Rekordowy udział szkół ze Śląska w Rankingu Szkół premiujących kompetencje przyszłości

OPRAC.:
Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Rekordowy udział szkół ze Śląska w Rankingu Szkół premiujących kompetencje przyszłości
Rekordowy udział szkół ze Śląska w Rankingu Szkół premiujących kompetencje przyszłości arc Powiat Lubliniecki
Wiadomo już, że z województwa śląskiego aż 58 szkół walczy o najwyższe noty, m.in. III Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „MERITUM” w Siemianowicach Śląskich, IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Maczka w Katowicach czy VIII Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Medycznych i Ogólnokształcących im. Hanny Chrzanowskiej w Bielsko-Białej. Ranking wyróżnia te placówki, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny młodzieży, a w najlepszych z nich realizowanych jest nawet po kilkadziesiąt.

Właśnie kończy zdawać maturę ćwierć miliona absolwentów szkół średnich. Matura to wciąż dominujący sposób na sprawdzenie kompetencji młodych ludzi i warunek dostania się na wyższe uczelnie w Polsce. Niestety nie weryfikuje ona kompetencji 4K (krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja), które eksperci i pracodawcy wskazują jako niezbędne na rynku pracy. Istnieje jednak alternatywa.

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii jako jedyny w Polsce klasyfikuje szkoły średnie nie po wynikach matur, lecz po ich zaangażowaniu w przedsięwzięcia kształtujące kompetencje przyszłości 4K. Wyróżnione w nim szkoły aktywnie wspierają swoich uczniów i uczennice w realizacji własnych projektów społecznych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Ranking premiuje te szkoły, które szlifują naukę kompetencji niezbędnych na rynku pracy tj. praca w grupie, zarządzanie sobą w czasie czy efektywna komunikacja.

— W ostatnich latach coraz częściej mówi się, że pracodawcy są zdecydowanie bardziej zainteresowani aktywnymi kandydatami, posiadającymi choćby minimalne doświadczenie w swoim życiorysie. Zgodnie z hasłem jednej z naszych kampanii, którą kierowaliśmy do najmłodszych uczestników rynku pracy, „Każde doświadczenie ma znaczenie”, pragniemy uświadamiać uczniów, m.in. za pośrednictwem nauczycieli Zwolnionych z Teorii, że realizacja własnych projektów społecznych w młodym wieku jest wielkim atutem w oczach pracodawcy, uznawanym za realne doświadczenie zawodowe. Udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii to świetny temat na rozmowę kwalifikacyjną, który nie tylko zwróci uwagę rekruterów, ale pokaże wachlarz takich kompetencji, jak zarządzanie projektami, czyli umiejętności liderskie, kontaktów z mediami, prowadzenia social mediów, radzenia sobie z presją czasu czy choćby rozwiązywania problemów i sytuacji kryzysowych — podkreśla Aleksandra Skwarska, PR i CSR Menedżerka w Pracuj.pl.

Nie przeocz

Szkoły z woj. śląskiego w rankingu Zwolnieni z Teorii

Choć wyniki Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii ogłoszone będą 19 maja to wiadomo już, że z województwa śląskiego aż 58 szkół walczy o najwyższe noty, m.in. III Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „MERITUM” w Siemianowicach Śląskich, IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Maczka w Katowicach czy VIII Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Medycznych i Ogólnokształcących im. Hanny Chrzanowskiej w Bielsko-Białej.

Ranking wyróżnia te placówki, w których zrealizowany został przynajmniej jeden projekt społeczny młodzieży, a w najlepszych z nich realizowanych jest nawet po kilkadziesiąt. Mijająca edycja olimpiady w tym roku szkolnym to aż 188 ukończonych projektów społecznych, które przeprowadziło 847 finalistów w regionie. Młodzież z 25 śląskich miast m.in. z Siemianowic Śląskich, Katowic, Bielsko-Białej, Myszkowa, Pszczyny, Raciborza, Jastrzębiu-Zdrój, Zawiercia, Bytomia, Jaworzna, Żor, Gliwic, Lublińca, Częstochowy, realizowała takie inicjatywy jak ekologiczny „Terrain Story”, „GodkiStarejCiotki” mający na celu ożywienie tradycji, gwary i kultury Śląska, albo „Z całą pewnością” poruszający problemu braku pewności siebie wśród młodzieży.

Obecność w rankingu to również zasługa nauczycieli i dyrekcji, którzy wspierają swoich uczniów. Jaka jest rola nauczycieli w olimpiadzie? — Młodzi ludzie mają niesamowitą moc realizowania innowacyjnych projektów i zmieniania świata. Zwykle wystarczy ich tylko zaprosić do działania i wspierać emocjonalnie w sytuacjach stresujących. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy jako nauczyciele wspierali i pomagali im rozwiązywać trudności. Warto obok propozycji udziału w olimpiadzie przedmiotowej, zainteresować możliwością zdobycia kompetencji miękkich. Udział w olimpiadzie projektów społecznych jest na to doskonałym sposobem — mówi Urszula Deszcz, nauczycielka z Grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii.

Zobacz także

Coraz więcej chętnych

Organizator Rankingu, Fundacja Zwolnieni z Teorii podkreśla, że co roku przybywa nauczycieli ze szkół, które interesują się olimpiadą projektów społecznych. — Nauczyciele, zwłaszcza ci, którzy z nami współpracują od lat, szukają sposobów zaangażowania młodzieży, aby wyposażyć ich w doświadczenia i umiejętności kluczowe dla ich przyszłości. Olimpiada Zwolnieni z Teorii to dla nich odskocznia od oceniania uczniów, pozwalająca wejść w prawdziwą relację, w której uczniowie czują, że dostają od nauczyciela dokładnie takie wsparcie, jakiego potrzebują, a nie to ustalone przez system identyczne dla wszystkich. Nauczyciele Zwolnieni z Teorii to grupa nauczycieli innowatorów, którzy zdają sobie sprawę tego, że klasówki nie zbudują w uczniach poczucia sprawczości, tak potrzebnego w dorosłym życiu, dlatego biorą sprawy w swoje ręce. W tak pełnym presji momencie jak matura warto wziąć głęboki oddech i zobaczyć szerszą perspektywę tego, co daje młodzieży lepszy start w przyszłość — tłumaczy Paula Bruszewska, prezes Fundacji Zwolnieni z Teorii.

Fundacja Zwolnieni z Teorii, co roku opracowuje Ranking, aby uhonorować zasługi szkół, które zauważają wartość w pozyskiwaniu praktycznych umiejętności obok wiedzy z podręczników. Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii obejmuje aż 371 szkół z całej Polski. Wyniki Rankingu będą dostępne na stronie www.ranking.zwolnienizteorii.pl 19 maja. Ranking powstaje od ośmiu lat. Ranking wspierają: Pracuj.pl i ING Bank Śląski.

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym.

Musisz to wiedzieć

iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie