TAURON odpowiada protestującym
W połowie stycznia TAURON rozesłał do swoich klientów maile wskazując, że aż za 59 proc. ceny prądu dla gospodarstw domowych odpowiada „koszt uprawnień do emisji CO2, wynikający z Polityki Klimatycznej Unii Europejskiej”. Jak podaje natomiast fundacja Frank Bold, z szacunków ekspertów rynku energetycznego wynika, że cena uprawnień do emisji CO2 stanowi nie więcej niż 1/3 ceny płaconej przez konsumentów.
Nie przeocz
- Oto oficjalne stawki emerytur po waloryzacji 2022. Zobacz, jak zmieni się świadczenie
- Nie jedzcie tego! Biedronka, Lidl i IKEA usuwają żywność z toksyczną substancją
- Rzeźnia Miejska w Chorzowie ma być odnowiona. Co w niej powstanie?
- Planetarium Śląskie. Lśniąca kopuła robi wrażenie. Będzie też niespodzianka
- Podanie mocno zawyżonego udziału kosztu uprawnień do emisji CO2 to najbardziej rzucający się w oczy, ale tylko jeden z kilku elementów dezinformacji, której TAURON dopuścił się wobec swoich klientów, czyli aż 5 mln gospodarstw domowych w Polsce - twierdzi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor fundacji Frank Bold.
W środę, 23 lutego w delegaturach UOKiK m.in. w Krakowie, Toruniu, Wrocławiu i Katowicach, klienci spółek energetycznych złożyli zawiadomienie o podejrzeniu naruszenia interesów konsumentów. Protestujący podkreślają, że informacje szerzone przez spółki energetyczne są nieprawdziwe. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy TAURON.
- Zwracamy uwagę, że – zgodnie z rozporządzeniem – struktura procentowa kosztów dotyczy samej energii elektrycznej, a nie rachunku, który obejmuje również koszty dystrybucji energii elektrycznej – mówi Elżbieta Bukowiec, rzecznik prasowy TAURON Sprzedaż.
Odnośnie samych protestów na ten moment nie udzielono szerszego komentarza.
- TAURON Sprzedaż nie otrzymała żadnych oficjalnych dokumentów w tej sprawie. Nie znamy więc faktycznej treści pisma, które Fundacja Frank Bold złożyła do UOKIK - mówi krótko Elżbieta Bukowiec.
Coraz więcej protestów dotyczących tzw. "kampanii żarówkowej"
Zdaniem protestujących, koncerny od dawna wiedziały, że koszty energii będą rosły i mogły inwestować w odnawialne źródła energii, ale zignorowały problem. Wielu ekspertów od rynku energetycznego mówi natomiast wprost, że za wzrostem cen energii stoi nieudolna polityka obecnego rządu.
Za organizacją kampanii stoi pięć spółek: Enea Wytwarzanie, Enea Połaniec, PGE GiEK, PGNiG Termika, a także TAURON. Według informacji medialnych, miała ona kosztować 12 mln zł. Do jej zorganizowania spółki zostały zobligowane przez rząd, co potwierdza rzeczniczka prasowa TAURONA.
- Wzór wyliczenia udziału cen uprawnień do emisji w cenie hurtowej energii w roku dostawy będącym rokiem, na który została zatwierdzona taryfa, znajduje się w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 5 stycznia 2022 r. Rozporządzenie to obligowało wszystkie spółki energetyczne, które są sprzedawcą z urzędu, do poinformowania klientów o głównych czynnikach kształtujących ceny energii elektrycznej w Polsce - wyjaśnia Elżbieta Bukowiec.
Tzw. "kampanii żarówkowej" sprzeciwia się także WWF, która stoi murem za polityką klimatyczną UE i zażądała zdjęcia bilbordów. Aktywiści Greenpeace przeprowadzili natomiast nocną akcję, podczas której przerobili plakaty, zastępując znajdujące się na nich hasła własnymi. "Polskie elektrownie manipulują" oraz "Węgiel = droga energia, wysokie ceny" - to tylko niektóre z nich.
Musisz to wiedzieć
Dzisiaj pod siedzibą TAURONA w Katowicach odbył się także happening przygotowany przez Młodzieżowy Strajk Klimatyczny. Aktywiści chcieli podczas niego przyznać nagrodę Złotego Wciskacza za "największy i najbardziej szkodliwy antyklimatyczny kit". Protesty nabierają na sile i wszystko wskazuje na to, że w nadchodzących tygodniach będzie ich coraz więcej.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?