S86 to najkrótsza droga ekspresowa w Polsce
Droga ekspresowa S86 – choć jest najkrótszą ekspresówką w Polsce, bo liczy niecałe siedem kilometrów, to ma dla regionu strategiczne znaczenie. S86 jest częścią ponad 40-kilometrowej drogi DK 86, a w miejscu gdzie trasa przekształca się w drogę ekspresową, łączy się w Sosnowcu m.in. z DK 94 a w Katowicach m.in. z DK 79.
To też jedna z najbardziej obciążonych ruchem tras w Polsce. Podczas ostatniego pomiaru ruchu (GPW 2020/2021) policzono, że dziennie przejeżdża tedy około 113 tysięcy pojazdów. Nic więc dziwnego, że informacja o planowanym kapitalnym remoncie i zwężeniu trzech pasów do dwóch rozpala wyobraźnię kierowców już dziś.
INFRASTRUKTURA BUDOWA DRÓG, ZOBACZ KONIECZNIE
- Beskidzka ekspresówka nabiera kształtów. Powstają estakady i tunele. Sami zobaczcie
- Na tych drogach musicie dziś zwolnić. Zaczęło się frezowanie
- To śląskie lotnisko, zarządzane z regionu. I tak ma zostać - deklarują samorządowcy
- Pierwszy odcinek S1 między Mysłowicami i Bielskiem-Białą ma pozwolenie na budowę
- Śląskie. Za trzy lata gierkówka ma być jak nowa. Szykuje się przetarg za przetargiem
- Wyboje na A1 znikną, ale w 2025 roku. Wcześniej zlikwidują garb na A1 pod Częstochową
- Cała aglomeracja stanie w korku, nie można było tego remontu zrobić w wakacje? Teraz ludzie jadą do pracy, wiozą dzieci do szkół, ruch jest dwa razy większy – pytają rozgoryczeni kierowcy.
Droga będzie remontowana w dzień i nocą
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma świadomość powagi sytuacji i dlatego wyjątkowo, w tym przypadku, zastosowano wyjątkowe rozwiązania.
- Zależy nam na szybkim i sprawnym przeprowadzeniu prac remontowych, dlatego też przy sprzyjających warunkach pogodowych, prace będą się odbywały w dzień i w nocy. Zalecamy też w miarę możliwości, by kierowcy korzystali z objazdów, wybierali alternatywne drogi – mówi Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
GDDKiA zaleca objazdy. Znaki już stoją na ważnych węzłach
Praca w dzień i w nocy ma przyspieszyć remont. A proponowane przez GDDKiA objazdy mają nieco zmniejszyć ruch na remontowanej ekspresówce.
Fotoradary i odcinkowe pomiary prędkości w województwie śląs...
- Tablice o remoncie i zalecanych objazdach stanęły już na węzłach drogowych, z których kierowcy mogą jeszcze wybrać alternatywną trasę, tak by zdołali ominąć remontowany odcinek S86 – dodaje Marek Prusak.
Żółte tablice informujące o utrudnieniach na S86 i zalecanych objazdach stanęły na węzłach z S1 w Podwarpiu i na DK 1 w Dąbrowie Górniczej na węźle Sulno. Kierowcy zobaczą też takie tablice na DK 86 na węźle Murckowska w Katowicach. Warto przemyśleć skorzystanie z objazdu, bo alternatywą może być utknięcie w korku na remontowanym odcinku.
To bardzo prawdopodobne, bo S86 to bardzo newralgiczny odcinek, łącznik z aglomeracją. Tu kanalizuje się ruch z kierunku Warszawa, Łódź i Kraków, a z przeciwnej strony z Wrocławia i Gliwic. Wystarczy drobna stłuczka, czy nawet zepsuty samochód na poboczu, by kierowcy momentalnie utknęli w korku.
Drogowcy przygotowują się do rozpoczęcia remontu już od piątku
W piątek drogowcy zaczęli malować na drodze oznakowanie nowej organizacji ruchu. Zamiast trzech pasów i pasa awaryjnego – S86 będzie miała tylko dwa pasy. Prawy standardowy o szerokości 3 metrów i lewy – węższy – szeroki na 2,75 m.
Kierowcy wjeżdżający na S86 z innych dróg także mogą utknąć w korku, bo zamiast pasów, umożliwiających płynne włączenie się do ruchu na S86, trafią na linie ciągłe lub znaki stopu przed włączeniem.
W poniedziałek na S86 zaczęło obowiązywać ograniczenie prędkości do 60 kilometrów na godzinę i zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe. To dość oczywiste, bo lewy pas będzie węższy od prawego.
Maszyny do frezowania asfaltu wjadą na ekspresówkę w poniedziałek
W poniedziałek rano, tuż po ustawieniu pionowego oznakowania, na trasę wjadą maszyny do frezowania asfaltu. Najpierw zaczną frezowanie na kierunku Sosnowiec – Katowice. Prawdopodobnie potrwa to do 28 września, kiedy to maszyny rozpoczną prace na przeciwnej jezdni – Katowice - Sosnowiec.
Jak informuje GDDKiA, remont lewych i środkowych pasów na obu jezdniach powinien zostać zakończony do połowy października. Po zakończeniu tego etapu robót ruch zostanie przeniesiony na wyremontowane pasy jezdni, a następnie rozpocznie się remont prawego i awaryjnego pasa. Wówczas kierowcy również będą mieli do dyspozycji po dwa pasy w każdym z kierunków. Szerokość pasa lewego będzie wynosiła 3,5 m, a środkowego 3,25 m. Remont nawierzchni na S86 ma się zakończyć do 15 listopada.
Wykonawcą prac remontowych jest pruszkowski Drogomex. Koszt remontu to 24,8 mln złotych.

szkolenie wojsko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?