Pyrzowice: Znów zerwali umowę na kolej na lotnisko

Tomasz Klyta
Na wizualizacji: lotnisko po rozbudowie. Widać m.in. stację kolei do Katowic (po lewej) tuż przed terminalami
Na wizualizacji: lotnisko po rozbudowie. Widać m.in. stację kolei do Katowic (po lewej) tuż przed terminalami wizualizacja: gtl
PKP PLK zerwało umowę z firmą projektującą kolej do Pyrzowic. Inwestycja zalicza kolejne opóźnienie. Czekamy na nią od... 12 lat

PKP Polskie Linie Kolejowe wypowiedziały umowę na dokumentację przedprojektową rewitalizacji linii 182 Tarnowskie Góry-Zawiercie. Linia ta miała być przede wszystkim szybkim i wygodnym połączeniem Katowic z lotniskiem w Pyrzowi-cach. Jej realizacja notuje kolejne już opóźnienie.

„Przekazywana przez wykonawcę dokumentacja zawierała liczne wady, uniemożliwiające dokonanie jej ostatecznego odbioru. Pomimo wielu wezwań do podjęcia działań naprawczych i wsparcia udzielanego przez PLK, firma nie realizowała kontraktu zgodnie z harmonogramem. Zarządca infrastruktury, biorąc pod uwagę brak aktywności wykonawcy i jakość przekładanych dokumentów, stwierdził wysokie ryzyko przekroczenia terminu oraz zrealizowania umowy w sposób niezgodny z wymaganiami” - poinformowało wczoraj biuro prasowe PKP PLK.

Wykonawcą dokumentacji przedprojektowej było polsko-hiszpańskie konsorcjum złożone z firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o. z Warszawy oraz KV Consultores de Ingenieria Proyectos y Obras z siedzibą w Madrycie. Umowę wartą około 1,1 mln zł podpisano w grudniu 2014 roku.

Dokumentacja miała być gotowa już w lutym tego roku, jednak zimą PKP PLK poinformowało o przesunięciu tego terminu na koniec maja. Powodem miały być przedłużające się uzgodnienia dotyczące ochrony środowiska. Nic nie wskazywało wtedy na to, że umowa zostanie ostatecznie zerwana.

Co dalej z koleją na lotnisko? PKP PLK nie odpowiedziało nam jednoznacznie na to pytanie. - Na pewno mogę zadeklarować, że nie rezygnujemy z rewitalizacji linii Tarnowskie Góry-Zawiercie - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Postaramy się wykonać ją jak najszybciej i jak najlepiej się da. Trwają rozmowy dotyczące szczegółów dalszego prowadzenia prac z wykorzystaniem części dokumentacji przygotowanej przez podmiot dotychczas realizujący zamówienie - dodaje Siemieniec.

Nie wiadomo zatem, czy i kiedy inwestor zdecyduje się ogłosić kolejny przetarg na dokumentację przedprojektową. Nie mówiąc już o szacowanej dacie otwarcia zrewitalizo-wanej linii, której PKP PLK nie chce na razie podawać. Wiadomo jedynie, że prace budowlane - od momentu podpisania umowy z wykonawcą - mają potrwać od 1,5 roku do 2 lat.

Jeszcze pod koniec 2014 roku optymistycznie zakładano, że kolej do Pyrzowic pojedzie w 2018 roku. Teraz ten termin jest niemożliwy do osiągnięcia.

Dziś trudno już sobie wyobrazić, że pomysł na szybkie połączenie kolejowe Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach pojawił się 12 lat temu - w 2004 roku. Zapis znalazł się w Planie Zagospodarowania Województwa Śląskiego. W 2009 roku podpisano umowę na wykonanie dokumentacji przedprojektowej. Z tą jednak różnicą, że wtedy PKP PLK upierało się przy koncepcji wybudowania nowej linii z Katowic do Pyrzowic - przez Piekary Śląskie. Szacowano, że sama budowa pochłonie 1,2 mld zł. Umowę na dokumentację zerwano, również z powodu opóźnienia. Jednak dopiero wtedy, kiedy w 2014 roku osiągnęło ono 30 miesięcy.

*Niesamowite oświadczyny na dachu Spodka w Katowicach ZDJĘCIA
*Takie wyposażenie samochodów naprawdę ułatwia życie
*Słynna restauracja Kryształowa w Katowicach będzie zamknięta
*Nowy abonament RTV, czyli opłata audiowizualna z rachunkiem za prąd ZASADY, KWOTY, ZWOLNIENIA!
*Tak wyglądają nowe biurowce KTW przy rondzie w Katowicach
*WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS

500 plus nie pomogło, dzieci rodzi się coraz mniej

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kol

Pozamykać złodziei i kombinatorów i remont linii 182 będzie od razu. Jak remont linii po której praktycznie nic nie jeździ ma trwać dwa lata to budowa kolei warszawsko-wiedeńskiej w tamtych czasach powinna trwać przynajmniej pięćdziesiąt lat gdzie robiono ręcznie i furmankami. Dzisiaj samochody wyspecjalizowany sprzęt i prace mają trwać dwa lata CZYSTE ZŁODZIEJSTWO.

n
na Śląsku

A o uruchomieniu autobusu marszałek ani myśli, bo on autkiem się wozi.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3