Rewolucja w Kolejach Śląskich: piętrusy zamiast starych jednostek [ZDJĘCIA]

MIW
Piętrowe pociągi obsługują połączenia m.in. w Niemczech i Wielkiej Brytanii
Piętrowe pociągi obsługują połączenia m.in. w Niemczech i Wielkiej Brytanii arc
Udostępnij:
Koleje Śląskie żegnają się z wysłużonymi jednostkami elektrycznymi. I to definitywnie. W miejsce starych, liczących sobie nieraz ponad ćwierć wieku składów EN 57 marszałkowski przewoźnik chce wprowadzić do służby 30 zupełnie nowych pojazdów. Część z nich mają stanowić "piętrusy". Miałyby one kursować między Gliwicami a Częstochową.

We wtorek Koleje Śląskie miały rozstrzygnąć przetarg na dzierżawę 28 pociągów, które od stycznia pojawią się na naszych torach. Biorąc pod uwagę fakt, że w specyfikacji przetargu nie ma ani słowa o wieku tych składów, za to ich parametry są dziwnie zbliżone do tych, które prezentują stare EN57 można było być niemal pewnym, iż "nowymi" składami w praktyce okażą się wysłużone "kible".

Zamiast rozstrzygnięcia przetargu doczekaliśmy się jednak informacji, że na decyzję w tej sprawie trzeba będzie poczekać do 21 października. Równocześnie przedstawiciele spółki zapowiedzieli, że do roku 2020 jej tabor składać się będzie wyłącznie z nowych pociągów. Jak pogodzić ze sobą obie te informacje? Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Kolei Śląskich tłumaczy, że spółka najpierw wydzierżawi 28 (naszym zdaniem - starych) składów, a następnie będzie z nich systematycznie rezygnować w miarę jak pozyskiwać będzie nowe pociągi.

- Umowa dzierżawy dopuszczać będzie taką możliwość - zapowiada Wawrzaszek.

Owych całkowicie nowych pociągów ma być 30. Większość z nich ma kupić urząd marszałkowski, resztę - sam przewoźnik.
- W chwili obecnej jesteśmy na finiszu przygotowywania szczegółowych planów operacyjnych. Rozpatrujemy kilka kierunków rozwoju sytuacji, jednak każdy z nich zakłada wzrost pracy przewozowej i liczby pasażerów - mówi Piotr Bramorski, prezes Kolei Śląskich.

- Jednym z niezbędnych warunków, który ten rozwój pozwolą osiągnąć jest wysoki standard podróży, który zapewniają jedynie nowoczesne składy - dodaje Bramorski.

Przetarg na nowe pociągi Koleje Śląskie zamierzają ogłosić w pierwszej połowie przyszłego roku. W tej chwili pracownicy spółki zastanawiają się jeszcze jakie wymagania postawić przyszłym oferentom. Szczegółowo analizowana jest m.in. optymalna pojemność składów, a jednym z wariantów jest zakup pociągów piętrowych. Jak tłumaczą przedstawiciele przewoźnika tego typu pociągi dobrze sprawdziły by się w ruchu aglomeracyjnym, zwłaszcza na linii Gliwice - Częstochowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Staszek Biega
A to ciekawe. Wiosna byłem na ewaluacji ex-post RPO woj. śląskiego. No i w jej trakcie okazało się, że śląskie kupiło 33 nowe ezety. wg urzędników UMWŚ 20 nowych pojazdów było kupione w latach 2013-2014, gdyż takie były plany. W zamian za to przez kolejne 3 lata (2014-2016) za środki, które mogły służyć zakupowi nowych składów będą jeździły złomy EN57 (od grudnia także na Gliwice-Częstochowa). Dzienny koszt pozyskania tego złomu to 4,5 tys zł. Rocznie to "tylko" ok. 45 mln zł. Za 135 mln zł (3 lata dzierżawy) można było zapewnić wkład własny na minimum 20 nowych składów, maksimum nawet 30. Ale wiosną 2013 r. Koleje Śląskie (swoją drogą zarząd tamten już został zwolniony, ale po cichu) namówiły zarząd regionu, by promować EN57 jako najlepszy tabor pod słońcem. I teraz Pan pisze o nowych ezetach najwcześniej w 2017 r, które mogły już jeździć w tym roku. Ciekawe skąd na to środki, skoro własnie są wydawane na pozyskanie starych EN57?
S
SR
O jaki fajny artykuł propagandowy :) chyba jakieś wybory się zbliżają?
Co do piętrusów to, obecny zarząd odkopuje stare pomysły dawnego zarządu KŚ.

