Rozstrzygnięcie przetargu na budowę brakującego odcinka Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz w Rybniku później niż planowano. Co się stało?

Piotr Chrobok
Piotr Chrobok
Do dokończenia Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz w Rybniku, brakuje czterokilometrowego odcinka.
Do dokończenia Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz w Rybniku, brakuje czterokilometrowego odcinka. arc.
Przesuwa się moment rozstrzygnięcia przetargu na budowę brakującego, czterokilometrowego odcinka Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz w Rybniku. Miasto postanowiło przesunąć termin, do którego firmy chętne na budowę mogą składać oferty. Dlaczego? - Zmiana terminu związana jest z pytaniami potencjalnych oferentów do dokumentacji przetargowej - mówi Agnieszka Skupień, rzecznik prasowa Urzędu Miasta w Rybniku.

Rybnik: wydłużono termin składania ofert na budowę drogi Pszczyna-Racibórz. Dlaczego?

Roboty jeszcze się nie rozpoczęły, a już są pierwsze opóźnienia. Mowa o budowie brakującego odcinka Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz w Rybniku. Trudności napotkano już na etapie "załatwiania" formalności związanych z jej budową.

Jak tłumaczą w rybnickim magistracie, chodzi o pytania potencjalnych oferentów do dokumentacji przetargowej na budowę drogi. Z tego też powodu terminem, do którego firmy budowlane mogą składać swoje oferty nie jest już 16 stycznia, a 7 lutego.

To z kolei oznacza wspomniane opóźnienie w budowie. Wprawdzie nie jest ono duże - wynosi zaledwie nieco ponad trzy tygodnie - jednak skutkiem przesunięcia terminu składania ofert będzie późniejsze rozstrzygnięcie przetargu, a co za tym idzie późniejsze rozpoczęcie i tym samym zakończenie prac związanych z budową drogi.

Droga Pszczyna-Racibórz w Rybniku. Do jej skończenia brakuje czterech kilometrów

A tę - a dokładniej jej brakujący czterokilometrowy odcinek od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej - określa się mianem najbardziej wyczekiwanej inwestycji drogowej w mieście. Między innymi z tego względu, że jej wybudowanie ma przynieść szereg korzyści.

- Doprowadzenie Drogi Regionalnej do ul. Sportowej zakończy budowę południowej obwodnicy naszego miasta, pozwalając na szybki przejazd przez Rybnik kierowcom podróżującym na trasie między Żorami, a Raciborzem. Dla Rybnika jest to szansa na nowe "otwarcie się na świat" terenów inwestycyjnych, zlokalizowanych w rejonie ulicy Sportowej - zwraca uwagę Piotr Kuczera, prezydent Rybnika, który dodaje, że może na tym skorzystać nie tylko Rybnik, ale powiat rybnicki oraz okoliczne gminy.

4 kilometry Drogi Regionalnej nie mają szczęścia...

To nie pierwszy raz, kiedy odwleka się budowa brakującego odcinka Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz w Rybniku. Wcześniej na przeszkodzie stanęły pieniądze. Miasto wnioskowało o dofinansowanie do dokończenia budowy w ramach rządowego programu Polski Ład. Nie przyznano mu wówczas ani złotówki.

Dopiero później - co zdaniem wielu miało podłoże polityczne - państwo "sypnęło" groszem, dorzucając się Rybnikowi i udzielając mu dofinansowania w wysokości 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Miastu ostatecznie przyznano pieniądze z Polskiego Ładu - 65 mln zł. Wartość całej budowy brakującego odcinka szacowana jest na 200 mln zł. To ogromna kwota.

W ramach budowy czterokilometrowego odcinka do zrobienia jest jednak wiele. Nie chodzi bowiem o samą budowę jezdni, ale też całej drogowej architektury.

- W ramach inwestycji wybudowane zostaną: bezkolizyjny węzeł na skrzyżowaniu z ul. Grota-Roweckiego, skrzyżowanie typu rondo na skrzyżowaniu z ul. Sportową, 4 obiekty mostowe, umożliwiające trasie przekraczanie innych dróg oraz obsługę węzła, 5 przepustów dla zwierząt - wylicza Agnieszka Skupień, rzecznik prasowa Urzędu Miasta w Rybniku.

- Koszt budowy drogi obejmuje również wykonanie oświetlenia odwodnienia, przebudowę i budowę sieci uzbrojenia terenu, wykonanie elementów ograniczających negatywny wpływ inwestycji na środowisko np. ekrany akustyczne oraz nasadzenia zieleni - słyszymy w rybnickim magistracie.

Drogą Pszczyna-Racibórz, rybniczanie jeżdżą od Żor do Niedobczyc

Przypomnijmy, że w Rybniku z Drogi Regionalnej Pszczyna-Racibórz można korzystać na ponad dziesięciokilometrowym odcinku od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej. Kierowcy poruszają się nią od kwietnia 2020 roku.

Droga Pszczyna-Racibórz jest największą drogową inwestycją w historii Rybnika. Dotychczas jej wybudowanie kosztowało ponad 475 mln zł. Historyczny - nigdy wcześniej miasto nie uzyskało tak wysokiego dofinansowania z pieniędzy unijnych - był też wkład UE. Wyniósł on 290 mln zł.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

iPolitycznie - Robert Telus o rozwiązaniu problemu zboża - skrót

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie