Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przetargi na projekty przebudowy sosnowieckiej części drogi ekspresowej S1 w toku. W najbliższych dniach rozstrzygnięcie jednego z nich

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Jedną z najbardziej oczekiwanych w Sosnowcu inwestycji, jest przebudowa odcinka S1 i budowa nowego węzła Klimontów. To odciąży wiecznie zakorkowaną dziś ulice Lenartowicza
Jedną z najbardziej oczekiwanych w Sosnowcu inwestycji, jest przebudowa odcinka S1 i budowa nowego węzła Klimontów. To odciąży wiecznie zakorkowaną dziś ulice Lenartowicza UM Sosnowiec
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła właśnie przetarg na projekt przebudowy drogi ekspresowej S1 na terenie Sosnowca. Chodzi o prawie 2,3-km odcinek miedzy węzłem Jęzor i ulica Inwestycyjną. W ciągu kilku dni powinno też nastąpić ogłoszenie wyboru najkorzystniejszej oferty w innym, bardzo ważnym dla miasta przetargu – związanym z przebudową ponad 5 km S1 i budową nowego węzła Klimontów. Ten przetarg organizowało miasto Sosnowiec, w porozumieniu z GDDKIA.

Rusza procedura w sprawie S1 Węzeł Jęzor - ulica Inwestycyjna

GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi ekspresowej S1 o długości około 2,3 km w Sosnowcu. To część „ekspresówki” biegnącej przez Sosnowiec. Przetarg ma wyłonić wykonawcę projektu rozbudowy odcinka drogi ekspresowej S1 w Sosnowcu pomiędzy ul. Inwestycyjną a węzłem Jęzor (bez węzła). Jak informuje GDDKiA, z zakresu projektowania wyłączony został odcinek o długości około 450 m, obejmujący wiadukt nad rzeką Bobrek oraz torami kolejowymi wraz z dojazdami, który został przebudowany w latach wcześniejszych.

Od 2 grudnia kierowcy mogą już korzystać z trzech pasów ruchu na obu jezdniach autostrady a1 miedzy Radomskiem i granicą z województwem śląskimZobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Autostrada A1 ma już trzy pasy ruchu do Radomska. To już poc...

- Podstawowe cele inwestycji to dostosowanie parametrów geometrycznych istniejącej drogi do parametrów technicznych drogi ekspresowej, a konstrukcji drogi i obiektów mostowych do nośności 115 kN/oś. Realizacja inwestycji przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego, warunków komunikacyjnych i środowiskowych – argumentują przedstawiciele GDDKiA.

Wciąż będzie to droga dwupasmowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Pas ruchu będzie miał szerokość 3,5 m, a pas awaryjny 2,5 m. Bardzo ważny będzie inny parametr - dopuszczalne obciążenia nawierzchni – 115 kN/oś.

INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE

Kiedy więc możemy się spodziewać gotowego projektu?

- Wymagamy, aby dokumentacja została zrealizowana do 15 miesięcy od daty podpisania umowy. Obowiązkiem wykonawcy będzie również wsparcie zamawiającego na etapie przetargu na roboty budowlane wraz z udzieleniem wyjaśnień i odpowiedzi oferentom oraz pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót wykonywanych – informuje GDDKiA w Katowicach.

Wkrótce rozstrzygnięcie innego ważnego przetargu dla sosnowieckiej S1

W najbliższych dniach planowane jest także inne ważne rozstrzygnięcie dotyczące dokumentacji projektowej dla przebudowy drogi ekspresowej S1 w Sosnowcu. Chodzi o projekt przebudowy ponad 5-kilometrowego odcinka S1 wraz z budową nowego węzła Klimontów.

Wartość zakładanej przebudowy tego odcinka jest szacowano wcześniej na około 120 mln zł. Za budowę węzła Klimontów zapłaci miasto. Przebudowa „eski” do faktycznych parametrów drogi ekspresowej to już sprawa finansowana przez GDDKIA.

- Miasto Sosnowiec i GDDKiA porozumiały się ze sobą, dlatego też ogłosiliśmy wspólny przetarg na oba zadania – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik GDDKiA w Katowicach.

Żadna z ofert nie mieściła się budżecie

Oferty w ramach tego przetargu otwarto jeszcze na początku sierpnia. Miasto miało na ich realizację 2,4 mln zł. Tymczasem najtańsza z ofert opiewała na 3,9 mln zł, a najdroższa – bagatela - na 9,15 mln zł. Miasto nie unieważniło jednak przetargu.

- Spodziewaliśmy się podobnej sytuacji – powiedział nam Rafał Łysy, rzecznik Urzędu Miejskiego w Sosnowcu. – Robimy jednak wszystko, by doprowadzić do rozstrzygnięcia tego postępowania – dodaje.

By tak się stało, prawdopodobnie miasto i GDDKiA będą musiały zwiększyć budżet na te inwestycje.

Jak udało nam się dowiedzieć wybór najkorzystniejszej oferty, dla dwóch zadań na wspomnianym odcinku S1 ma nastąpić w ciągu najbliższych dni.

Nie przeocz

To słynny odcinek ekspresówki o który walczyły władze miasta, parlamentarzyści i mieszkańcy

Przypomnijmy. Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi ekspresowej S1 Sosnowiec – Mysłowice. W skład tego przetargu wchodzi wykonanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy drogi ekspresowej S1 odcinek Sosnowiec – Mysłowice oraz aktualizacja dokumentacji projektowej dla budowy węzła na drodze S1 wraz z połączeniem z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec.

Drugie z zadań było konieczne, bo miasto już kilka lat temu zamówiło projekt budowy węzła na S1, po tym, jak w 2017 roku porozumiało się z GDDKiA na temat wspólnej inwestycji w tym miejscu. Ze wspólnych działań jednak nic nie wyszło, ale miasto ma już wykonany przez firmę Complex projekt swojej części, czyli budowy węzła. By jednak całe zadanie było możliwe do wykonania, projekt musi zostać zaktualizowany i zsynchronizowany z mającym dopiero powstać projektem rozbudowy drogi, który zleci GDDKiA.

To inwestycja, o która od ponad trzech lat walczyły władze Sosnowca. Rozstrzygnięcie przetargu na dokumentację projektową jest zwieńczeniem starań miasta i jego mieszkańców, którzy w ubiegłym roku pojechali nawet do ministerstwa infrastruktury, gdzie przekazali petycję związaną z koniecznością przebudowy S1.

Do petycji dodali poglądowy filmik zawierający m.in. wypowiedzi mieszkańców na ten temat. O rozpoczęcie inwestycji interpelowali także parlamentarzyści z Zagłębia reprezentujący wszystkie opcje polityczne. Dla sosnowieckiego samorządu najważniejsza jest budowa węzła w rejonie Klimontowa, który pozwoli na wyprowadzenie ruchu samochodowego z miasta oraz odciążenie istniejących węzłów w rejonie ulicy Lenartowicza i Orląt Lwowskich. Inwestycja poprawi również bezpieczeństwo na samej drodze ekspresowej S1.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera