Remont linii kolejowej Katowice-Kraków potrwa do 2020 roku

JOL
Prace remontowe są prowadzone m.in. w rejonie Krzeszowic Adam Wojnar / Gazeta Krakowska
Remont linii kolejowej na trasie Katowice-Kraków potrwa do czerwca 2020. Na razie oznacza to wydłużenie podróży, ale potem ma być lepiej, bo po zmodernizowanych torach pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h.

Kiedyś pociągi z Katowic do Krakowa jeździły godzinę i 40 minut i wydawało się nam długo, a teraz jedzie się dwie godziny i 12 minut. A jak z przesiadką w Oświęcimiu, to nawet cztery godziny. Czy to wszystko po to, żeby zniechęcić ludzi do kolei? - pyta nasz Internauta.

Jacek Karniewski, rzecznik PLK w Katowicach, zapewnia, że to tylko na czas remontu, który potrwa, niestety, do czerwca 2020 r.

Jacek karniewski: PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały w styczniu 2016 r. umowę na modernizację trasy Katowice – Kraków na odcinku Krzeszowice – Kraków Mydlniki. (...) Realizacja zadania na dwutorowym odcinku linii kolejowej, o długości blisko 16 km między Krzeszowicami a Krakowem Mydlnikami, rozpoczęła się w lutym 2016 r. i potrwa do końca
2017 r.
Tak jak na wszystkich modernizowanych przez PLK trasach, tak i tu zmieni się standard obsługi pasażerów dzięki modernizacji peronów i urządzeń do obsługi podróżnych, w tym w Rudawie, Zabierzowie i Krakowie Mydlnikach. Wybudowanych zostanie 6 nowych peronów w stacjach kolejowych : Rudawa, Zabierzów, Kraków Mydlniki Wapiennik wraz z elementami małej architektury. Dojście do peronów umożliwią schody, pochylnie, przejście podziemne, a w stacji Zabierzów również windy. Po zakończeniu prac skróci się czas przejazdu, gdyż pociągi na tym odcinku pojadą z prędkością do 160 km/h.

W ramach projektu przebudowane będą min. tory na stacjach i szlakach, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz 28 obiektów inżynieryjnych takich jak, wiadukty ( 11 kolejowych i 3 drogowe), przepusty ( 14 ). Przebudowa obejmie również przejazdy kolejowe, co poprawi poziom bezpieczeństwa na styku toru i drogi. Na trzech skrzyżowaniach zamontowane będą urządzenia przejazdowe nowszej generacji ( Pisary, Niegoszowice, Kraków Mydlniki ), w tym na dwóch skrzyżowaniach dodatkowo zamontowane zostaną półrogatki w związku ze zmianą kategorii przejazdu.

Na odcinku między Krzeszowicami a Krakowem - Mydlnikami, zgodnie z planem w dniu 08.08.2016 (po zakończeniu Światowych Dni Młodzieży w Krakowie) został zamknięty tor nr 2 i ruch pociągów jest prowadzony dwukierunkowo po jednym torze. Wykonawca przystąpił do robót torowych na torze nr 2 zgodne z harmonogramem.
W okresie od podpisania umowy do obecnego zamknięcia toru nr 2, PLK na tym odcinku realizowała następujące prace: wycinkę drzew, przebudowę instalacji gazowych, wodociągowych i sieci teletechnicznych, które kolidowały z pracami inwestycyjnymi a ponadto przystąpiono również do przebudowy obiektów inżynieryjnych oraz dróg nie kolidujących z linią kolejową. Dokonano przebudowy światłowodu biegnącego wzdłuż linii kolejowej, który warunkował rozpoczęcie prac torowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaktualizowały harmonogram i scenariusz kolejnych etapów prac na pozostałych odcinkach tej trasy. Zasadnicza część projektu przewidziana jest do realizacji w ramach perspektywy finansowej 2014 -2020.
Na odcinkach Sosnowiec Jęzor – Trzebinia oraz Trzebinia - Krzeszowice, zawarto porozumienia z wykonawcami, ograniczające umowy do opracowania dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi decyzjami administracyjnymi.
W trakcie są postępowania przetargowe, dwuetapowe na odcinek Trzebinia – Jaworzno Szczakowa ( podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest w I kwartale 2017 r. ) i na odcinek Trzebinia – Krzeszowice ( planowane podpisanie umowy – II kwartał 2017 r. ) oraz na odcinek Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy ( podpisanie umowy planowane jest w IV kwartale 2016 r).

Zakończenie prac na linii Katowice – Kraków planowane jest w czerwcu 2020 r. Całkowita szacunkowa wartość projektu wynosi ok. 2,7 mld złotych.

Modernizacja linii Kraków – Katowice to jedno z najważniejszych zadań PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapisanych w Krajowym Programie Kolejowym. Linia E 30 uznawana jest za linię o priorytetowym znaczeniu, ponieważ łączy znaczące aglomeracje miejskie, stolice regionów jak Drezno - Wrocław – Opole – Katowice – Kraków – Medykę – Lwów – Kijów.

*Plan transmisji z Rio 2016 TRANSMISJE + PROGRAM Z UDZIAŁEM POLAKÓW
*Tragedia w Bytomiu: Mężczyzna zmarł na Rynku. Miał rany cięte
*Fantastyczna zabawa na 90 Festival w Bielsku-Białej ZDJĘCIA
*Salsa pod palmami? Tylko w Katowicach ZOBACZ ZDJĘCIA
*Sprawdzony i prosty przepis na leczo SPRÓBUJ I SIĘ PRZEKONAJ
*W pełni wyposażone mieszkanie w centrum Katowic może być Twoje! Dołącz do graczy loterii "Dziennika Zachodniego"

MASZ CIEKAWĄ INFORMACJĘ, ZROBIŁEŚ ZDJĘCIE ALBO WIDEO?
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego?
PRZEŚLIJ WIADOMOŚĆ NA dz24@dz.com.pl
DZ24 WIADOMOŚCI CZYTELNIKÓW I INTERNAUTÓW

Restauratorzy załamani decyzją premiera

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

u
uwaga

Kiedyś jeździło się 75 minut a teraz 150 minut i tak jest już od 20 LAT aby AUTOSTRADA A4 mogła zarabiać ! Hańba i wstyd.

f
feniks 2

Wiadomo o co chodzi. Lobby samochodowo-paliwowe (w tym Stalexport) tak steruje tym biznesem aby ludzie jeździli samochodami i po autostradzie. A że przy tym stoją godzinami w korkach to już się tym nie przejmują. To nawet lepiej dla nich bo kierowcy zużyją więcej paliwa i biznes się kręci. Kolejne rządy i media "nabrały wody w usta" i cicho sza o tym skandalu.
Polecam dość stary już film ale wciąż aktualny: "Wpuszczeni w korek".

f
feniks

Od ok 7 lat mydli się ludziom oczy, że na tej jakże strategicznej dla południa Polski trasie trwa remont, a teraz, że w końcu jest jakaś umowa na tę modernizację do 2020, to razem będzie 10 lat! Czy to normalne? Nie! Z Wrocławia do Katowic jeździ się szybko dzięki remontowi torów Opole - Gliwice, co trwało około dwóch lat. Ja myślę, że kolej nie może się przebić przez tajemniczą koncesję zawartą jeszcze w czasach mega korupcji i przekrętów między Państwem a Stalexportem, który to zdziera ile się da i rozdaje karty, bo na 30 lat mają do tego pełne prawo, a za tym stoją potężne pieniądze, które ludzie chcąc nie chcąc pompuja w złodzieja. Nie zdziwię się jeśli pod koniec planowego finiszu okaże się, że się czegoś nie da zrobić i kilka lat jeszcze będzie trzeba poczekać. To jest makabra, że takie sytuacje w ogóle w tym kraju istnieją. Może by zgłosić sprawę Pani Jaworowicz?
Pozdrawiam,

f
fiona

dzien 4 maja 2017,pociag jadacy do krakowa zatrzymany w zabierzowie na ok 30 minut, w pociagu ok 50 osób jadacych na mature i bez szansy na to aby zdazyc na czas, 2 puste pociagi puszczone w przeciwnym kierunku, debilizm to jest mało i delikatnie powiedziane , remont na tej trasie od ok 7 lat to skandal, np trase 30 km z Trzebini do krakowa pociag w żółwim tempie pokonuje w 1,5 godz

A
Adam

Wolę podróż autobusem, w komfortowych warunkach 70 min i dużo taniej.

M
Mario

K... Kolejarze zaj... Nieroby pie.... Dobrze ze nie sto lat sie bedą z tym brandzlowac K... Średniowiecze

U
Unia Demokratyczna

pyer dolone gnoye taki sssyf JEST OD 25 LAAAAAAAAAT

j
jaba

jechałem rowerem doKR. Łobzowa z Krzeszowic 70 min. dłuj od pociągu o 20 minut

j
jaki czas przejazdu?

przecież ten remont tam trwa od kilku lat ! nigdzie nie jest napisane jaki będzie czas podróży dla pociągów osobowych, jaki dla przyspieszonych, a jaki dla pospiesznych bez postojów. Tylko te magiczne do 160k/h
Dzisiaj mamy co 15 minut autobus do Krakowa, do tego jeszcze sporo minibusów, autobusów PKS czy innych firm, z czasem przejazdu do 70 minut, powrotne jadą szybciej bo ponad 60 minut. Bilet na autobus 14zł, a na dzień dzisiejszy IC nie ma żadnej promocji na tym odcinku - bilet 24 zł... jedynie PR ma promocję zamiast 17,10zł jest 13 zł, ale przy tak ubogiej ofercie pociągów i czasie jazdy ponad 2 godziny to nie przyciągną ludzi z autobusów.
Więc tutaj kolej musi być konkurencyjna cenowo i czasowo i to bardzo po remoncie

H
Hans bleib do

a ja się pytam ile trwała budowa tego odcinka w XIX w przez Niemców i Austriaków
hahaha

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3