Teoretycznie miasto jest bliżej podpisania umowy na modernizację DK 46 (ulice Główna i Przejazdowa). Do przetargu przystąpiło pięć firm, ale tylko oferta konsorcjum firm Drog-Bud, Bitum i Nowak-Mosty za kwotę prawie 98 mln, spełniła wszystkie wymogi.
- Po wyłonieniu wykonawcy, zgodnie z procedurą trwa kontrola uprzednia realizowana przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu i braku przeszkód prawnych będzie możliwe podpisanie umowy z wykonawcą, ale czas trwania kontroli nie jest zależny od MZDiT, dlatego trudno wskazać na dziś konkretny termin - tłumaczy Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie. - Nie znamy też jeszcze wyników wspomnianej kontroli, po ich otrzymaniu możliwe będzie podjęcie kolejnych działań. Wszczęcie kontroli uprzedniej zawiesza bieg terminu związania ofertą do dnia zakończenia kontroli. Zgodnie z przepisami ustawy kontrola uprzednia przeprowadzana jest obligatoryjnie w przypadku przedmiotu zamówienia przekraczającego równowartość 20 mln euro.
Rozbudowa DK-46 zostanie wykonana w trybie,,zaprojektuj – wybuduj". Miejski Zarząd Dróg i Transportu prowadzi obecnie przetarg w celu wyłonienia wykonawcy. Po jego rozstrzygnięciu rozpoczną się prace projektowe, natomiast zasadnicze roboty budowlane przypadną na lata 2018-2019. Jeszcze w 2015 r. - po konsultacjach z mieszkańcami – MZDiT wybrał koncepcję przebudowy ulic Głównej i Przejazdowej.
Projekt ma na celu poprawę przepustowości DK-46 w zachodniej części Częstochowy, odciążenie miasta od nadmiernego ruchu drogowego dzięki budowie nowego odcinka drogi krajowej i stworzenie bezpiecznego połączenia z budowaną autostradą A1.
Inwestycja dotyczy odcinka DK-46 od zachodniej granicy miasta do włączenia w ulicę Pułaskiego: obejmie około 7,2 km (w tym długość odcinka przebudowywanego to 5,46 km, a odcinka nowej drogi – 1,73 km). Przebudowane bądź wybudowane zostaną główne skrzyżowania, infrastruktura podziemna i naziemna (m.in. odwodnienie, oświetlenie, chodniki, ścieżki rowerowe, elementy Inteligentnego Systemu Transportu oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego).
Zdecydowanie bardziej skomplikowana jest sytuacja przetargu na przebudowę DK 1. W pierwszym etapie przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: DROG-BUD Sp. z o.o., Firesta-Fiser rekonstrukce, stavby, a.s. Nowak-Mosty Sp. z o.o. (178.838.720,87 PLN).
- Jeden z oferentów INTERCOR Sp. z o.o. następnie wniósł odwołanie od wyników postępowania. KIO przychyliło się do odwołania, a MZDiT realizując założenia wyroku m.in. przeprowadził ponowne badanie i oceny złożonych ofert w postępowaniu - mówi Maciej Hasik.
Kolejne rozstrzygnięcie zapadło 10 listopada 2017 roku. Najkorzystniejsza ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o. za 172.201.849,31 PLN. Ale wówczas odwołanie złożyło konsorcjum firm, które wygrało za pierwszym razem.
- Zgodnie z wyrokiem KIO przychylającym się do odwołania, Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie m.in. unieważnił wybór najkorzystniejszej oferty PUT INTERCOR Sp. z o.o. Zawiercie. MZDiT dokona ponownego badania i oceny złożonych ofert w tym postępowaniu. Na chwilę obecną postępowanie nie jest rozstrzygnięte. Jednocześnie trwa kontrola uprzednia zamówienia realizowana przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Zgodnie z przepisami ustawy kontrola uprzednia przeprowadzana jest obligatoryjnie w przypadku przedmiotu zamówienia przekraczającego równowartość 20 mln Euro - informuje rzecznik częstochowskiego MZDiT.
A przecież to nie pierwsze kłopoty z procedurą przetargową. Wcześniej termin pierwszego rozstrzygnięcia został przesunięty w czasie o rak z powodu ogromnej liczby zapytań firm przystępujących do przetargu. Prezydent Krzysztof Matyjaszczyk uspokaja jednak, że nie ma obaw, aby Częstochowa nie zdołała w czasie wykonać tej inwestycji, a miasto mogło stracić dofinansowanie.
Planowane prace obejmą przebudowę całego odcinka DK 1 przebiegającego przez miasto od węzła z aleją Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Rakowską oraz przebudowę głównych skrzyżowań (w tym budowę dwóch skrzyżowań dwupoziomowych w miejsce istniejących jednopoziomowych i nowej estakady na Rakowie). Wybudowane lub przebudowane zostaną także m.in. kładki dla pieszych, chodniki i ścieżki rowerowe.
Inwestycja pozwoli na zwiększenie dostępności transportowej Częstochowy, poprawę przepustowości DK-1 i zmniejszenie uciążliwości wynikających z nadmiernego ruchu drogowego. Zwiększy ona również bezpieczeństwo ruchu oraz nośność drogi. Udrożnienie sieci drogowej miasta poprawi płynność ruchu w korytarzu sieci TEN-T na obszarze regionu i całego kraju.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?