Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rozpoczął się sezon w Aeroklubie ROW. Piloci z lotniska w Gotartowicach coraz częściej podrywają swe maszyny. Jakie są tu atrakcje? ZDJĘCIA

Ireneusz Stajer
Ireneusz Stajer
Wideo
od 16 lat
Na rybnickim niebie widać coraz więcej samolotów i szybowców. Piękna, słoneczna aura sprawiła, że piloci związani z Aeroklubem Rybnickiego Okręgu Węglowego w Gotartowicach poderwali swoje maszyny. Trwają też szkolenia samolotowe oraz szybowcowe dla młodzieży i dorosłych. Kurs latania szybowcem rozpoczynają już 14-latkowie, ale nigdy nie jest na to za późno. Jakie należy spełnić warunki?

Aeroklub ROW – kuźnia lotniczych talentów

Aeroklub Rybnickiego Okręgu Węglowego w Gotartowicach od lat wykonuje świetną robotę. W okresie blisko 60 lat działalności wyszkolił setki pilotów szybowcowych oraz samolotowych. Wielu z nich osiągnęło szczyty w sportowej rywalizacji, jak choćby Jerzy Makula, wielokrotny mistrz świata, Europy i Polski w akrobacji samolotowej.

Jego dyrektor Marcin Nocoń zaznacza, że w przyszłym roku Aeroklub ROW będzie obchodził 60-lecie działalności. Z pewnością jubileusz będzie fetowany lotniczym piknikiem z zapierającymi dech w piersiach pokazami i udziałem sławnych pilotów. Takich imprez zorganizowano w Gotartowicach już sporo. Póki co, nie ma jeszcze szczegółowego programu.

- Rybnicki aeroklub od początku szkoli pilotów szybowcowych, samolotowych. Obecnie zrzesza około setki aktywnych członków. Mamy 15 szybowców, sześć samolotów oraz kilkunastu instruktorów – wylicza dyrektor.

Początek sezonu w Aeroklubie Rybnickiego Okręgu Węglowego w Gotartowicach Co warto tutaj zobaczyć?

Zobacz zdjęcia - kliknij TUTAJ!

Dodaje, że sporo młodzieży uczestniczy w szkoleniach podstawowych m.in. dzięki dotacjom z urzędu marszałkowskiego oraz miasta Rybnika. Aeroklub utrzymuje się ze środków własnych, które pozyskuje min. ze szkoleń, lotów widokowych, wynajmu hangarów i terenu.

Pilotem można zostać w każdym wieku!

- Niektórzy adepci latania są bardzo uzdolnieni i nie mogą doczekać się już samodzielnego pilotowania szybowca czy samolotu. Na tych pierwszych można szkolić się od 14. roku życia. Ale tak naprawdę nie ma tu ograniczeń wiekowych, jeśli lekarz wyda decyzję pozytywną, można przyjść na szkolenie nawet w wieku 60 i więcej lat. Wśród kursantów wyławiamy perełki, które potem często zdobywają licencję pilota zawodowego czy otrzymują pracę w innych usługach lotniczych – wskazuje Marcin Nocoń.

Swoje marzenia spełnia w Gotartowicach

Paweł Siedlarz z Żor właśnie szkoli się na pilota samolotowego. Z zawodu ratownik medyczny, pasjonat lotnictwa.

- Kilkanaście lat temu moim marzeniem było zrobienie licencji pilota samolotowego. Nie miałem jednak wówczas takiej możliwości, bo mnóstwo czasu zajmowała mi praca. Obecnie mam go więcej, więc postanowiłem zrealizować swoje marzenia – mówi pan Paweł.

Jak dodaje, jest już po egzaminach wewnętrznych PPL(A), czyli na Licencję Pilota Samolotowego Turystycznego.

- Teraz zaczynam szkolenie praktyczne w powietrzu. Po przelatanych 45 godzinach przystąpię do egzaminów w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w Warszawie oraz egzaminu praktycznego z latania – podkreśla pan Paweł.

Wybrał taką aktywność dla przyjemności. Ponieważ nie dysponuje własnym samolotem, będzie korzystał z maszyn Aeroklubu ROW.
Popisy lotniczych mistrzów w Gotartowicach

Lotnisko w Gotartowicach od lat jest miejscem niesamowitych pokazów powietrznych. Dni Aeroklubu Rybnickiego ściągały tu tysiące ludzi z całego regionu. Niestety, w tym roku impreza się nie odbędzie. Te organizowane w poprzednich latach ściagały do Gotartowic tysiące ludzi. Na 50-lecie aeroklubu oraz podczas Dni Rybnika gościem specjalnym była legendarna grupa akrobacyjna Żelazny. Publiczność emocjonowała się również pokazami spadochroniarzy, baloniarzy, motolotniarzy. Na Pikniku Lotniczym Aeroklubu ROW gościł słynną Grupę Pterodactyl Flight, specjalizującą się w rekonstrukcjach historycznych.

W Rybniku latali szybowcami już przed wojną

Jak czytamy na stronie Aeroklubu ROW, rybniczanie żywo interesowali się lotnictwem już przed II wojną światową. W 1927 roku powstała w tym mieście Liga Ochrony Powietrznej i Przeciwgazowej, przy której zorganizowano Koło Lotnicze. Rok później wybudowano pierwszy hangar oraz zakupiono pierwszy szybowiec Kocynder. Rozpoczęto też szkolenie lotnicze. Wojna i niemiecka okupacji przerwały rozpoczętą działalność lotniczą.

Już 1946 roku powołano w Rybniku Ligę Lotniczą, reaktywowano również działalność modelarni. 13 lat później powołano Społeczny Komitet Organizacyjny Aeroklubu z naczelnym dyrektorem Rybnickiego Zjednoczenia Węglowego prof. dr. inż. Jerzym Kucharczykiem na czele.

W 1963 roku, zakończono budowę płyty lotniska, a w rok później wznoszenie hangaru na terenie udostępnionym przez KWK Jankowice.

Tak powstał Aeroklub ROW

W listopadzie zapada uchwała zarządu głównego Aeroklubu PRL, powołująca z dniem 1 stycznia 1964 roku Aeroklub Rybnickiego Okręgu Węglowego jako samodzielnej jednostki. Był to wówczas już 36 aeroklub w Polsce. Ludzie związani z lotniskiem w Gotartowicach niemal od początku jego istnienia osiągali sukcesy. W 1965 roku, Engelbert Stebel na Mistrzostwach Polski Modeli Latających w Żarach wywalczył drugie miejsce. Od tamtej pory przedstawiciele różnych sekcji zdobywają laury na prestiżowych zawodach w kraju i za granicą. Obecnie aeroklub prowadzi sekcje: szybowcową, samolotową, spadochronową, modelarską, seniorów lotnictwa, oldtimerów.

Nie przeocz

Zobacz także

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera