Na Śląsku, w Raciborzu powstał pierwszy polski elektryczny autobus zeroemisyjny z baterią pod podłogą. Rafako E-bus z napędem elektrycznym, dzięki nowoczesnej technologii i niewielkim gabarytom, znakomicie sprawdzi się jako autobus szkolny oraz miejski lub podmiejski środek transportu. Premiera autobusu odbyła się w Raciborzu ZOBACZCIE ZDJĘCIA

Rafako E-bus

ZOBACZCIE ZDJĘCIA
Zobacz galerię

W raciborskim Rafako zaprezentowano pierwszy polski zeroemisyjny autobus z baterią pod podwoziem. Na jednym ładowaniu może przejechać nawet 100 km.

Rafako śmiało wchodzi w rynek motoryzacyjny. W środę w Raciborzu zaprezentowano prototyp a niskoemisyjnego autobusu z baterią pod podwoziem.

Co ważne, autobus zaprojektowano w trzech wersjach: szkolnej, podmiejskiej i miejskiej. W zależności od wersji może pomieścić od 20 do 40 osób i mierzyć do 8,5 m.

- To nie jest projekt na najbliższy rok czy dwa, ale na lata, bo możemy w nim bez problemu stosować coraz nowsze baterie i inne rozwiązania, które dziś są w fazach teoretycznych rozważań - powiedział Michał Maćkowiak, odpowiedzialny za projekt e-busa w Rafako.

W autobusie zastosowano szereg nowoczesnych rozwiązań.

  1. Pierwszy w kraju mały autobus z baterią pod podwoziem
  2. Całkowicie polski projekt, powstały w trosce o czystość powietrza i redukcję hałasu z otoczenia
  3. Nowatorskie rozmieszczenie baterii to poprawa parametrów trakcyjnych, a synchroniczny wielofazowy silnik z magnesami trwałymi to gwarancja wysokiej sprawności.
  4. Zmniejszona masa pojazdu dzięki lekkiej konstrukcji powiększa zasięg baterii aż o 10%!
  5. Pojazd przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych
  6. Innowacyjne baterie do szybkiego ładowania LTO – tylko 15 minut do 90% pojemności!

Autobus elektryczny Rafako E-bus wyróżnia lekka konstrukcja. Baterię umiejscowiono pod podłogą, a nie na dachu (co można często spotkać). Wysokość samochodu wynosi niewiele ponad 3 metry. Dzięki temu zmieści się niemal pod wszystkimi wiaduktami, a na dachu mogą się znaleźć ogniwa fotowoltaiczne.

Pojazd przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Bateria szybkiego ładowania pozwoli uzupełnić energię elektryczną w 15 minut. Energii wystarczy na przejazd od 70 do 120 km.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Oni walczą o czyste powietrze na szczycie klimatycznym COP24 w Katowicach

TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego