Będzie to obecnie największa inwestycja drogowa w mieście. Potrwa do końca 2014 r. Perspektywa rozkopanych jezdni , wjazdów, zjazdów oraz remont wiaduktu w Strzemieszycach (nad DW 790 do Ogrodzieńca) nie nastraja więc optymistycznie.
- Nie wygląda to dobrze, bo DK 94 można szybko dojechać do Gołonoga, w kierunku dzielnicy Ząbkowice. Nie mówiąc już o wyprawach do Krakowa. Jak będzie wolny tylko jeden pas, to całe miasto stanie - mówi nam Henryk Majchrzak, dąbrowski kierowca. Cała inwestycja została zgłoszona do dofinansowania w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej 5 lat temu, ale dopiero w marcu 2012 r. projekt trafił z listy rezerwowej na właściwą. Teraz miasto finalizuje podpisanie umowy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Ma zagwarantowane 164 mln zł dofinansowania (193 mln zł z VAT), czyli 85 procent kosztów inwestycji. Były one szacowane na ok. 200 mln zł, ale ostatecznie będą wyższe o 100 mln zł. Dlaczego? - Zwiększył się zakres prac. Konieczne będzie wybudowanie kanału technologicznego wzdłuż całej drogi oraz budowa dodatkowego łącznika przy wjeździe do Strzemieszyc w rejonie Mikrohuty. Będziemy starać się pozyskać 85 procent dofinansowania do końcowych kosztów przedsięwzięcia - tłumaczy Lucyna Stępniewska z dąbrowskiego Urzędu Miejskiego.
Miasto musi się też spieszyć, bo dofinansowanie trzeba będzie rozliczyć do końca 2015 roku. - Ostatnim wymogiem przedstawionym miastu przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, który musimy spełnić przed podpisaniem umowy, to uzyskanie pozwolenia na budowę - mówi Henryk Zaguła, zastępca prezydenta Dąbrowy Górniczej. - Wniosek taki został złożony i oczekujemy na wydanie Zezwolenia Realizacji Inwestycji Drogowej, które wydawane jest w oparciu o specustawę. Powinniśmy uzyskać je do końca lutego. Ze względu na krótki czas realizacji projektu musimy mocno zaryzykować i tak skoordynować rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umowy na dofinansowanie, aby już w marcu możliwe było wyłonienie wykonawcy - dodaje.
Ma być jak nowa
Generalny remont DK 94 to nie tylko wymiana nawierzchni jezdni. Cały projekt przebudowy ponad 8-km odcinka to także przebudowa wspomnianego wiaduktu nad drogą wojewódzką nr 790 oraz skrzyżowania i łącznika DK 94 z ul. Majewskiego w rejonie Mikrohuty. Równie ważna jest budowa nowego węzła komunikacyjnego, który pozwoli na swobodny zjazd z DK 94 na ul. Staszica i Wojska Polskiego. Powstanie też nowy system odwadniania drogi i mocniejsza podbudowa, dzięki czemu ciężkie auta nie będą tak szybko niszczyć asfaltu. Wymienione zostanie oświetlenie i bariery.
*Zachwycający pokaz fajerwerków na Nowy Rok w Katowicach ZOBACZ ZDJĘCIA
*Horoskop na 2013 rok ZOBACZ, CO MÓWIĄ KARTY
*Morderstwo w Grodźcu: Syn zabił swoich rodziców i uciekł. Zatrzymany na Słowacji ZOBACZ TWARZ ZABÓJCY
*Akt oskarżenia wobec matki Madzi z Sosnowca TRZY ZARZUTY
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?