Rozbity bombowiec w Bieruniu: legenda obalona. To nie było tak ZDJĘCIA

Jolanta Pierończyk
Jolanta Pierończyk

Wideo

Zobacz galerię (21 zdjęć)
Znalezienie szczątków rozbitego 19 stycznia 1945 r. w Bieruniu amerykańskiego bombowca z radziecką załogą na pokładzie rzuca zupełnie nowe światło na tę historię. Legenda obalona.

Obaliliśmy legendę, wedle której w nocy 19 stycznia 1945 r. ok. godz. 21 nad wsią przeleciał samolot, ciągnąc warkocz ognia i że ludzie wylegli, by to obserwować

- mówi Olaf Popkiewicz, archeolog, autor programu „Poszukiwacze historii”, który prowadził wykopaliska w miejscu rozbicia się amerykańskiego samolotu B-25 Mitchell z radzieckimi żołnierzami w bieruńskim lesie 19 stycznia 1945 r.

Archeolog przypomina, że był to 19 stycznia 1945 r., a temperatury w tamtym czasie sięgały 25-30 stopni poniżej zera.

- Raczej zatem wątpliwe, by w tych warunkach cała wieś wyległa, by obserwować niebo. Nie za bardzo można było też wyglądać przez okno, bo obowiązywało zaciemnienie – mówi.

PISALIŚMY:
Wrak amerykańskiego samolotu B-25 ujawniono w lesie koło Bierunia. Zestrzelono go w 1945 roku
Amerykański samolot B-25 został zestrzelony nad Bieruniem
Wrak samolotu B-25 w Bieruniu trzeba odkopać. Na razie wydobyto ciała czterech radzieckich lotników

Tak czy inaczej, z analizy miejsca upadku samolotu nie wygląda na to, by mógł lecieć, ciągnąc za sobą warkocz ognia.

- Ten samolot spadł z nieba gwałtownie, a ludzie mogli słyszeć jedynie huk uderzenia oraz eksplozji paliwa. Na pewno nie spadał łagodnie, co widać po obrażeniach lotników, którzy najwyraźniej wyskakiwali w ostatniej chwili. Wedle rozkazu mieli lecieć na wysokości 3900 m, więc gdyby samolot opadał łagodnie, mieliby czas, żeby wyskoczyć i uratować się – mówi archeolog.

Wrak amerykańskiego samolotu B-25 ujawniono w lesie koło Bie...

Wyskoczyć na czas udało się tylko pilotowi i dowódcy, 23-leniemu Aleksiejowi Boczinowi, którego Niemcy od razu wzięli do niewoli i który przeżył wojnę, a potem wrócił do Rosji i jeszcze walczył z Japończykami.

Trzej inni wyskoczyli za późno. Nie było ich w samolocie, gdy ten wrył się w ziemię.

- Aluminium po uderzeniu w ziemię rozrywa się i tnie jak żyletki. Gdyby żołnierze zostali w samolocie, zostaliby pocięci przez rozpadający się kadłub, a tymczasem szczątki były w całości, z połamanymi kośćmi długimi nóg i rąk, ale w jednak w całości - mówi Popkiewicz.

Wrak samolotu B-25 w Bieruniu trzeba odkopać. Na razie wydob...

Jak mówi archeolog, najgorzej miał strzelec pokładowy, który musiał przebiec cały samolot, by dostać się do najbliższego luku. Na domiar złego, siedział tyłem do kierunku jazdy. Gdy więc zorientował się, o co chodzi, było zdecydowanie za późno. Jego szczątki znaleziono we fragmentach.

Znamy nazwiska ofiar tej katastrofy, stopnie wojskowe i wiek, ale gdyby takich danych nie było, po czaszkach widać, że wszyscy mieli mniej niż 25 lat. Nie miały bowiem zrośniętych szwów czaszkowych, co następuje po 25. roku życia.

Ustalono, że 75 lat temu w Bieruniu zginęli 21-letni Nikołaj F. Korolew – drugi pilot, młodszy lejtnant, 21-letni Georgij I. Bander -nawigator, młodszy lejtnant, 19-letni sierżant Michaił F. Szackij – strzelec i 18-letni sierżant Władimir A. Pułkow, strzelec pokładowy.

19 stycznia 1945 r., ok. 17.30-17.45 wystartowali z Winnicy na terenie dzisiejszej Ukrainy, żeby zbombardować dworzec w Ostrawie. Rozkaz wykonali, o czym świadczy brak bomb w miejscu rozbicia się samolotu. W drodze powrotnej zostali zestrzeleni przez niemiecki nocny samolot myśliwski Ju 88 między 20 a 21 pierwszą. Wiadomo to zarówno z raportu pilota niemieckiego samolotu, Wernera Rappa, jak i samego Boczina.

Nie przegap

Wszystko, co zostało znalezione, po konserwacji, trafi do Muzeum Śląskiego Września 1939 Arkadiusza Domińca, który kierował akcją poszukiwawczą.

- To są kawałki. Najdłuższy ma 1,5 m i jest to fragment wzmocnienia z kabiny. Jest tabliczka znamionowa radiostacji, jest kawałek statecznika. Wiele rzeczy jest jeszcze niezidentyfikowanych - mówi.

Znalezione fragmenty ubrań ofiar tej katastrofy dają absolutną pewność, że byli to lotnicy Armii Czerwonej.

- Znaleźliśmy m.in. szeroki pagon z munduru, zimową, futrzaną kurtkę lotniczą, but z futrem... - mówi Arkadiusz Dominiec, który jako szef Muzeum Śląskiego Września 1939 r. postarał się o wszelkie zgody na prowadzenie poszukiwań.

Będzie specjalna wystawa tych rzeczy w Muzeum Śląskiego Września 1939 r.

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Super robota czerwony kapturku !

I
Irbis78
27 stycznia, 22:57, Gość:

Tacy młodzi .... I już piloci.. a dzisiejsza młodzież co potrafi ? Ciekawe takie rozważanie :)

Młodzi ludzie nie czują strachu. Czują się nieśmiertelni. Polecam "Ślicznotkę z Memphis". Jeśli dobrze pamiętam średnia wieku załóg bombowców wynosiła 20-21 lat. Dowódcy mieli 25. Dlaczego tyłu młodych ginie na drogach? Brawura? Też, ale przede wszystkim wiara we własne umiejętności.

G
Gość
27 stycznia, 22:54, Oli:

Mozna wymienic szczatki ruskow na wrak tupolewa.

Myślisz że pójdą na to ?

G
Gość

Tacy młodzi .... I już piloci.. a dzisiejsza młodzież co potrafi ? Ciekawe takie rozważanie :)

O
Oli

Mozna wymienic szczatki ruskow na wrak tupolewa.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3