Rybnik uzyskał rządowe dofinansowanie do budowy wiaduktu nad linią kolejową oraz mostu nad rzeką Rudą, w ramach zadania związanego z przebudową ul. Mikołowskiej. Uzyskana kwota 10 188 820 zł pochodzi ze środków tegorocznej rządowej rezerwy subwencji ogólnej.
- Warto dodać, że to najwyższe dofinansowanie w województwie śląskim. W sumie w naszym województwie pieniądze uzyskały projekty z 12 miast i powiatów, na łączną kwotę 40 172 078 zł (pula środków na cały kraj wynosiła 316 260 319,53 zł) - podkreślają urzędnicy z Rybnika.
Nie przeocz
3,5 km odcinek ulicy Mikołowskiej, czyli fragment drogi wojewódzkiej nr 925, od dobrych kilku lat czeka na gruntowną przebudowę. To główna trasa wylotowa z miasta w stronę autostrady A1 oraz jedyna droga dojazdowa z centrum miasta do dzielnicy Kamień oraz dalej do Czerwionki-Leszczyn. Dotarcie do tych miejsc jest możliwe wprawdzie innymi drogami, ale wymaga nadłożenia kilkunastu kilometrów i w przypadku Kamienia dojazdu przez Knurów, a w przypadku Leszczyn - dojazdu przez Żory.
- Szacunkowy koszt przebudowy tej drogi, na odcinku od mostu nad Rudą do granicy miasta, to 70 mln zł. Wysokość tej kwoty wynika głównie z tego, że projekt modernizacji drogi przewiduje nie tylko rozbudowę samej drogi, ale również kompleksową rozbudowę skrzyżowania ulic Mikołowska - Wielopolska - Stawowa, most nad rzeką Rudą oraz wiadukt nad dawną linią kolejową „Kotlarnia” - mówi Agnieszka Skupień, rzeczniczka Urzędu Miasta w Rybniku.
- Do kompleksowej przebudowy ulicy Mikołowskiej jesteśmy przygotowani pod względem technicznym – gotowy jest projekt modernizacji drogi oraz pozwolenie na budowę. Wciąż pozostaje jednak największy problem, jakim jest brak środków na wykonanie całości tej inwestycji – przypomina Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. - W ubiegłym roku, za blisko 900 tys. zł, ulica Mikołowska została doraźnie wyasfaltowana na odcinku od skrzyżowania z ulicą Sosnową do granicy miasta. Teraz dzięki uzyskanemu dofinansowaniu uda się zrealizować ważny etap, jakim jest budowa nowego wiaduktu i mostu. Liczę, że małymi krokami w końcu uda się wykonać całość tego zadania – dodaje prezydent.
Zobacz także
Warto podkreślić, że miasto otrzymało pełną kwotę, o jaką wnioskowało, co stanowi 50% kosztów całkowitych zaplanowanego zadania inwestycyjnego.
- W ramach zadania wybudowany zostanie nowy most o długości 18 metrów i szerokości ponad 16,5 metra – wyjaśnia Jacek Hawel, naczelnik Wydziału Dróg. - W obszarze mostu zlokalizowany zostanie chodnik o szerokości dwóch metrów oraz ciąg pieszo-rowerowy o szerokości czterech metrów. Nowy most zostanie oświetlony oraz wybudowana zostanie nowa kanalizacja deszczowa. Z kolei nowy wiadukt drogowy, na przecięciu z zlikwidowaną linią kolejową kolei piaskowej, będzie miał długość 33,4 metra oraz szerokość ponad 16,5 metra. W obszarze mostu zlokalizowany zostanie chodnik o szerokości 2 metrów oraz ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4 metrów. Nowy obiekt zostanie również oświetlony oraz wybudowana zostanie nowa kanalizacja deszczowa – dodaje J. Hawel.
Termin rozpoczęcia realizacji zadania zaplanowany został na drugie półrocze 2022 roku, po wyłonieniu wykonawcy robót budowlanych.
Musisz to wiedzieć
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?