Pyrzowice: Znów zerwali umowę na kolej na lotnisko

Tomasz Klyta
Na wizualizacji: lotnisko po rozbudowie. Widać m.in. stację kolei do Katowic (po lewej) tuż przed terminalami
Na wizualizacji: lotnisko po rozbudowie. Widać m.in. stację kolei do Katowic (po lewej) tuż przed terminalami wizualizacja: gtl
PKP PLK zerwało umowę z firmą projektującą kolej do Pyrzowic. Inwestycja zalicza kolejne opóźnienie. Czekamy na nią od... 12 lat

PKP Polskie Linie Kolejowe wypowiedziały umowę na dokumentację przedprojektową rewitalizacji linii 182 Tarnowskie Góry-Zawiercie. Linia ta miała być przede wszystkim szybkim i wygodnym połączeniem Katowic z lotniskiem w Pyrzowi-cach. Jej realizacja notuje kolejne już opóźnienie.

„Przekazywana przez wykonawcę dokumentacja zawierała liczne wady, uniemożliwiające dokonanie jej ostatecznego odbioru. Pomimo wielu wezwań do podjęcia działań naprawczych i wsparcia udzielanego przez PLK, firma nie realizowała kontraktu zgodnie z harmonogramem. Zarządca infrastruktury, biorąc pod uwagę brak aktywności wykonawcy i jakość przekładanych dokumentów, stwierdził wysokie ryzyko przekroczenia terminu oraz zrealizowania umowy w sposób niezgodny z wymaganiami” - poinformowało wczoraj biuro prasowe PKP PLK.

Wykonawcą dokumentacji przedprojektowej było polsko-hiszpańskie konsorcjum złożone z firm: KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o. z Warszawy oraz KV Consultores de Ingenieria Proyectos y Obras z siedzibą w Madrycie. Umowę wartą około 1,1 mln zł podpisano w grudniu 2014 roku.

Dokumentacja miała być gotowa już w lutym tego roku, jednak zimą PKP PLK poinformowało o przesunięciu tego terminu na koniec maja. Powodem miały być przedłużające się uzgodnienia dotyczące ochrony środowiska. Nic nie wskazywało wtedy na to, że umowa zostanie ostatecznie zerwana.

Co dalej z koleją na lotnisko? PKP PLK nie odpowiedziało nam jednoznacznie na to pytanie. - Na pewno mogę zadeklarować, że nie rezygnujemy z rewitalizacji linii Tarnowskie Góry-Zawiercie - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Postaramy się wykonać ją jak najszybciej i jak najlepiej się da. Trwają rozmowy dotyczące szczegółów dalszego prowadzenia prac z wykorzystaniem części dokumentacji przygotowanej przez podmiot dotychczas realizujący zamówienie - dodaje Siemieniec.

Nie wiadomo zatem, czy i kiedy inwestor zdecyduje się ogłosić kolejny przetarg na dokumentację przedprojektową. Nie mówiąc już o szacowanej dacie otwarcia zrewitalizo-wanej linii, której PKP PLK nie chce na razie podawać. Wiadomo jedynie, że prace budowlane - od momentu podpisania umowy z wykonawcą - mają potrwać od 1,5 roku do 2 lat.

Jeszcze pod koniec 2014 roku optymistycznie zakładano, że kolej do Pyrzowic pojedzie w 2018 roku. Teraz ten termin jest niemożliwy do osiągnięcia.

Dziś trudno już sobie wyobrazić, że pomysł na szybkie połączenie kolejowe Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach pojawił się 12 lat temu - w 2004 roku. Zapis znalazł się w Planie Zagospodarowania Województwa Śląskiego. W 2009 roku podpisano umowę na wykonanie dokumentacji przedprojektowej. Z tą jednak różnicą, że wtedy PKP PLK upierało się przy koncepcji wybudowania nowej linii z Katowic do Pyrzowic - przez Piekary Śląskie. Szacowano, że sama budowa pochłonie 1,2 mld zł. Umowę na dokumentację zerwano, również z powodu opóźnienia. Jednak dopiero wtedy, kiedy w 2014 roku osiągnęło ono 30 miesięcy.

*Niesamowite oświadczyny na dachu Spodka w Katowicach ZDJĘCIA
*Takie wyposażenie samochodów naprawdę ułatwia życie
*Słynna restauracja Kryształowa w Katowicach będzie zamknięta
*Nowy abonament RTV, czyli opłata audiowizualna z rachunkiem za prąd ZASADY, KWOTY, ZWOLNIENIA!
*Tak wyglądają nowe biurowce KTW przy rondzie w Katowicach
*WNIOSKI I DOKUMENTY na 500 zł na dziecko w ramach Programu Rodzina 500 PLUS

Konieczny zakaz eksportu drewna, inaczej wiele firm upadnie

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kol
Pozamykać złodziei i kombinatorów i remont linii 182 będzie od razu. Jak remont linii po której praktycznie nic nie jeździ ma trwać dwa lata to budowa kolei warszawsko-wiedeńskiej w tamtych czasach powinna trwać przynajmniej pięćdziesiąt lat gdzie robiono ręcznie i furmankami. Dzisiaj samochody wyspecjalizowany sprzęt i prace mają trwać dwa lata CZYSTE ZŁODZIEJSTWO.
n
na Śląsku
A o uruchomieniu autobusu marszałek ani myśli, bo on autkiem się wozi.
Dodaj ogłoszenie