Odcinek Zabrze-Biskupice - Pyskowice to otwarta w 1880 r. i zelektryfikowana w 1979 roku część linii kolejowej nr 132 z Bytomia do Wrocławia. Część, po której pociągi aktualnie jeździć nie mogą, bo… w 2004 roku tory rozebrano. Do 1999 roku jeździły tędy podmiejskie pociągi z Bytomia do Pyskowic zatrzymując się na stacjach Bytom Bobrek, Zabrze Biskupice, Zabrze Mikulczyce, Czekanów Wieś, Czekanów Śląski i Przezchlebie. Krótki odcinek torów, który łączył dworzec w Pyskowicach ze stacją Pyskowice Miasto otwarto w 1964 roku. Pociągi docierały tu do 2000 roku, chociaż w ostatnich latach rozkład jazdy w ogóle nie zachęcał do jazdy koleją. Cztery lata później tory rozebrano.
Kliknij powyżej i zobacz zdjęcia
Teraz kolejarze zwrócili uwagę na to, że czas przejazdu składów z Bytomia do Opola wydłuża się poprzez między innymi brak torów między Zabrzem a Pyskowicami. Mowa jest też o złym stanie obiektów obsługi podróżnych i urządzeń sterowania ruchem. Pomysły PKP PLK SA mówią nie tylko o budowie nowych torów na odcinkach Zabrze Biskupice - Pyskowice i Pyskowice - Pyskowice Miasto, ale również o stworzeniu alternatywnego połączenia Bytomia z Gliwicami przeznaczonego dla ruchu pasażerowego. Jak? Kolej chce odbudować linię Bytom - Ruda Orzegów oraz zbudować łącznicę Ruda Orzegów - Ruda Śląska.
- PKP Polskie Linie Kolejowe SA dostrzegają nowe potrzeby w ruchu pasażerskim jak i towarowym na sieci kolejowej na Górnym Śląsku. Ogłoszone studium wykonalności ma dać odpowiedź na pytania jak rozwijać infrastrukturę kolejową dla wskazanych odcinków i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót. Ostateczna decyzja o realizacji projektu będzie uwarunkowana m.in. dostępnością środków finansowych oraz decyzjami organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Prowadzenie prac studialnych określa zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji - mówi Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK.
Zgodnie z założeniami, układ stacji Bytom Bobrek, Zabrze Biskupice, Pyskowice, Strzelce Opolski, Szymiszów, Kamień Śląski i Tarnów Śląski ma zostać rozbudowany, a stacjami mają zostać zdegradowane do roli przystanków osobowych Paczyna i Błotnica Strzelecka.
Jeśli chodzi o Pyskowice, to odbudowa linii Pyskowice - Pyskowice Miasto jest tylko jednym z kilku pomysłów na zapewnienie mieszkańcom tego miasta lepszej dostępności do kolei. Możliwa jest też budowa takiej linii w zupełnie nowym śladzie lub budowa nowej linii przelotowej, która będzie się odgałęziała od dotychczasowej i przybliży kolej do miasta.
- Wykonawca powinien zrealizować przed etapem analiz przewozowych analizę korytarza Katowice - Opole Główne w zakresie określenia (dla odcinków objętych projektem) prędkości maksymalnych dla pociągów pasażerskich - piszą przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nie przegap
Zobacz koniecznie
Rozwiąż i poznaj wynik
Bądź na bieżąco i obserwuj

szkolenie wojsko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?