Rekordowa frekwencja Industriady 2018. Święto Szlaku Zabytków Techniki zgromadziło ponad 98 tys. uczestników

Katarzyna PachelskaZaktualizowano 
Industriada 2018 odbyła się 8 i 9 czerwca 2018 r. Materiały prasowe
Święto Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego 2018, czyli Industriada, odbyła się 8 i 9 czerwca. Koordynator Industriady, Urząd Marszałkowski, ogłosił 21 czerwca, że wzięło w niej udział 98 tys. 300 uczestników, co jest rekordem wszystkich dziewięciu edycji tej imprezy.

W czwartek 21 czerwca w Łaźni Muzeum Śląskiego w Katowicach odbyła się konferencja podsumowująca Industriadę 2018. Święto Szlaku Zabytków Techniki zgromadziło prawie 100 tysięcy uczestników, dokładnie 98 tys. 300 osób. To rekord frekwencji wszystkich dziewięciu dotychczasowych edycji tej imprezy.

Industriada 2018 odbywała się 
9 czerwca (8 czerwca wieczorem odbył się Rozruch Maszyn, imprezy inaugurujące Industriadę w 8 obiektach) w 44 zabytkach zlokalizowanych w 25 miastach województwa śląskiego, większość wydarzeń przybliżała rolę kobiet w industrialnym rozwoju regionu. W dodatku Industriada po raz pierwszy odbyła się w obiektach z Listy Światowego Dziedzictwa UNESCO, czyli Zabytkowej Kopalni Srebra i Sztolni Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach (obiekty te są na liście UNESCO od lipca 2017 r.). W tym roku motywem przewodnim Industriady było hasło "Industria jest kobietą".

W dodatku w wakacje 2018 większość obiektów Szlaku Zabytków Techniki będzie działać i zaprasza do siebie

Wyróżnienia dla Tarnowskich Gór, Muzeum Historycznego w Bielsku-Białej i Siemianowickiego Centrum Kultury

W czasie konferencji podsumowującej tegoroczne święto Szlaku Zabytków Techniki, organizatorzy nagrodzili podmioty szczególnie zaangażowane w przygotowanie tegorocznego festiwalu. Specjalne wyróżnienie za konsekwentne, choć objawiające się w zupełnie różny sposób, promowanie dziedzictwa przemysłowego województwa śląskiego otrzymały: Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej oraz Siemianowickie Centrum Kultury. Przyznano także specjalne wyróżnienia, które otrzymały Tarnowskie Góry i Rybnik.

– Nad produkcją i organizacją 517 wydarzeń pracowało 3838 osób. Wszystkim uczestnikom i organizatorom należą się podziękowania, ale szczególnie pragnę podziękować Muzeum Historycznemu w Bielsku-Białej i Siemianowickiemu Centrum Kultury – w obu konsekwentnie promuje się dziedzictwo przemysłowe i widać, że publiczność to docenia. Specjalne podziękowania kieruję także w stronę Tarnowskich Gór i Rybnika, gospodarzy oficjalnej inauguracji i finału tegorocznej INDUSTRIADY – podsumowuje Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

Uczestnicy zadowoleni z Industriady

Z badań przeprowadzonych przez firmę ARC Rynek i Opinia Sp. z o. o. (639 wywiadów w 15 zabytkach biorących udział w INDUSTRIADZIE) wynika, że 93% pytanych oceniło święto Szlaku Zabytków Techniki bardzo dobrze i dobrze (w 2017 roku myślało tak 94% respondentów, a dwa lata temu 98%). W szkolnej skali ocen od 
1 do 5 przekłada się to na piątkę z minusem (4,58 w tym roku, 4,60 w roku 2017 i 4,67 w 2016 r.). Po 9. edycjach festiwalu nadal 84% pytanych deklaruje udział w kolejnej INDUSTRIADZIE. Tylko 16% badanych chciałoby coś ulepszyć w święcie SZT. I ten odsetek stale maleje. W roku 2011, aż 58% pytanych chciało coś zmieniać w festiwalu. Trzy lata później myślało tak już tylko 40%, w 2015 roku ten odsetek wynosił 30%.

– 93% zadowolonych gości, 53% po raz pierwszy w danym obiekcie. INDUSTRIADA dobrze promuje dziedzictwo przemysłowe. Świadczy o tym jeszcze jedna liczba – aż 19% badanych przyznało, że dotąd wcale nie odwiedzało zabytków techniki na terenie województwa śląskiego, zatem do bliższego poznania regionalnego dziedzictwa kulturowego zachęciła ich właśnie INDUSTRIADA – zwraca uwagę Henryk Mercik, członek zarządu województwa śląskiego.

Z raportu Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że od 10 kwietnia do 15 czerwca ukazało się 3.837 materiałów na temat festiwalu. 
1.151 z nich pochodziło z mediów klasycznych, a 2 686 z mediów społecznościowych. Informacje o festiwalu i wydarzeniach organizowanych w ramach tego święta dotarły do prawie 13,77 mln osób, głównie mieszkańców województwa śląskiego. Całkowity ekwiwalent reklamowy wygenerowany przez publikacje prasowe, internetowe i RTV oraz media społecznościowe wyniósł 2,49 mln zł.

W tegorocznej INDUSTRIADZIE uczestniczyło prawie 100 000 osób, z czego podczas piątkowego „rozru­chu maszyn” 8 obiektów odwiedziło ponad 10 tysięcy z nich.

W sobotę 9 czerwca po raz kolejny najwięcej ludzi zdecydowało się na wizytę w Parku Tradycji w Siemianowicach Śląskich. Ponad 13 000 uczestników skorzystało z przygotowanego tam programu. Intrygujące wydarzenia w Muzeum Hutnictwa Cynku – Walcownia w Katowicach przyciągnęły do obiektu dwa razy więcej uczestników (w zestawieniu z poprzednim rokiem). Warto wspomnieć także o Muzeum Miejskim „Sztygarka” w Dąbrowie Górniczej, w którym frekwencja wzrosła o 168%, kolejach wąskotorowych w Bytomiu i w Rudach, gdzie frekwencja podwoiła się oraz o Muzeum Drukarstwa w Cieszynie, które odnotowało 86% więcej odwiedzających. Uczestnicy festiwalu docenili także obiekty, w których odbywała się oficjalna inaugu­racja i finał INDUSTRIADY. Na wizytę w Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach, gdzie inaugurowano festiwal, zdecydowało się ponad dwa razy więcej osób, niż jeszcze rok temu (3000 osób). Z kolei Zabytkowa Kopalnia Ignacy w Rybniku, gdzie organizowany był finał festiwalu, przyciągnęła łącznie 4000 osób, co oznacza wzrost frekwencji o 1400 osób.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:



Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3