Reklama Żytniej to katastrofa: IPN oburzony. Polmos Bielsko-Biała wini agencję

Redakcja
Oświadczenie Polmosu
Oświadczenie Polmosu
Udostępnij:
Zdjęcie śmiertelnie postrzelonego przez milicję w 1982 roku demonstranta zespół Extra Żytniej użył na facebookowym fanpage’u do reklamy wódki produkowanej przez Polmos Bielsko-Biała. Choć fotografię usunięto, a zespół przeprosił, sprawa bulwersuje opinię publiczną.

Kac Vegas? Scenariusz pisany przez Żytnią – takim podpisem zostało opatrzone zdjęcie przedstawiające biegnących mężczyzn trzymających za ręce i nogi śmiertelnie rannego kolegę. Wykonano je podczas  wydarzeń z 31 sierpnia 1982 roku w Lubinie, gdy demonstracji starli się z milicją. Sęk w tym, że osoby prowadzące profil Extra Żytniej najwyraźniej o tym nie wiedziały . Obok zdjęcia znalazł się bowiem dopisek: „Gdy wieczór kawalerski wymknie się spod kontroli. Wina Żytniej?”

Kiedy w środowe przedpołudnie odwiedziliśmy siedzibę bielskiego Polmosu usłyszeliśmy, że trwa ważna narada w tej sprawie  – chodzi o „ustalenie źródła i przyczyn” tej sytuacji.  W sekretariacie obiecano przesłać oświadczenie. Jak dotąd przeprosiny pojawiły się na facebookowym profilu Extra Żytniej. 

W oświadczeniu Polmos wini za całą sytuację agencję Project Sp. z Torunia.

Mirosław Mazurowski, dyrektor zarządzający bielskiego Polmosu w wydanym w środę oświadczeniu podkreśla, że w spółce wszyscy są wstrząśnięci i poruszeni publikacją wykorzystującą zdjęcie Krzysztofa Raczkowiaka ilustrujące tragiczne wydarzenia lubińskie. Wyjaśnia, że spółka powierzyła prowadzenie profilu facebook marki Extra Żytnia profesjonalnej agencji reklamowej Project sp. z o.o. w Toruniu. Zaznacza, że według umowy agencja zobowiązana była  do działania z poszanowaniem przepisów prawa oraz dobrych obyczajów.

- Nigdy nie podejrzewaliśmy, że renomowany, profesjonalny podmiot, któremu powierzyliśmy dbałość o nasze dobra niematerialne, podejmie działania sprzeczne z tymi elementarnymi założeniami – wyjaśnia Mazurowski.

Podkreśla, że umowa z toruńską agencją została rozwiązana w trybie natychmiastowym.
Władze spółki przeprosiły także w oświadczeniu wszystkie osoby, które zostały osobiście dotknięte publikacją, w szczególności autora zdjęcia oraz osoby, których wizerunek zdjęcie zawiera.

- Dołożymy wszelkich starań i zapewnimy wszelkie wsparcie oraz pomoc podmiotom , których prawa (w tym osobiste) zostały naruszone publikacją Project sp. z o.o. – czytamy w oświadczeniu.

Stanisław Pięta, poseł PiS z Bielska-Białej, który mocno angażował się w sprawy związane z prywatyzacją Polmosu (w 2009 r. zaniepokojony sposobem wyceny wartości firmy doprowadził do wstrzymania prywatyzacji) uważa, że zamieszczenie symbolicznego zdjęcia to przejaw wyjątkowej ignorancji.

- To brak taktu, wrażliwości i szacunku dla ofiar komunistycznych zbrodni. To nie jest przecież przypadkowe zdjęcie, ale bardzo znane. Szkoda, że system nadzoru nad działalnością marketingową nie jest perfekcyjny. Polmos w Bielsku-Białej to dobra spółka, która ma wysokiej jakości produkty zdobywające nowe rynki. Nie ma potrzeby, by uciekać się do tak słabych sposobów reklamy. To wyjątkowo przykre zdarzenie – komentuje poseł Stanisław Pięta.

Ma nadzieję, że spółka przeprosi i  w ramach zadość uczynienia wpłaci jakąś kwotę na instytucję pomagającą ofiarom represji komunistycznych.

Kamila Sachnowska, zastępca Dyrektora Biura Edukacji Publicznej Instytutu Pamięci Narodowej, za pośrednictwem facebookowego profilu IPN  przesłała do bielskiego Polmosu pakiet materiałów edukacyjnych, by pracownicy mogli zapoznać się z tym dramatycznym okresem. Reklamę Extra Żytniej nazywa "skandaliczną".

Andrzej Arseniuk, rzecznik IPN przyznaje, że sytuacja wywołuje oburzenie.

- Trudno powiedzieć, czy zdjęcie śmiertelnie rannego Michała Adamowicza zamieszczono w kontekście reklamy, czy żartu . To zdjęcie jest ikoną oporu społecznego okresu stanu wojennego. To nie jest tak, że to kwestia niewiedzy - chociaż należy  ją brać pod uwagę - może doprowadzić do publikacji takiego zdjęcia. Z reguły te fotografie są opisane i nie krążą w internecie ot, tak sobie, by każdy mógł robić, co zechce – uważa.

Rzecznik IPN nie kryje też zdziwienia, że osoby, które użyły zdjęcia do reklamy alkoholu dopatrzyły się na nim grupy rozbawionych ludzi. Niewykluczone, że IPN tej sprawie skieruje oficjalne pismo do kierownictwa bielskiego Polmosu.

W mediach i internecie rozpętała się burza, po tym jak profil na Facebooku wódki "Żytniej Extra" wykorzystał zdjęcie z demonstracji "Solidarności" z Lubina z 31 sierpnia 1982 roku, na którym widać śmiertelnie rannego Michała Adamowicza, elektryka z Zakładów Górniczych w Lubinie. Fotografię opatrzono napisem "KacVegas? Scenariusz pisany przez Żytnią". - Nie brak wiedzy jest tutaj najważniejszy, ale to, że ktoś bezrefleksyjnie wykorzystał zdjęcie, bez sprawdzenia jego historii i kontekstu - powiedział w rozmowie z Agencją Informacyjną Polska Press (AIP) historyk Andrzej Paczkowski.

Łukasz Klimaniec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

o
olo
Akurat Pana Mazurowskiego cechuje wysoka kultura osobista! Był moim szefem w Ruchu Gdańsk! Każdemu życzę takiego przełożonego!
123
Trudno oczekiwać, żeby dilerzy gówna wykazywali się taktem.
J
JędrekC
Tak niestety wygląda dziś wiedza niejednego pracownika firm reklamowych i mediów: bezrefleksyjni gówniarze.  Zrobić coś szybko, byle jak, byle zarobić. Totalna degrengolada wiedzy i obyczajów. Natomiast ci, którzy tę wiedzę mają i mogliby się nią podzielić nadają się co najwyżej do pracy na uczelni lub w urzędach. Tam wykształciuchy mogą pracować wolno i spokojnie.  
f
frez
I będzie coraz gorzej, niestety. Niedouczona gimbaza obsiadła firmy reklamowe i puszy się, bo wielkie kokosy zarabia. Nie ma bladego pojęcia o historii Polski, nie posiada również elementarnej wiedzy ogólnej, nie umie czytać, a ze zrozumieniem to już wcale. Ignoranci, pustaki, ale byle kasa, kasa i jeszcze raz kasa sypała się do kabzy. Nawet nie pomyśli jeden z drugim, bo z myśleniem też ma problem.
P
Pikul
Ale dzisiaj ludzie nie mają wiedzy, nie sprawdzają. Poza tym możę i zdjęcie znane ale nie każdy je kojarzy więc tym bardziej agencja odpowiedzialna za promocję żytniej na facebooku powinna była sprawdzić pochodzenie zdjęcia. Jest przecież takie coś jak wyszukiwanie źródła obrazu przez wklejenie linka do niego albo i samego obrazka. Działa to całkiem nieźle i w ten sposób można zazwyczaj dojść do tego, co dany jpeg przedstawia
r
rama
Co to w ogóle za agencja! To śmierdzi na kilometr. Żadnej strony, żadnych infromacji. A z krsów wynika, że ten sam facet jest prezesem dwóch agencji mieszczących się pod tym samym adresen: Project i H2O. Głupi nie straci. Jutro druga firma wystawi fakturę.
L
Lutek
"Młodzi, wykształceni z wielkich miast" siedzący na facebooku i instagramie NIE CZYTAJĄCY, NIE CHODZĄCY DO TEATRU, OPERY, NIE ZNAJĄCY HISTORII POLSKI, WYJAŁOWIENI Z POLSKOŚCI.
T
Tomek N
Co to za bzurne tłumaczenia i dyrdymały o profesjonaliźmie firmy i niewiedzy. Dzieciaki wiedzą, że aby wykorzystać do czegokolwiek w sieci cudze zdjęcie trzeba wykupic do nich prawa i uzyskac zgodę autora co do celu ich wykorzystania. Niewiedza nie zwalnia z odpowiedzialności.

Należą się odszkodowania i to nie symboliczne i potrzebny jest bojkot produktu, normalna sprawa w normalnym społeczeństwie.
S
Sai
Jest to kolejny przykład ilustrujący poziom wiedzy ludzi, którzy legitymują się dyplomami ....(*) uczelni. Taki poziom jaki poziom kształcenia... niestety. A Amerykanie uczą liczyć, czytać i historii swojego kraju.... reszta jest do wyboru.
a
antyPO
Spłętuję to cytatem z Kazika: "...papierosy i wóda to to samo draństwo. Nie! Na wódę monopol ma państwo!!!" Rząd jest więc za to odpowiedzialny jako główny beneficjent ogromnego podatku zawartego w wyrobach alkoholowych i tytoniowych. To z tych pieniędzy judasze z PO realizują destrukcyjną politykę wyniszczania narodu polskiego! 
a
adsasd
Mam nadzieję, że jakiś prawnik ich zniszczy.
n
negat
I co Pan zrobisz, nic Pan nie zrobisz - w kraju głupców nie ma świętosci. W kraju głupców śmierć opozycjonisty a właściwie jego złwłoki mogą po dekadach posłużyć do promocji wódki. W kraju głupców nikt za nic nie ponosi odpowiedzialności. W kraju głupców słowa Bóg, honor, ojczyzna zastąpione są przez pieniądz, zabawa, sex. Kiedyś głupiec na stołku był wyjątkiem dziś niestety to norma. Kraj głupców skazany jest na zagładę.

 
P
Pinio77
Jest i wina Polmosu. Wziął agencję ze szrotu w której pracują albo debile albo złodzieje (jeszcze bez wyroku). Bo jak inaczej nazwać ludzi, którzy kradną cudze zdjęcie skoro pracując muszą wiedzieć, że nie można po prostu skopiować zdjęcia z neta. Oczywiście ci ludzie robią tak bo każe im szefostwo albo mają wszystko w d**** bo robią za g.....e stawki albo za darmochę w ramach stażu by mieć wpis w CV. O ile głąba bym jeszcze zrozumiał to nie ogarniam jednego - przecież ktoś to przyklepał. No chyba, że treści na fb idą bez nadzoru. Ale sory.... dla takiego klienta bez nadzoru? No chyba, że klient to kolega. No to wtedy rozumiem dlaczego firemka bez strony internetowej prowadzi kampanię takiej marce jak Żytnia i z takim olaniem wszelkich zasad. Może chodziło tylko by klepnąć fakturę. 
W
Wujo z USA
Szkoda, że poza skandalem z tym konkretnym  zdjęciem, nikogo nie wzrusza fakt, że alkohol rekalmuje się wizerunkiem grupki mężczyzn, niosących upojonego do nieprzytomności osobnika (bo taki jak rozumiem był przekaz).

Pogratulować wszystkim pijącym i produkującym ten legalny narkotyk. 
b
baba
ta firma marketingowa ze świętego miasta ma już przerąbane - wszyscy winią Polmos, ale Polmos stać na lepszych prawników a wycena szkód wizerunkowych będzie wysoka, więc tą agencję raczej zmiotą z rynku...
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie