Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruda Śląska: Przejechaliśmy ostatni raz kolejką po Hucie Pokój [ZDJĘCIA]

Joanna Oreł
Lokomotywa po raz ostatni pokonała trasę w Hucie Pokój
Lokomotywa po raz ostatni pokonała trasę w Hucie Pokój fot. Joanna Oreł
W sumie ponad 200 kilometrów torów, 200 zakładów przemysłowych, a także ponad 150 lat tradycji: to liczby przemysłowej kolei wąskotorowej na Śląsku. Ostatnia - z Huty Pokój w Rudzie Śląskiej - wyjechała w piątek w swój pożegnalny kurs. Obiekt przechodzi na emeryturę.

- To ostatni ślad dawnej potęgi wielkiego przemysłu. Ostatnia taka kolej na Śląsku - podkreśla Paweł Niemczuk, wiceprezes Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w Bytomiu, które zorganizowało pożegnalny kurs kolejki.

Wąskotorówką przejechaliśmy ponad kilometr - od hutniczego pieca po pobliską hałdę, bo właśnie taką trasę pokonywała kiedyś kolejka. Do czego była potrzebna? - W piecu wytapiana była stal. To, co pozostawało, czyli tak zwany ciekły żużel, w kadziach transportowano na hałdę. Dziś piec jest już nieczynny, więc kolejka nie ma w hucie już nic do roboty - wyjaśnia Paweł Niemczuk.

Chociaż w piątek wąskotorówka oficjalnie po raz ostatni wyruszyła w 1200-metrową trasę, to jej likwidacja zaplanowana została na październik.

Między Bytomiem i Tarnowskimi Górami złodzieje kradli szyny

Rozmowa z Bartoszem Urygą, prezesem Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych

W październiku będzie już można przejechać się wąskotorówką z Bytomia do Tarnowskich Gór i Miasteczka Śląskiego?
Rzeczywiście, będziemy mogli wrócić na trasę z Bytomia w kierunku Miasteczka Śląskiego dopiero jesienią, kiedy zakończy się budowa wiaduktu na autostradzie A1. Teraz jednak pojawił się problem z kradzieżą szyn na torowisku. Na szczęście dziś nad ranem (rozmowę przeprowadziliśmy w piątek - przyp. red.) na granicy Tarnowskich Gór i Bytomia udało nam się namierzyć grupę czterech osób, która kradła szyny. Miała ze sobą butlę gazową i palnik. Zadzwoniliśmy po policję, która zatrzymała złodziei. Policja zabezpieczyła dwa samochody z kradzionym materiałem.

Jak namierzyliście złodziei? Czy czekaliście na nich w krzakach?

Mamy w stowarzyszeniu specjalny grafik monitorowania torowiska. Tak się złożyło, że dyżur w piątkową noc i ranek przypadł mnie oraz Patrykowi Markowi. Owszem, chowaliśmy się w krzakach. Przeczuwaliśmy jednak, gdzie i kiedy złodzieje się pojawią, a policja szybko zareagowała.

Podobno pierwsze zgłoszenie o kradzieży było już w ubiegłym tygodniu?

To prawda. Policja otrzymała od nas zgłoszenie o kradzieży z tego samego miejsca już 2 lipca. Od tego momentu wzięliśmy pod szczególną obserwację rejon między Tarnowskimi Górami i Bytomiem. Ginęły nam tam co jakiś czas tory. W sumie w tym rejonie brakuje teraz około 80 metrów szyn. Na razie w torowisku są ubytki, ale oczywiście postaramy się je uzupełnić. Nie ukrywam, że nie będzie to łatwe i tanie. Koszt położenia 30 metrów szyn wraz z robocizną to około 8 tysięcy złotych. Tymczasem złodzieje sprzedają szyny w skupach złomu za około tysiąc złotych. To są ceny nieporównywalne. Oczywiście mamy własne zapasy szyn, aby uzupełniać ubytki, ale są one przechowywane na tak zwaną czarną godzinę. Dlatego w tej sytuacji prawdopodobnie będziemy musieli zwrócić się o pomoc do lokalnych samorządów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!