Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rejonizacja w skarbówce: po co i kto na tym korzysta? Odpowiada rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowej w Katowicach

Jacek Drost
Jacek Drost
O tym dlaczego bielski fiskus ma ściągać podatek od mediów, a mandaty wlepiane przez policję płacimy do Opola, czemu służy rejonizacja w skarbówce i kto na tym korzysta - rozmawiamy z Michałem Kasprzakiem, rzecznikiem prasowym Izby Administracji Skarbowej w Katowicach.

Zapowiadany podatek od mediów ma pobierać Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej? Czym bielski urząd sobie zasłużył lub może podpadł, że został do takiego zadania wytypowany?
To, że zadania centralne realizowane są w terenie, jest w administracji skarbowej czymś zupełnie normalnym. Od wielu lat różne zadania o charakterze ogólnopolskim czy też nowe zadania nie są rozrzucane po całym kraju, ale są kierowane do jednego miejsca w Polsce. Chodzi o to, żeby były one lepiej obsługiwane. Niewiele osób ma świadomość, że tak to funkcjonuje.

Jak to wygląda w praktyce.
Jeśli ktoś przekroczy prędkość, złapie go policja i dostanie mandat, to niezależnie od tego, gdzie mieszka - w Katowicach, Białymstoku czy Gdańsku - otrzyma blankiet z podanym numerem rachunku bankowego Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu. To ten urząd w skali całego kraju koordynuje takie działania. Od ubiegłego roku, jeśli wpłacamy kwotę z PIT na swój mikrorachunek, to obsługą mikrorachunków zajmuje się z kolei Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy. Obsługuje on sprawy podatników z całego kraju.

Dlaczego wprowadzana jest taka rejonizacja?
W ostatnich latach nasze życie mocno się zmienia, coraz więcej rzeczy załatwiamy online. Na przykład olbrzymia część podatników swoje zeznanie podatkowe wysyła przez stronę podatki.gov.pl, a nie idzie do swojego urzędu skarbowego. Te wszystkie zmiany, korzystanie z internetu, wymuszają także zmianę prowadzenia pewnych usług. Jest coraz mniejsza potrzeba, żebyśmy to załatwiali w urzędzie.

Nie przeocz

Czy dzięki temu łatwiej się zarządza różnymi zadaniami?
Tak, bo o wiele łatwiej ludziom się komunikować, współpracować, jeśli wszyscy są w jednym miejscu i zajmują się tym samym tematem. Dawno temu indywidualne interpretacje prawa podatkowego wydawały wszystkie urzędy skarbowe. Okazało się, że to nie było dobre rozwiązanie i powierzono to zadanie wówczas kilku dyrektorom izb skarbowych. Okazało się, że nawet jeśli to zadanie jest w kilku izbach skarbowych, to i tak nie zawsze interpretacje były jednolite. Dlatego w 2017 roku te zadania zostały przeniesione z izb do Krajowej Informacji Skarbowej, która ma główną siedzibę w Bielsku-Białej. Ludziom tam pracującym jest łatwiej współpracować, wymieniać się informacjami, łatwiej jest także dbać o to, że przedsiębiorca niezależnie skąd zadzwoni, to dostanie identyczną odpowiedź.

Czyli można powiedzieć: fiskus idzie w teren?
Fiskus musi działać w terenie, w oparciu o pracowników. I często ci fachowcy dostępni są w terenie, w mniejszych miastach, a nie wielkich ośrodkach, gdzie o pracownika walczy się dużo trudniej. Mamy takie miasta, jak Katowice, gdzie bezrobocie jest bardzo niskie, a o ludzi do pracy jest trudno, bo ludzie nie chcą dojeżdżać do pracy 30 czy 40 kilometrów, tylko szukają pracy bliżej mieszkania. Taki rynek pracowników administracji skarbowej powstał np. w Bielsku-Białej, gdzie znajduje się centrala Krajowej Informacji Skarbowej, ale też trzy urzędy skarbowe oraz delegatura Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego.

Zobacz koniecznie

A co z ludźmi, którzy muszą częściej kontaktować się z urzędem? Chcąc wyjaśnić swoją sprawę powinni jechać na drugi koniec Polski czy mogą ją załatwić w swoim urzędzie?
Przeciętni podatnicy, tacy których jedyny kontakt z urzędem skarbowym dotyczy zeznań rocznych w podatku dochodowym, pojedynczych spraw związanych ze spadkami czy zaświadczeń mogą swoje sprawy załatwić w lokalnym urzędzie skarbowym. Natomiast to co powoduje, że ta obsługa jest możliwa i szybka – zespoły informatyków, czy księgowych – pracują często na drugim końcu Polski.

Już teraz większość tych najpopularniejszych spraw możemy załatwiać i załatwiamy online. Ponad 80 proc. zeznań w podatku dochodowym tafia do urzędów skarbowych przez Internet. A katalog tych spraw, które możemy załatwić z domu ciągle rośnie. Dla przykładu od niedawna na podatki.gov.pl po zalogowaniu możemy sprawdzić nasze niezapłacone mandaty.
Także profesjonaliści podatkowi, tacy jak doradcy podatkowi czy księgowi załatwiają sprawy swoich klientów urzędach skarbowych online. Sytuacje gdy obecność takich osób w urzędach skarbowych jest niezbędna są coraz rzadsze.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera