Licznik elektromobilności, aktualizowany przez PZPM i PSPA, dostępny jest na stronach internetowych organizacji. Dzięki niemu, każdy zainteresowany może się dowiedzieć, ile różnych rodzajów pojazdów elektrycznych porusza się aktualnie po polskich drogach i ile działa stacji ładowania. Wszystkie dane zostały opracowane przez PZPM i PSPA na podstawie złożonych analiz danych pochodzących m.in. z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a także własnych badań i prowadzonych ewidencji.
Na koniec maja 2019 r. w Polsce zarejestrowanych było 5 889 elektrycznych samochodów osobowych, z których blisko dwie trzecie stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, battery electric vehicles) – 3 723, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, plug-in hybrid electric vehicles) – 2 166. Podział rynku między BEV a PHEV w Polsce niezmiennie wynosi 63 proc. do 37 proc. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych na koniec maja br. zwiększył się do 314 szt., a elektrycznych skuterów i motocykli – do 4 139 szt. W porównaniu do danych z kwietnia, liczba autobusów elektrycznych utrzymała się na tym samym poziomie i wynosi 198 szt.
Nie przegapcie
- Bielizna erotyczna z Zabrza robi furorę na świecie ZOBACZCIE
- Zobacz TOP 20 najbogatszych Polaków wg Wprost. Ile zarobili?
- Najdroższe domy w województwie śląskim TOP 20. Poznaj ceny
- Znak czasów? Był stadion, jest Biedronka
- ProfiAuto Show w Katowicach. Fani motoryzacji w MCK
- Tak będzie wyglądał nowy rynek w Chorzowie. Otwarcie tuż tuż
Jak mówi Jakub Faryś, prezes PZPM, warto zwrócić uwagę na prawie trzykrotny wzrost liczby zarejestrowanych elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych. To sygnał, że coraz więcej firm transportowych, szczególnie tych operujących w miastach, częściej bierze pod uwagę fakt, że transport może być przyjazny mieszkańcom większych aglomeracji i środowisku, w którym żyją.
- Od stycznia do końca maja 2019 r. wzrosty odnotowano zarówno w segmencie elektrycznych samochodów osobowych (+ 100 proc. rok do roku), jak i elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych (+170 proc. rok do roku). To cieszy, jednak pamiętajmy, że liczba rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w Polsce wciąż pozostaje stosunkowo niska. Konieczne jest stymulowanie tego rynku i jak najszybsze uruchomienie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu – dodaje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów, rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Na koniec maja br. w Polsce funkcjonowały 694 stacje ładowania pojazdów elektrycznych (1 259 punktów), w tym najwięcej w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku i Szczecinie. 35 proc. stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 65 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Co warte podkreślenia, udział stacji DC systematycznie wzrasta.
Zobaczcie koniecznie
Jak produkowany jest prąd w Elektrowni w Rybniku?
Debata DZ: Jak walczyć ze smogiem?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?