Rower - dobry sposób na powrót do formy po zimie...

    Rower - dobry sposób na powrót do formy po zimie

    Materiał Informacyjny

    Aktualizacja:

    Rower - dobry sposób na powrót do formy po zimie
    Zima nie sprzyja aktywności fizycznej. Niskie temperatury oraz opady śniegu i deszczu sprawiają, że najchętniej spędzamy ten okres w ciepłym domu. Jednak wraz z nadejściem wiosny wiele osób szuka sprawdzonych metod na powrót do formy. Jednym z najlepszych sposobów na osiągnięcie tego celu jest jazda na rowerze. Dlatego warto dowiedzieć się więcej o jej zaletach.
    Rower - dobry sposób na powrót do formy po zimie
    Przewagi nad innymi aktywnościami fizycznymi

    Powrót po dłuższej przerwie od ćwiczeń, wymaga odpowiedniego podejścia. Jednym z najważniejszych powodów, przemawiających za wyborem jazdy na rowerze jest to, że zauważalnie mniej obciąża ona stawy w porównaniu do innych form aktywności fizycznej takich jak bieganie. Mogą ją więc uprawiać również osoby bez formy, starsze lub z nadwagą. Mniejsze obciążenie stawów przekłada się na niższe ryzyko kontuzji.
    Poza tym jest to aktywność bardzo prosta, która nie wymaga specjalnych przygotowań. Prawie każdy nauczył się przecież w dzieciństwie jeździć na rowerze, a tej umiejętności się nie zapomina. Dlatego nawet po latach można po prostu wsiąść na rower i jechać. Dodatkowo intensywność może zostać w łatwy sposób dostosowana do aktualnej sprawności fizycznej i być stopniowo zwiększana. Inną zaletą jest to, że można wykorzystywać rower jako środek transportu. Pozwala to na trening podczas dojazdów do pracy na rowerze.



    Pozytywny wpływ na zdrowie

    Jazda na rowerze jest ćwiczeniem aerobowym. Oznacza to, że podczas jej wykonywania dochodzi do przyspieszenia akcji serca i oddechu. Rozszerzają się naczynia krwionośne i więcej tlenu dostarczanego jest to wszystkich komórek ciała. Przekłada się to na poprawę funkcjonowania układu krążenia i mniejsze prawdopodobieństwo na zapadnięcia na którąś z jego chorób. W ten sposób poprawia się również kondycja, co oznacza wolniejsze męczenie się także przy innych aktywnościach fizycznych i codziennych czynnościach.

    W ćwiczeniu tym uczestniczą duże grupy mięśniowe przede wszystkim z dolnej części ciała. Są to między innymi mięśnie łydek, ud i pośladkowe. Poza tym funkcję stabilizującą pełnią plecy, brzuch i ramiona. Regularny wysiłek prowadzi do zwiększenia ich siły i wytrzymałości. Dodatkową zaletą zaangażowania tylu mięśni jest duża ilość spalanych kalorii, nawet kilkuset w ciągu godziny. To ile kalorii spalisz zależy od indywidualnych czynników, takich jak waga i prędkość jazdy. Jednak rower bez wątpienia może bardzo pomóc w zgubieniu zbędnych kilogramów.



    Trening rowerowy wpływa pozytywnie również na psychikę. Wysiłek aerobowy sprzyja bowiem produkcji endorfin, czyli hormonów szczęścia. Poprawiają one samopoczucie, niwelują stres i dają motywację do dalszych ćwiczeń.

    Przykładowy plan treningowy dla początkujących

    Trening pozwalający wrócić do formy po zimie nie musi być ani skomplikowany, ani bardzo czasochłonny. Dla przeciętnej osoby mającej dłuższą przerwę od jakiejkolwiek aktywności fizycznej dobrym początkiem może być już jazda 3 razy w tygodniu po pół godziny. Natomiast dobrym tempem zwiększania obciążeń jest wydłużanie tego czasu o pięć minut co tydzień. Pozwoli to wydłużyć czas pojedynczego przejazdu do godziny w 6 tygodni. Początkujący nie powinni także zaczynać od bardzo wymagających treningów, tylko stopniowo przyzwyczajać organizm do coraz większego wysiłku. Dlatego średnia intensywność jazdy będzie najbardziej odpowiednia. Właściwy poziom intensywności można łatwo rozpoznać i to bez użycia pulsometru. Odczuwamy wtedy zmęczenie i wyraźną pracę mięśni, ale jednocześnie ciągle moglibyśmy prowadzić rozmowę z osobą jadącą obok.

    Warto zobaczyć

    Diety