Od poniedziałku można już dojechać pociągiem na lotnisko w Krakowie - Balicach. Kilka tygodni wcześniej podobną linię uruchomiono w Trójmieście, gdzie połączyła ona Gdańsk Wrzeszcz z portem lotniczym im. Lecha Wałęsy. A to bynajmniej nie koniec. Jeszcze w tym roku powinniśmy bowiem dojechać pociągiem też z Olsztyna do lotniska w Szymanach. I dopiero takie zestawienie pokazuje ile lat straciliśmy bezskutecznie czekając na budowę linii kolejowej z Katowic do Pyrzowic. A przecież mieliśmy nią jeździć już w czasie Euro 2012.
Krakusi mogą się cieszyć
- Możemy śmiało powiedzieć, że zbudowaliśmy nowe lotnisko - tak mówił w poniedziałek Jan Pamuła, prezes Kraków Airport. Istotnie, zmiany są olbrzymie. Centrum miasta połączyła z lotniskiem dwutorowa Szybka Kolej Aglomeracyjna, którą codziennie kursować ma 39 par pociągów zdolnych przewieźć w sumie 4 tysiące pasażerów. W ramach inwestycji w Balicach wybudowano ponadto zupełnie nową stację, połączoną bezpośrednio z (również przebudowanym) terminalem lotniska.
- Pasażerowie przejdą suchą stopą od przyjazdu do Balic aż do samolotu. Ta inwestycja to jednak jeden z elementów wielkiego programu inwestycyjnego, który całkowicie zmienia nasze lotnisko - podkreślał prezes Pamuła.
A my wciąż nie wiemy, czy rząd chce linii do Pyrzowic
Podczas, gdy pod Wawelem trwa świętowanie u nas wciąż konsternacja. Mimo bowiem interwencji ze strony śląskiego urzędu marszałkowskiego i tutejszych parlamentarzystów budowa kolei do Pyrzowic nie została wpisana do Krajowego Programu Kolejowego. A właśnie ten dokument wskazuje najważniejsze inwestycje na polskiej kolei do roku 2023. Jego autorzy - w odpowiedzi na monity ze Śląska - stwierdzili, że budowa linii do Pyrzowic zostanie dopisana do KPK (czytaj: dostanie pieniądze z tego źródła) o ile wcześniej uzyska ona unijne dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowiska (tymi funduszami dzieli Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju). A zatem wiadomo tyle, że... nic nie wiadomo. Urzędnicy marszałka nie są zachwyceni takim obrotem sprawy, ale na razie nie będą z tego powodu robić awantury.
- Dla nas podstawowym dokumentem w tej kwestii pozostaje Kontrakt Terytorialny, a w nim jasno zapisano realizację połączenia kolejowego do Pyrzowic - mówi Witold Trólka z biura prasowego urzędu marszałkowskiego w Katowicach.
Kolejarze obiecują: tym razem poślizgu nie będzie
Zanim jednak można będzie składać wnioski o pieniądze trzeba będzie przedstawić dokumentację inwestycji. A historia pokazuje, że nawet z tym bywały problemy. Przecież wariant budowy linii do Pyrzowic przez Piekary Śląskie padł nie z powodu braku finansowania, ale gigantycznego opóźnienia w przygotowywaniu dokumentacji, co z kolei było efektem protestów ze strony lokalnych społeczności z w rejonie Ożarowic. Teraz ma być lepiej. Jak zapewnia Jacek Karniewski z Zespołu Prasowego PKP PLK prace idą zgodnie z harmonogramem i w marcu powinna być gotowa dokumentacja przedprojektowa odbudowy i rewitalizacji linii kolejowej Tarnowskie Góry - Pyrzowice - Zawiercie.
- Obecnie trwa analiza techniczna wariantów inwestycyjnych wraz z oszacowaniem kosztów w ramach dokumentacji przedprojektowej. Kolejnym etapem będzie wybór najkorzystniejszego wariantu do przygotowania dokumentacji technicznej związanej z zakresem prac budowlanych - informuje Karniewski.
Prestiż i... puste pociągi?
Wlokące się latami przymiarki (bo trudno to jeszcze określić mianem robót) do budowy kolei do Pyrzowic chluby nam nie przynoszą. Fakt, że rywalizujące z nami Balice taką linię już posiadają na pewno wizerunkowo wzmacniają pozycję tamtejszego lotniska. Zresztą nie tylko o sam wizerunek tu idzie, ale też względy praktyczne - nie posiadający własnego samochodu podróżni po prostu mają kłopot z dotarciem do lotnisk położonych na peryferiach aglomeracji. Z drugiej jednak strony wielką niewiadomą pozostaje frekwencja w kursujących na takich trasach pociągach - swego czasu szeroko opisywano puste składy jeżdżące na Okęcie, niedawno podobne relacje można było przeczytać w branżowych mediach w odniesieniu do linii lotniskowej w czeskiej Ostravie.
Wsp. P. Rąpalski, M. Karkosza
Rok wielkich zmian
Lotnisko w Pyrzowicach przechodzi w tym roku dużą odmianę. Najważniejszym jej elementem było uruchomienie w maju nowej drogi startowej.
Długi na ponad 3 kilometry pas sprawił, że z tutejszego lotniska mogą teraz swobodnie operować największe samoloty pasażerskie świata. Dlatego też LOT rozpoczął rozmowy o możliwym uruchomieniu przez siebie bezpośrednich połączeń z Pyrzowic do USA (to akurat było prestiżowo bardzo bolesne dla Balic).
Krótko po uruchomieniu nowego pasa w Pyrzowicach otwarto także nowy terminal. W przyszłym roku natomiast gotowa ma być nowa wieża kontroli lotów.
*Oto zakręt mistrzów w Katowicach. Każdego dnia ktoś ląduje na barierkach
*Marsz przeciw imigrantom w Katowicach ZDJĘCIA + WIDEO
*Adamek - Saleta ZDJĘCIA + WIDEO CAŁA WALKA
*Merkury Market w Rybniku otwarty! ZOBACZ KONIECZNIE
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?