Rekordowy udział szkół ze Śląska w Rankingu Szkół premiujących kompetencje przyszłości

OPRAC.:
Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Rekordowy udział szkół ze Śląska w Rankingu Szkół premiujących kompetencje przyszłości
Rekordowy udział szkół ze Śląska w Rankingu Szkół premiujących kompetencje przyszłości arc Powiat Lubliniecki
Udostępnij:
Wiadomo już, że z województwa śląskiego aż 58 szkół walczy o najwyższe noty, m.in. III Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „MERITUM” w Siemianowicach Śląskich, IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Maczka w Katowicach czy VIII Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Medycznych i Ogólnokształcących im. Hanny Chrzanowskiej w Bielsko-Białej. Ranking wyróżnia te placówki, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny młodzieży, a w najlepszych z nich realizowanych jest nawet po kilkadziesiąt.

Właśnie kończy zdawać maturę ćwierć miliona absolwentów szkół średnich. Matura to wciąż dominujący sposób na sprawdzenie kompetencji młodych ludzi i warunek dostania się na wyższe uczelnie w Polsce. Niestety nie weryfikuje ona kompetencji 4K (krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja), które eksperci i pracodawcy wskazują jako niezbędne na rynku pracy. Istnieje jednak alternatywa.

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii jako jedyny w Polsce klasyfikuje szkoły średnie nie po wynikach matur, lecz po ich zaangażowaniu w przedsięwzięcia kształtujące kompetencje przyszłości 4K. Wyróżnione w nim szkoły aktywnie wspierają swoich uczniów i uczennice w realizacji własnych projektów społecznych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Ranking premiuje te szkoły, które szlifują naukę kompetencji niezbędnych na rynku pracy tj. praca w grupie, zarządzanie sobą w czasie czy efektywna komunikacja.

— W ostatnich latach coraz częściej mówi się, że pracodawcy są zdecydowanie bardziej zainteresowani aktywnymi kandydatami, posiadającymi choćby minimalne doświadczenie w swoim życiorysie. Zgodnie z hasłem jednej z naszych kampanii, którą kierowaliśmy do najmłodszych uczestników rynku pracy, „Każde doświadczenie ma znaczenie”, pragniemy uświadamiać uczniów, m.in. za pośrednictwem nauczycieli Zwolnionych z Teorii, że realizacja własnych projektów społecznych w młodym wieku jest wielkim atutem w oczach pracodawcy, uznawanym za realne doświadczenie zawodowe. Udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii to świetny temat na rozmowę kwalifikacyjną, który nie tylko zwróci uwagę rekruterów, ale pokaże wachlarz takich kompetencji, jak zarządzanie projektami, czyli umiejętności liderskie, kontaktów z mediami, prowadzenia social mediów, radzenia sobie z presją czasu czy choćby rozwiązywania problemów i sytuacji kryzysowych — podkreśla Aleksandra Skwarska, PR i CSR Menedżerka w Pracuj.pl.

Nie przeocz

Szkoły z woj. śląskiego w rankingu Zwolnieni z Teorii

Choć wyniki Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii ogłoszone będą 19 maja to wiadomo już, że z województwa śląskiego aż 58 szkół walczy o najwyższe noty, m.in. III Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „MERITUM” w Siemianowicach Śląskich, IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Maczka w Katowicach czy VIII Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Medycznych i Ogólnokształcących im. Hanny Chrzanowskiej w Bielsko-Białej.

Ranking wyróżnia te placówki, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny młodzieży, a w najlepszych z nich realizowanych jest nawet po kilkadziesiąt. Mijająca edycja olimpiady w tym roku szkolnym to aż 188 ukończonych projektów społecznych, które przeprowadziło 847 finalistów w regionie. Młodzież z 25 śląskich miast m.in. z Siemianowic Śląskich, Katowic, Bielsko-Białej, Myszkowa, Pszczyny, Raciborza, Jastrzębiu-Zdrój, Zawiercia, Bytomia, Jaworzna, Żor, Gliwic, Lublińca, Częstochowy, realizowała takie inicjatywy jak ekologiczny „Terrain Story”, „GodkiStarejCiotki” mający na celu ożywienie tradycji, gwary i kultury Śląska, albo „Z całą pewnością” poruszający problemu braku pewności siebie wśród młodzieży.

Obecność w rankingu to również zasługa nauczycieli i dyrekcji, którzy wspierają swoich uczniów. Jaka jest rola nauczycieli w olimpiadzie? — Młodzi ludzie mają niesamowitą moc realizowania innowacyjnych projektów i zmieniania świata. Zwykle wystarczy ich tylko zaprosić do działania i wspierać emocjonalnie w sytuacjach stresujących. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy jako nauczyciele wspierali i pomagali im rozwiązywać trudności. Warto obok propozycji udziału w olimpiadzie przedmiotowej, zainteresować możliwością zdobycia kompetencji miękkich. Udział w olimpiadzie projektów społecznych jest na to doskonałym sposobem — mówi Urszula Deszcz, nauczycielka z Grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii.

Zobacz także

Coraz więcej chętnych

Organizator Rankingu, Fundacja Zwolnieni z Teorii podkreśla, że co roku przybywa nauczycieli ze szkół, które interesują się olimpiadą projektów społecznych. — Nauczyciele, zwłaszcza ci, którzy z nami współpracują od lat, szukają sposobów zaangażowania młodzieży, aby wyposażyć ich w doświadczenia i umiejętności kluczowe dla ich przyszłości. Olimpiada Zwolnieni z Teorii to dla nich odskocznia od oceniania uczniów, pozwalająca wejść w prawdziwą relację, w której uczniowie czują, że dostają od nauczyciela dokładnie takie wsparcie, jakiego potrzebują, a nie to ustalone przez system identyczne dla wszystkich. Nauczyciele Zwolnieni z Teorii to grupa nauczycieli innowatorów, którzy zdają sobie sprawę tego, że klasówki nie zbudują w uczniach poczucia sprawczości, tak potrzebnego w dorosłym życiu, dlatego biorą sprawy w swoje ręce. W tak pełnym presji momencie jak matura warto wziąć głęboki oddech i zobaczyć szerszą perspektywę tego, co daje młodzieży lepszy start w przyszłość — tłumaczy Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

Fundacja Zwolnieni z Teorii, co roku opracowuje Ranking, aby uhonorować zasługi szkół, które zauważają wartość w pozyskiwaniu praktycznych umiejętności obok wiedzy z podręczników. Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii obejmuje aż 371 szkół z całej Polski. Wyniki Rankingu będą dostępne na stronie www.ranking.zwolnienizteorii.pl 19 maja. Ranking powstaje od ośmiu lat. Ranking wspierają: Pracuj.pl i ING Bank Śląski.

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie