Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pyrzowice: rozbudowa. Nowy pas, cargo city. A podróżni? Zobacz plany. ZDJĘCIA, WIDEO, WIZUALIZACJE

DN
Port Lotniczy Pyrzowice
Port Lotniczy Pyrzowice Infografika Marek Michalski
Lotnisko Pyrzowice to plac budowy, ale Kraków jest daleko przed nami. U nas jest mniej pasażerów, ale plany wielkie. Realne? Oceńcie.

Odczuwamy jeszcze kryzys i w te wakacje spodziewamy się mniejszego ruchu pasażerskiego - przyznał Artur Tomasik, prezes GTL, zarządcy lotniska w Pyrzowicach, gdy kilka dni temu oficjalnie kończono tu część potężnej modernizacji. W czerwcu pasażerów było 282 tysiące (2,5 proc. mniej niż w czerwcu rok temu), a np. z czarterów skorzystało prawie 7 tys. mniej pasażerów niż w czerwcu 2012. Dla porównania - skok o 7 tysięcy pasażerów odnotowano w czerwcu w Balicach na trasie Kraków- Berlin, obsługiwanej przez Air Berlin. W sumie w czerwcu 2013 Balice odprawiły 346 tys. 765 pasażerów
, a od początku roku - 1,6 miliona. Tu także trwa rozbudowa - płyty postojowej i dróg kołowania.

Skoro więc pasażerów będzie w tym sezonie w Pyrzowicach mniej, może lepiej przekształcić lotnisko w centrum hotelowo-biurowe i gigantyczny warsztat? To żart, ale nie do końca.

Spójrzcie na wizualizację. To pomysł GTL na rozbudowę naszego portu. I tak, część biurowa też jest w planach. A także hotel, cargo city, część dla właścicieli prywatnych samolotów, baza logistyczna i nowe hangary, w których serwisować można ogromne samoloty. Jest i coś bardziej dla lotniska oczywistego - zaczęła się budowa nowego pasa startowego, w planach jest nowy terminal pasażerski.
- Bo hala przylotów to nasza pięta achillesowa - przyznaje Artur Tomasik. Rozbudowa jest konieczna, jeśli GTL podtrzymuje swoje zapowiedzi sprzed roku, że w 2032 chce odprawiać 7 mln pasażerów. W 2012 odprawił ich 2,5 mln. Ale też przestał być drugim portem regionalnym w kraju, po Balicach (Okęcia nie bierzemy tu pod uwagę). Wyprzedził nas Gdańsk. Ale to z powodu Euro 2012.

Nasze lotnisko broni jednak nie składa. Stąd szerokie plany rozbudowy. Nie wszystkie inwestycje mają terminy, nie wszystkie mają też finansowanie. Ba, inwestycja pt. "kolej do Pyrzowic" w ogóle od zarządcy portu nie zależy, ale na wizualizacji jest. Jednak wielka strefa cargo, rozbudowana baza serwisowa czy nowy terminal pasażerski mają być na pewno. - To pozwoli nam na przewagę nad innymi lotniskami - mówi Tomasik.

Pyrzowice - nowy pas startowy.
Budowa już się rozpoczęła. Ma być gotowy w 2014 (a oddany do użytku wiosną 2015). Długość - 3200 m, szer. - 45 m, będzie wyposażony w system ice alert i ILS Cat. II (czyli będą u nas mogły lądować samoloty nawet podczas fatalnej widoczności). W planach GTL jest budowa kolejnych hangarów. W dwóch już istniejących pracuje 300 osób. Między nimi ma zaś stanąć nowa wieża kontroli lotów.

We wschodniej części stanie cargo city. Między hangarami a cargo city mają zaś stanąć biurowce. W planach są też hotel i budynek konferencyjny. Firmy są dzisiaj również w rozbudowanym terminalu A. Obok terminalu B ma stanąć nowy terminal, C.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Kiedy w Polsce czterodniowy tydzień pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pyrzowice: rozbudowa. Nowy pas, cargo city. A podróżni? Zobacz plany. ZDJĘCIA, WIDEO, WIZUALIZACJE - Dziennik Zachodni