Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rok 2002. Ogromny Rusłan wylądował na lotnisku w Pyrzowicach. Samolot An-124 w Katowice Airport. Zdjęcia archiwalne

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Rusłan w Pyrzowicach, wrzesień 2002
Rusłan w Pyrzowicach, wrzesień 2002 Arc. DZ/ Andrzej Grygiel
Gigantyczny samolot An-124, czyli Rusłan, lądował w Pyrzowicach kilka razy. Przypominamy wizytę z 24 września 2002. To było trzecie lądowanie radzieckiego transportowca na lotnisku Katowice Airport. Przyleciał wtedy do Katowice Airport po śmigłowce Mi-8. Archiwalne zdjęcia.

To prawdziwy gigant: czterosilnikowy, odrzutowy, samolot transportowy produkcji radzieckiej, zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Antonowa - An-124 Rusłan odwiedził lotnisko w Pyrzowicach zaledwie kilka razy. Pierwszy raz - w 1997 roku, 4 listopada. Na zdjęciach, które tu prezentujemy, jest trzecia już wizyta kolosa w Katowic Airport - 24 września 2002 roku.

- W 2002 przyleciał po śmigłowce Mi-8, które zabrał do Afryki dla misji ONZ - przypomina Piotr Adamczyk z Katowice Airport.

Lądowanie tego odrzutowca to zawsze wielkie wydarzenie. W historii lotniska w Pyrzowicach samolot lądował do tej pory tylko kilka razy. Pojawienia się olbrzymiego transportowca wyczekują zwykle setki, a czasem wręcz tysiące ludzi, chcących na własne oczy przeżyć lądowanie, a potem start tak ogromnej maszyny. Nic dziwnego.

- Do niedawna był to największy samolot transportowy na świecie. Jego załadunek może wynieść 150 ton, masa startowa to 600 ton. Samolot ma swoje suwnice, platformy. Jest większy od amerykańskiego C5 Galaxy - wyjaśniał w 2016 roku, kiedy Rusłan znów zawitał do Pyrzowic, Cezary Orzech, rzecznik portu lotniczego. Tym samolotem transportuje się np. elementy kotła energetycznego, które ważą 40 ton.

An-124 ma prawie 69 metrów długości, 21 metrów wysokości, jej rozpiętość skrzydeł wynosi 73,3 metry. Bez paliwa i ładunku waży 175 ton. Podstawowa, cywilna wersja o oznaczeniu 100 może zabrać do 120 ton ładunku.

Rozładunek i załadunek Rusłana trwa wiele godzin. Przednie i tylne drzwi ładunkowe wyposażone są w rampy. Rampa jest „rozwijana” przed samolotem. Wewnątrz przedziału cargo znajdują się dwie suwnice, pod każdą można podpiąć ładunek o masie do 10 ton oraz dwie wyciągarkami o sile ciągu 29 kN.

Nie przegapcie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera