Przez pandemię zmieniliśmy nawyki zakupowe. Które sklepy to wykorzystały? "Obserwujemy wyścig na lepsze i bardziej zaawansowane rozwiąnia"

OPRAC.: Redakcja
Rośnie dostępność metod płatności, takich jak portfele elektroniczne i płatności odroczone, kosztem tradycyjnych przelewów bankowych i płatności za pobraniem.
Rośnie dostępność metod płatności, takich jak portfele elektroniczne i płatności odroczone, kosztem tradycyjnych przelewów bankowych i płatności za pobraniem. 123RF
- Pandemia COVID sprawiła, że zostaliśmy zmuszeni do zmiany nawyków zakupowych. Część konsumentów zrobiła zakupy w sieci po raz pierwszy, inni sięgnęli po nowe kategorie produktów- mówi ekspert i dodaje, że obserwujemy wyścig na coraz lepsze i bardziej zaawansowane rozwiązania poprawiające doświadczenia klientów.

- Pandemia COVID sprawiła, że zostaliśmy zmuszeni do zmiany nawyków zakupowych. Część konsumentów zrobiła zakupy w sieci po raz pierwszy, inni sięgneli po nowe kategorie produktów. Gwałtowny wzrost popularności e-commerce, przyczynił się do znacznego zwiększenia obrotów. Pozornie mogłoby się wydawać, że w tej sytuacji e-sklepy mogą spać spokojnie. Badanie Koszyk Roku 2020 dowodzi jednak, że konkurencja wzrosła. Obserwujemy wyścig na coraz lepsze i bardziej zaawansowane rozwiązania poprawiające doświadczenia klientów - mówi Adam Miziołek,Twisto Polska.

Jak wynika z trzeciej edycji badania Koszyk Roku 2020, 68 proc. największych sklepów pozwala na zakupy bez rejestracji, a 42 proc. udostępnia alternatywne formy logowania, np. przez social media. Prawie 20 proc. największych sklepów odzieżowych oferuje inteligentne dobieranie rozmiaru, np. na podstawie wzrostu, wagi, typu figury czy historii poprzednich zakupów, a sklepy budowlane kalkulatory, które pomagają w wyliczeniu ilości potrzebnego produktu, np. płytek. 38 proc. sklepów podaje dokładny czas otrzymania zamówienia w zależności od metody dostawy, 15 proc. oferuje przyspieszoną dostawę, a 14 proc. licznik ze wskazaniem, do której godziny zamówić produkt, aby dotarł następnego dnia.

Wraz z rozwojem e- commerce rośnie dostępność metod płatności, takich jak portfele elektroniczne (Google Pay, Apple Pay czy Masterpass) i płatności odroczone, kosztem tradycyjnych przelewów bankowych i płatności za pobraniem. - Spośród oferowanych przez e-sklepy metod płatności najbardziej rozpowszechnione są karty płatnicze- mówi Aleksander Naganowski, Mastercard Europe.- Na kartach płatniczych opierają się również popularne rozwiązania, takie jak Apple Pay, Google Pay czy Masterpass- dodaje.

Najbardziej rozpowszechnionym sposobem na dostarczenie produktu są niezmiennie przesyłki kurierskie (oferowane przez wszystkie badane sklepy). 68 proc. badanych m-commerców oferuje dostawę do paczkomatów (wobec 60 proc. w 2019 r.).
W najszybszym tempie rośnie jednak popularność dostawy do punktu odbioru. Z takiej możliwości mogą korzystać klienci 45 proc. badanych sklepów, wobec niecałych 30 proc. przed rokiem.

Trendy i oczekiwania konsumentów

- Rośnie znaczenie działań pozwalających robić zakupy w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Ekologia to istotny trend we współczesnym projektowaniu rozwiązań cyfrowych. Wsparcie w kompensacji śladu węglowego, ograniczenie zwrotów dzięki rozwiązaniom ułatwiającym dopasowanie rozmiaru, czy ekofaktura, to coraz bardziej popularne rozwiązania wspierające go. – mówi Anna Wójcik, EDISONDA współautorka badania.

Aplikacja czy www

Zakupy przez natywne aplikacje mobilne oferuje klientom już 45 proc. największych sklepów. 9 proc. udostępnia zaś aplikacje webowe (PWA). Badanie pokazało, że dobrze zaprojektowana strona mobilna lub PWA mogą być bardziej przyjazne dla użytkowników niż dedykowana aplikacja natywna.

- Posiadanie aplikacji przez sklep internetowy może stanowić istotną przewagę konkurencyjną. To, czy opłaca się inwestować w aplikację zależy jednak od wielu zmiennych. Badanie pokazało, że dobrze zaprojektowana responsywna strona mobilna może być bardziej przyjazna dla klientów, niż kosztowna aplikacja, o czym może świadczyć fakt, że w grupie 10 najlepszych sklepów znalazł się tylko jeden oferujący aplikację natywną – IKEA, zaś zwycięzca tegorocznego rankingu sprzedaje na smartfonach za pomocą PWA - dodaje Rafał Zych, ING Bank Śląski.

Partnerami badania Koszyk Roku 2020 są imoje ING Bank Śląski, Mastercard, EDISONDA, SEMSTORM i ShopRank. Organizatorem badania jest fintech Twisto.

Wyższe mandaty od skarbówki z początkiem maja

Wideo

Materiał oryginalny: Przez pandemię zmieniliśmy nawyki zakupowe. Które sklepy to wykorzystały? "Obserwujemy wyścig na lepsze i bardziej zaawansowane rozwiąnia" - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie