18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont trasy Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej poprawi komunikację [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Tomasz Szymczyk
Niebawem remont ma przejść końcowy fragment dawnej Kolei Warszawsko-wiedeńskiej z Zawiercia przez Dąbrowę Górniczą-Ząbkowice do Jaworzna-Szczakowej. To szlak ważny dla pociągów towarowych, ale coraz częściej jeżdżą też tędy składy pasażerskie z Krakowa do m.in. Łodzi i Gdańska. Po remoncie zdecydowanie poprawi się kolejowa komunikacja Zagłębia z Krakowem.

Póki co, pociągi wleką się tu dzisiaj z prędkością 40 km/h (po remoncie ma to być 120 km/h), a jazda busem raz, że nie należy do najbezpieczniejszych, dwa - wymaga przesiadki w Olkuszu. Remont będzie też miał znaczenie dla gospodarki, bo usprawni ruch towarowy.

- Przez samą stację w Ząbkowicach w ciągu doby przejeżdża ponad 210 pociągów, w tym 120 pasażerskich - wylicza Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

ZOBACZ STACJE KOLEI WARSZAWSKO-WIEDEŃSKIEJ WCZORAJ I DZIŚ

- Poprzez remont chcemy usprawnić ruch towarowy na liniach wywozowych ze Śląska. Rewitalizacja będzie onaczać wymianę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej, systemu zasilania i oczywiście wszystkich torów - wyjaśnia Dutkiewicz, który dodaje, że koszt inwestycji szacowany jest na kilkaset milionów złotych.

Kolej będzie chciała w tym przypadku skorzystać ze wsparcia unijnego. Remont ma być ukończony w 2014 roku. Nie wiadomo, czy kolejarze przy okazji zajmą się też zabytkowymi dworcami w Strze-mieszycach Południowych i Maczkach, choć losy tego ostatniego od lat elektryzują historyków i miłośników kolei.

Niszczejący od lat dworzec w Maczkach do 1918 roku służył podróżnym na granicy Rosji i Austrii. Dziś drzwi i okna zostały zamurowane. Od lat brakuje jakiejkolwiek koncepcji dotyczącej jego przyszłości. Miasto nie raz interweniowało w tej sprawie, ale urzędnicy mówią, że mają związane ręce, bo to PKP jest właścicielem budynku.

- Kilka lat temu zapytaliśmy kolej, jakie ma zamiary w stosunku dobudynku, ale się nie określiła. Potem sprawa oparła się nawet o ministerstwo i generalnego konserwatora zabytków, ale rozwiązania nie znaleziono - tłumaczy Rafał Łysy, rzecznik UM.

Urzędnicy z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przypominają, że kolej jako właściciel obiektu może się starać o dofinansowanie remontu dworca. Może to być dotacja z budżetu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub jednostek samorządu. W Woj. Urzędzie Ochrony Zabytków w Katowicach nikt nie potrafił nam udzielić informacji w tej sprawie.

A na kładce...

Rozpoczęły się prace remontowe na kładce kolejowej przy dworcu w Maczkach.

Przejście, które łączyło dwie położone po dwóch stronach torów kolejowych części Maczek, zostało zamknięte w 2010 r., potragicznym wypadku na podobnym przejściu w Dąbrowie Górniczej-Strzemieszycach. Zgodnie z pierwotnymi założeniami, remont miał się zakończyć przed 1 września, jednak nie wiadomo, czy wykonawcy uda się dotrzymać tego terminu.

Możesz dowiedzieć się więcej: Zarejestruj się w DZIENNIKZACHODNI.PL/PIANO


*Off Festiwal 2012: ZDJĘCIA, WIDEO, OPINIE
*Olimpiada w Londynie 2012: RELACJE, ZDJĘCIA, CIEKAWOSTKI
*KONKURS FOTOLATO 2012:
Przyślij zdjęcia, zgarnij nagrody!

Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!