Ruda Śląska: firmy muszą na własną rękę podpisać umowę na odbiór odpadów komunalnych

Łukasz Olszewski
Łukasz Olszewski
Firmy będą zmuszone na własną rękę podpisać umowę z firmą odbierającą odpady komunalne
Firmy będą zmuszone na własną rękę podpisać umowę z firmą odbierającą odpady komunalne Łukasz Olszewski
Udostępnij:
Nowy rok przyniesie wiele zmian w Rudzie Śląskiej. Jedną jest wyłączenie przez władze miasta większość nieruchomości niezamieszkałych z miejskiego systemu gospodarki odpadami. Oznacza to, że m.in. Rodzinne Ogródki Działkowe oraz firmy, z pewnymi wyjątkami, będą musiały na własną rękę podpisać umowę z firmą, która odbierze od nich odpady komunalne.

Uchwała, która wyłączy większość nieruchomości w Rudzie Śląskiej uchwalona została przez radnych na ostatniej sesji Rady Miasta. Uchwała określa, które nieruchomości zostaną wyłączone z systemu gospodarki odpadami, a które w niej zostaną.

- Po 1 stycznia 2021 r. nadal będą odbierane odpady komunalne przez firmę wyłonioną w przetargu przez miasto. System obejmie tereny miejskie, cmentarze oraz te nieruchomości, na których znajdują się obiekty należące do Powiatowego Urzędu Pracy, Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz Policji. Na dotychczasowych zasadach odpady komunalne odbierane będą również z lokali użytkowych znajdujących się w budynkach mieszkalnych (tzw. nieruchomości mieszane). Nic się nie zmieni również w sytuacji właścicieli nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. W tym przypadku odstępstwem będą Rodzinne Ogrody Działkowe – poinformował Urząd Miasta w Rudzie Śląskiej.

Jako powód wprowadzenia takiego rozwiązania władze Rudy Śląskiej wskazują niekorzystane dla samorządu zapisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, umożliwiające właścicielowi nieruchomości niezamieszkałej wyjście z systemu gospodarki odpadami w dowolnym momencie.

- Pozostawienie wyboru właścicielom nieruchomości niezamieszkałych może kompletnie zdezorganizować system odbioru odpadów. Gdyby po kolei zaczęły z niego wychodzić firmy, stwierdzając, że warunki im nie odpowiadają, to przez cały pozostały czas trwania umowy z wykonawcą to miasto ponosiłoby koszty związane z „wyrwą” spowodowaną opuszczeniem przez nie systemu. Dlatego wyłączając już na tym etapie właścicieli nieruchomości niezamieszkałych z całego gminnego systemu, będziemy mogli bezpiecznie i rzetelnie oszacować wysokość opłaty śmieciowej – mówi Krzysztof Mejer, wiceprezydent Rudy Śląskiej.

Zdaniem władz miasta, istnieje także niebezpieczeństwo, że w pierwszym okresie właściciele nieruchomości niezamieszkałych, które znajdą się poza systemem, mogą podrzucać swoje śmieci innym. Aby uniknąć takich sytuacji, te miejsca, które nie zostaną objęte odbiorem odpadów komunalnych przez miasto, będą kontrolowane przez straż miejską.

Jeżeli właściciel takiej nieruchomości nie będzie miał ważnej umowy na odbiór odpadów komunalnych, będzie karany mandatem.

Obejrzyj dokładnie

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie