Ruszyła akcja „Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie" - bezpłatne badania dla mieszkanek Śląska

Agata Pustułka
Agata Pustułka
arc
Ponad 3 miliony kobiet w Polsce nie chodzi regularnie do ginekologa, a od czasu ogłoszenia epidemii koronawirusa 87 proc. kobiet z samego województwa śląskiego nie zrobiło żadnego badania ginekologicznego – wynika z badania przeprowadzonego w ramach kampanii „W kobiecym interesie”. Blisko 60 proc. Polek nie chodzi do ginekologa, bo się wstydzi, a 70 proc. kobiet uważa, że od czasu ogłoszenia światowej pandemii kobietom trudniej umówić się na wizytę.

Celem II edycji kampanii „W kobiecym interesie” jest stwarzanie warunków do regularnych badań ginekologicznych i pokonywania własnego dyskomfortu w imię wyższego celu – zdrowia. Od 8 sierpnia w województwie śląskim w specjalnym mobilnym gabinecie przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje i badania ginekologiczne (USG i cytologia z testem HPV).

Jedną z największych przeszkód w odbywaniu regularnych wizyt ginekologicznych jest wstyd. 59 proc. Polek (7,6 miliona!) podczas pierwszej wizyty u ginekologa odczuwało wstyd, a blisko 50 proc. miało nawet silne poczucie wstydu. To wyniki z badania dotyczącego opieki ginekologicznej kobiet, które zostało zlecone na potrzeby II edycji kampanii „W kobiecym interesie” i pokazało dużą potrzebę edukacji. Dlatego celem tegorocznej kampanii jest zachęcenie kobiet do regularnych wizyt u ginekologa i edukacja nt. sposobów pokonywania społecznych i psychologicznych barier w odbywaniu regularnych kontroli zdrowotnych.

Inicjatorem kampanii jest Gedeon Richter Polska, firma specjalizująca się w ochronie zdrowia kobiet. - W tegorocznej edycji kampanii chcemy zmierzyć się ze wstydem i go oswoić. Bariery są w nas, ale musimy sobie z nimi radzić, bo wstyd nie może ograniczać profilaktyki zdrowotnej. Dlatego hasłem II edycji kampanii jest „Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie”. Jako firma wspierająca kobiety i ich zdrowie czujemy też potrzebę realnego zaangażowania się w przywrócenie możliwości badań profilaktycznych i odciążenie placówek medycznych, które z powodu COVID-19 wykonywały świadczenia w bardzo ograniczonym zakresie. Mamy nadzieję, że nasza akcja spotka się z zainteresowaniem i mieszkanki województwa śląskiego zechcą skorzystać z oferowanych przez nas bezpłatnych badań – mówi Aneta Grzegorzewska, rzecznik prasowa w Gedeon Richter Polska – firmie, która jest inicjatorem i organizatorem kampanii.

Co ciekawe, najtrudniejszy moment podczas wizyty u ginekologa to sytuacja, gdy lekarz mówi „Proszę się rozebrać” – aż 43 proc. młodych kobiet odczuwa wtedy wstyd, w szerszej grupie wiekowej (do 65 lat) jest on relatywnie mniejszy – deklaruje go co trzecia (31 proc.).

- Wizyta u ginekologa powinna być dla kobiet tym samym, co wizyta u fryzjera czy dentysty. Trzeba się umówić i przynajmniej raz w roku się pokazać. Do wizyty nie trzeba się jakoś specjalnie przygotowywać. I przede wszystkim nie bać się, bo fotel ginekologiczny może najwygodniejszy nie jest, za to profilaktyczne badanie można przeprowadzić zazwyczaj bardzo sprawnie i bezboleśnie. – zachęca dr nauk med. Grzegorz Południewski, lekarz ginekolog-położnik z Kliniki Gameta w Warszawie.

Tymczasem w Polsce powodem pierwszej wizyty u ginekologa są zazwyczaj problemy zdrowotne, na drugim miejscu jest ciąża, a na trzecim chęć rozpoczęcia współżycia. Dlatego podczas kampanii „W kobiecym interesie” zachęcamy wszystkie Polki, by chodziły do ginekologa jak są zdrowe – w trosce o własny komfort, dbanie o siebie i o swoich bliskich. Tym bardziej, że wspomniane już badania pokazują, iż 51 proc. kobiet po zakończeniu wizyty odczuwa spokój, a co trzecia (33 proc.) – zadowolenie z siebie, więc warto!

Gedeon Richter Polska, którego misją jest troska o zdrowie kobiet, dostrzegł potrzebę edukacji kobiet w obszarze konieczności odbywania regularnych wizyt u ginekologa i stworzył w tym roku specjalną ulotkę-poradnik. Będzie ona dostępna online oraz wręczana paniom, które zgłoszą się na bezpłatne badania przeprowadzane w ramach kampanii (lista miast poniżej). W poradniku znajdują się przydatne informacje, jak się przygotować do wizyty, o co warto zapytać lekarza oraz jakie badania robić w różnych okresach życia kobiety.

Podczas akcji mobilny gabinet ginekologiczny odwiedzi 10 miejscowości zlokalizowanych w województwach świętokrzyskim, małopolskim i śląskim, gdzie w weekendy przeprowadzane będą bezpłatne konsultacje lekarzy ginekologów oraz badania cytologiczne i USG. Zapisy na konsultacje i bezpłatne badania ginekologiczne przyjmowane są osobiście w recepcji gabinetu mobilnego w dniu badania. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego liczy się kolejność zgłoszeń.

Musisz to wiedzieć

Trasa bezpłatnych konsultacji ginekologicznych i badań dla kobiet w ramach II edycji kampanii „W kobiecym interesie”:

  • 18 lipca - Sędziszów, Ośrodek Sportu i Rekreacji,
  • ul. Dworcowa 20A
  • 19 lipca - Skarżysko-Kamienna, Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji - Hala Sportowa, ul. Henryka Sienkiewicza 34
  • 25 lipca - Miechów, Centrum Kultury i Sportu - Kryta pływalnia, ul. Marii Konopnickiej 4
  • 26 lipca - Starachowice, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Szkolna 14
  • 1 sierpnia - Skawina, Basen Camena, Centrum Kultury i Sportu w Skawinie, ul. Żwirki i Wigury 11
  • 2 sierpnia - Bochnia, kryta pływalnia przy Gminnym Ośrodku Sportu i Rekreacji Bochnia, Proszówki 365
  • 8 sierpnia - Piekary Śląskie, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, ul. Olimpijska 3
  • 9 sierpnia - Dąbrowa Górnicza, Nemo Świat Rozrywki, Aleja Róż 1
  • 15 sierpnia - Rybnik, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji - pływalnia kryta Akwarium, ul. Jastrzębska 3A
  • 16 sierpnia - Ruda Śląska, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji - Stadion, ul. Czarnoleśna 14A

Mapa miejsc, które odwiedzi mobilny gabinet ginekologiczny podczas akcji „Rozbierz się i (z)badaj w kobiecym interesie”, kalendarium badań oraz poradnik jak przygotować się do wizyty są dostępne pod linkiem: [www.wkobiecyminteresie.pl]

II edycja kampanii „W kobiecym interesie” została objęta honorowym patronatem większości miast, w których odbywają się akcje, m.in. Prezydenta Miasta Dąbrowa Górnicza, Prezydenta Miasta Rybnik oraz Prezydenta Miasta Ruda Śląska. Patronatem merytorycznym akcję objęło Polskie Towarzystwo Ginekologii Onkologicznej organizacje pacjenckie: Ogólnopolska Organizacja Kwiat Kobiecości i Stowarzyszenie Kobiet z Problemami Ginekologiczno-Onkologicznymi Magnolia. Partnerem akcji została również firma Intimex, która wypożyczyła ultrasonograf na bezpłatne badania w regionach.

Nie przeocz

Zobacz koniecznie

Bądź na bieżąco i obserwuj

Botoks 2.0? Naukowcy potwierdzają

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie