Ruszyła odbudowa linii kolejowej na lotnisko w Pyrzowicach. Pierwsze prace w rejonie Zawiercia

Tomasz Szymczyk
Tomasz Szymczyk

Wideo

Zobacz galerię (4 zdjęcia)
W rejonie Zawiercia rozpoczęły się pierwsze prace związane z rewitalizacją linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia, która w przyszłości zapewni dojazd koleją do lotniska w Pyrzowicach. Prace prowadzone są w rejonie łącznicy, po której pociągi od strony Siewierza mogą się kierować bezpośrednio na stację w Łazach.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęły prace na projekcie, który zapewni dojazd koleją do lotniska w Pyrzowicach. W pierwszej kolejności na tzw. łącznicy, linii od stacji Zawiercie do linii 182 prowadzącej na lotnisko, zostaną przebudowane tory, wybudowana nowa sieć trakcyjna oraz przebudowany most kolejowy w Zawierciu.

Następnie w stacji Zawiercie wybudowany będzie nowy peron nr 3 i nowy tor. Przebudowane zostaną także dwa tory, a prace obejmą również sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Czytaj także

Na terenie prac widać sprzęt wykonawcy. Specjalistyczne maszyny tzw. palownice przygotują pale pod słupy trakcyjne. Przebudowa obejmuje tory na łącznicy. W styczniu rozpoczną się prace przy moście kolejowym w Zawierciu. Roboty nie będą wpływały na rozkładowy przejazd pociągów po linii Dąbrowa Górnicza – Zawiercie – Częstochowa. Prace w obszarze łącznicy i stacji Zawiercie planowane są do końca 2021 roku.

Nie przeocz

Jak dowiadujemy się w PKP PLK, prace w okolicach Siewierza mają się rozpocząć w połowie tego roku, zaś między Siewierzem a Tarnowskimi Górami pod koniec 2021 roku. Wszystko to związane jest z kwestiami formalnym z uzyskaniem pozwolenia na budowę.

- Mamy stały kontakt z wykonawcami i kontynuujemy inwestycje na polskich torach pomimo pandemii. Rozpoczynają się prace na linii Zawiercie – Pyrzowice - Tarnowskie Góry. Ten projekt istotnie poprawi skomunikowanie lotniska w Pyrzowicach z miastami województwa śląskiego, sprawność kolei aglomeracyjnej, a także połączenia dalekobieżne. Projekt ma również istotne znaczenie dla zwiększenia roli kolei jako ekologicznego transportu, w przewozach towarowych – mówi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Efektem inwestycji będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 min, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie niecałą godzinę. Dostęp do kolei zwiększą stacja Pyrzowice Lotnisko i nowe przystanki: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów.

Z myślą o wygodzie podróżnych zostaną zmodernizowane perony na stacjach: Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba, a w Zawierciu powstanie nowy peron. Wszystkie będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Piesi będą korzystać z nowych przejść podziemnych w Pyrzowicach Lotnisku i Siewierzu. W Zawierciu, Pyrzowicach i Tarnowskich Górach zostaną zamontowane windy. Perony będą oświetlone i wyposażone w wiaty i ławki. Komfort i bezpieczeństwo w podróży zapewnią nagłośnienie i monitoring oraz czytelne oznakowanie i tablice informacyjne.

Zobacz koniecznie

W ramach zadania zostanie odbudowany 30-kilometrowy nieczynny odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 km linii kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice.

Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych. Wartość inwestycji „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w II kwartale 2023 roku.

Linia kolejowa nr 182 z Tarnowskich Gór do Pyrzowic powstała w latach 1937-1942. Do wybudowanego przed wojną odcinka z Zawiercia do Poręby dołączył drugi oddany już przez Niemców w czasie okupacji. W tym samym okresie na linii tej pojawiły się pociągi pasażerskie. Ruch pasażerski funkcjonował tutaj do 1975 roku (od 1964 roku pociągi od strony Zawiercia docierały tylko do stacji Miasteczko Śląskie Żyglin).

Obecnie tylko na odcinku z Zawiercia do Siewierza funkcjonuje szczątkowy ruch towarowy, odcinek od Siewierza do Mierzęcic Zawierciańskich jest nieprzejezdny, a na pozostałym fragmencie linia została przez PKP rozebrana około dwudziestu lat temu.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie