Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozbudowa DK 46 w pobliżu Częstochowy. GDDKiA wybrała wykonawców, którzy zajmą się dwoma odcinkami

Katarzyna Stacherczak
Katarzyna Stacherczak
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach wybrała wykonawców rozbudowy dwóch odcinków DK 46 na wschód od Częstochowy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach wybrała wykonawców rozbudowy dwóch odcinków DK 46 na wschód od Częstochowy GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach wybrała wykonawców rozbudowy dwóch odcinków DK 46 na wschód od Częstochowy. W obu przypadkach najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Adac-Lewar. Rozbudowę trasy pomiędzy Lelowem i Nakłem wyceniła na prawie 51 mln zł, a odcinka Janów - Lgoczanka na ponad 53 mln zł. - Jeśli nie wpłyną odwołania od wyboru ofert, do podpisania umów mogłoby dojść w czerwcu - podkreślają drogowcy. Tym samym w realizacji znalazłoby się prawie 15 km DK46.

Rozbudowa DK 46 w pobliżu Częstochowy

Głównym celem inwestycji jest rozbudowa istniejącej drogi krajowej dla uzyskania poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu drogowego oraz poniesienia komfortu komunikacyjnego. Droga zostanie przebudowana, a jej konstrukcja dostosowana do nośności 11,5 t/oś. Przebudowane będą także skrzyżowania z drogami poprzecznymi, zatoki autobusowe, a w ramach inwestycji powstaną też chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W ramach inwestycji chodzi o dwa osobne odcinki drogi nr 46 we wschodniej części jej przebiegu w województwie śląskim. Cała ta część, o długość ponad 49 km, to połączenie pomiędzy DK91 w Częstochowie i DK78 w kierunku woj. świętokrzyskiego w Szczekocinach.

Zakres inwestycji

W ramach rozbudowy odcinka Janów - Lgoczanka, o długości 6,9 km, drogowcy zamierzają przebudować dwa skrzyżowania.

- Pierwsze na przecięciu z drogą gminną do miejscowości Hucisko, Góry Gorzkowskie, a drugie z drogą powiatową Bystrzanowice - Mzurów - Niegowa. Wybudujemy lub przebudujemy łącznie sześć zatok autobusowych oraz dwa miejsca kontroli pojazdów. Wyznaczymy także osiem przejść dla pieszych - w tym dwa z przejazdem dla rowerów. Wykonamy także oświetlenie drogowe. W celu usprawnienia komunikacji pieszej i rowerowej oraz zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa niechronionym użytkownikom drogi zostaną wykonane ciągi piesze, pieszo-rowerowe lub rowerowe o łącznej długości prawie 10 km - wyliczają drogowcy.

Natomiast rozbudowa odcinka Lelów-Nakło, o długości 7,7 km, obejmie przebudowę dziewięciu skrzyżowań. Jedno z nich powstanie jako skrzyżowanie z ruchem okrężnym.

- Wybudujemy lub przebudujemy łącznie osiem zatok autobusowych oraz jedno miejsce kontroli pojazdów. Wyznaczymy także osiem przejść dla pieszych. W celu usprawnienia komunikacji pieszej i rowerowej oraz zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa niechronionym użytkownikom drogi zostaną wykonane ciągi piesze, pieszo-rowerowe lub rowerowe o łącznej długości prawie 9 km - tłumaczą.

Jeśli nikt nie odwoła się od wyboru dokonanego przez GDDKiA w Katowicach w czerwcu zostaną podpisane umowy. Sama rozbudowa ma zakończyć się pod koniec 2024 roku. Łącznie - około 15 km trasy - będzie kosztowała 104 mln zł.

Nie przeocz

Zobacz także

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera