii z 1992 roku. Kliknij w przycisk PLAY. Zachęcamy, aby oglądać na monitorze komputera.

KLIKNIJ PONIŻEJ I POBIERZ
500 ZŁ NA DZIECKO WNIOSKI + FORMULARZE

KLIKNIJ W OBRAZ I ZOBACZ JAK PRAWIDŁOWO WYPEŁNIĆ WNIOSEK W PROGRAMIE RODZINA 500 PLUS

"Dobry kadr" Arkadiusza Goli. W najnowszym odcinku o Andrzeju Baturo.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
dawnyprezes

Witam. Prosiłbym o sprecyzowanie określenia 50 - cio krotności opłaty za przesyłkę jako poleconą !. W praktyce jest tak:

- przesyłka polecona (gabaryt A) - 5,90 zł. Zwrot za reklamację 145,00 zł (295,00 zł ?)

- przesyłka polecona priorytet (gabaryt A) - 8,40 zł. Zwrot reklamacji 145,00 zł. (420,00 zł ) ?.

P
Paweł

Pani Jadwigo - autorko artykułu. Oczekiwałbym po dziennikarzach większej rzetelności. Już w styczniu 2017r. zmieniło się prawo dotyczące odpowiedzialności Poczty Polskiej za niedoręczenie przesyłek. Proszę przed napisaniem następnego artykułu odszukać AKTUALNE przepisy. a te mówią wyraźnie, że od stycznia 2017r. Poczta Polska nie ponosi praktycznie żadnej odpowiedzialności za niedoręczenie przesyłki poleconej bez zadeklarowanej wartości. W takim przypadku można JEDYNIE domagać się zwrotu kosztów jej nadania, a nie żadnej 50-krotności tychże.
Pozdrawiam

P
Peter

Niech czytelnicy wiedza jak wyglada Poczta w Chorzowie.

P
Peter

Na temat zlodziejskiej pl. Pocztowej z Chorzowa.

P
PETER

Tam gina przesylki od lat i tam jest sprawa zlodziejstwa zamiatana pod dywan, kazdego roku mnie osobiscie z reka na sercu kradna minimum trzy przesylki, i tam nic sie nie dzieje to skandal.

Dodaj ogłoszenie