Prace w spółce, pod kierownictwem Marka Woracha nad zakupem składów piętrowych rozpoczęto już w styczniu 2012 roku! Gdyby nie .... dziś jeździłyby już po śląsku. Nowoczesne DEPO miało powstać w Zawierciu.

A co przetargu, na stare EZT, to pan rzecznik zapominał iż za wcześniejsze zerwanie kontraktu (umowa na 3 lata) spółka zgodziła się na karę w wysokości 10%. potencjalny dostawca - "PR" żądał 50%.
Ale przecież to obiecanki na które nabierze się znów wielu wyborców.
c
czytelnik z cetrum katowic
teraz można sprawdzic opóznienia pociągów w internecie info pasazer pl lub monitoring ruchu pociągów oraz pociągi prognoza frekfencji pociągów , o stanie wolnych miejsc w pociągach tlk eic i miedzynarodowych oraz na stronie plan zestawienia pociągów jest wykaz wszystkich pociągów tlk eic ec miedzynarowych a na stronie pkp plk plakatowe rozkłady jazdy pkp z całej polski
c
czytelnik z cetrum katowic
wiencej pasażerów bedzie mogło jeżdzic racja połączen jest za mało pociągi kolei śląskich powinny kursować co 30 minut na kazdej trasie relacji a przez remonty torów jest bałagan wiencej komunikacji zastepczej że trudno się połapac gdzie jest przystanek autobusu a na infolinie kolei śląskich trudno się do dzwonic często schłychac wszytskie linie zajęte prosze czekac czy nie by byc wiencej pracowników w infolini rz czekałem 10 minut nim któs odebrał tel szok skandal w intrenetowym rozkładzie jazdy pkp też jest bazjel bo nie wyswietla cen biletów jak dawniej tylko km przy połaczeniach pkp za duzo spółek pkp powinna byc jedna kolej pkp i jedna ogólnopolska infolinia pkp
d
dr Moriarty
Dlaczego wiecznie o linii Gliwice - Częstochowa? Rozumiem, że tam KŚ dały ciała najbardziej, bo to kręgosłup aglomeracji, ale czy na linii Rybnik - Katowice lub innych, jest lepiej? Żenujące sceny i przepychanki na dworcach podczas podjeżdżania pociągu to norma. Ile razy człowiek, który wchodzi do pociągu 5 minut przed odjazdem musi stać, i to zazwyczaj w korytarzu "kibla" całą godzinę? KŚ to gigantyczna porażka. Pociągów jest mniej za czasów PR. Zwolniono ponad tysiąc ludzi tylko po to by zaoferować coś gorszego niż wcześniej. Przez jakiś czas jeździły przynajmniej nowe składy. Teraz już tylko kible. I to rzadziej niż kiedyś. Czy ktoś się w końcu za to weźmie?
p
pepicek
j.w.
m
m.wronski
Zgadza się, osobiście testowałem ;) I na dodatek czeskie CityElephanty jeżdżą bardzo punktualnie. I w Jabłonkowie dziwnym trafem są skomunikowane z pociągami jadącymi ze słowackiej Żyliny.

Pozdrawiam
Michał Wroński, DZ
G
Greg
Albo skaczą z nich samobójcy i tez nie można ich myć.
G
Greg
Zaraz się okaże, że tych piętrowych nie da się myć częściej niż raz na 2 lata bo są za wysokie!
k
kiki
No proszę, widać że Polska bierze przykład z Niemiec i Anglii.
Brawo, brawo.
k
kolejorz
Piętrowe CituElephanty obsługują też linie Czeskich Drahów w kraju szlesko-morawskim tuż za naszą granicą, na linii Studenka-Ostrava-Czeski Cieszyn-Trzyniec-Mosty u Jablunkova. I sprawdzają się idealnie!
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie