Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rybnik-Paruszowiec. PKP przebuduje perony na zabytkowej stacji kolejowej. To będzie trzeci wyremontowany przystanek kolejowy w mieście

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
Dworzec i stacja kolejowa na Paruszowcu w Rybniku
Dworzec i stacja kolejowa na Paruszowcu w Rybniku ARC, BK
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na przebudowę przystanku Rybnik Paruszowiec. To kolejny przystanek - po Niedobczycach i Niewiadomiu, który przejdzie przebudowę. Kolejowa spółka na inwestycje w Rybniku wyda łącznie 13 mln złotych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na przebudowę przystanku kolejowego Rybnik Paruszowiec, znajdującego się na trasie Rybnik-Katowice. Dzięki tej inwestycji podróżni zyskają lepszy dostęp do infrastruktury kolejowej. Obecnie podróżujący pociągami korzystają już z przebudowanych peronów w Rybniku Niewiadomiu i Rybniku Niedobczycach, które zapewniają lepsze podróże na linii Rybnik – Racibórz. Zadania są realizowane w ramach „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Wartość prac na terenie Rybnika to ok. 13 mln zł.

Trzeci wyremontowany przystanek kolejowy w Rybniku

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na projekt i przebudowę peronu w Rybniku Paruszowcu między stacjami Leszczyny i Rybnik. Obiekt będzie dostosowany do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W obrębie przystanku wymieniony będzie tor i elementy sieci trakcyjnej. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2023 r - mówi Katarzyna Głowacka
z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

ZOBACZCIE ZDJĘCIA

To nie jedyna inwestycja kolejowej spółki w Rybniku. PLK S.A. na przełomie listopada i grudnia zakończyły przebudowę dwóch przystanków: Rybnika Niewiadomia i Rybnika Niedobczyc na linii Rybnik - Racibórz. Mieszkańcy Rybnika mają zapewnione wygodniejsze podróże do Katowic i Raciborza.

W Rybniku Niewiadomiu prace objęły przebudowę peronu jednokrawędziowego oraz dobudowę drugiego. Zamontowano wiaty, ławki i oświetlenie. Orientację w podróży ułatwiają tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się korzystają z pochylni. Perony są podwyższone, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Na antypoślizgowej nawierzchni zastosowano ścieżki naprowadzające. Wymieniono też tory na długości peronów oraz dwa rozjazdy.

W Rybniku Niedobczycach pasażerowie korzystają z wygodnego peronu. Obiekt o długości 150 m ma zamontowano nową wiatę i oświetlenie oraz tablice informacyjne. Wymieniono też tor. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadania w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025”. Wartość inwestycji w trzech lokalizacjach na terenie Rybnika to ok. 13 mln zł netto.

Dworzec na Paruszowcu to unikat na skalę światową

Przypomnijmy, że stacja kolejowe Rybnik-Paruszowiec to unikat na skalę światową. Wejścia na perony poprowadzone przez nasyp kolejowy budowali Niemcy na początku XX wieku. Obiekt na Paruszowcu datowany jest na 1912 rok. Po tym jak znajdująca się w okolicy dworca Huta Silesia - jeden z najsłynniejszych, rybnickich zakładów produkcyjnych - została zlikwidowana, na dworcu zrobiło się pusto.

Pod koniec lat 90-tych oraz po roku 2000 obiekty dworcowe systematycznie niszczały. Kolejne budynki systematycznie burzono, aż został tylko jeden - w którym przed laty mieściły się kasy biletowe. Ocalało także efektowne wejście na perony oraz portal wejściowy. W roku 2015 ruszył remont tego obiektu. Efekty tych prac są imponujące. Budynek dworca jest ogrzewany, ma poczekalnię, monitoring.

Wyremontowano także wejście główne, przejście na perony. Zagospodarowany został teren wokół dworca. I wykonano jeszcze jedną - jakże ważną inwestycję - na zlecenie miasta powstał, tuż obok dworca, specjalny tunel (w nasypie kolejowym) dla rowerzystów i pieszych, który naturalnie połączył dwie dzielnice: Paruszowiec-Piaski oraz dzielnicę Północ.

Większy dostęp do komunikacji kolejowej

Rada Ministrów przyjęła 19 maja 2021 r. uchwałę w sprawie ustanowienia „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, przedłożoną przez Ministra Infrastruktury. Program został zaktualizowany 15 czerwca 2022 r. uchwałą Rady Ministrów w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania planu realizacji zadania.

Program przyczynia się do ograniczenia wykluczenia komunikacyjnego i umożliwi pasażerom dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono 1 mld zł. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych.

W zadaniu uwzględniono 314 lokalizacji w całej Polsce. Na liście podstawowej jest 185 lokalizacji, a na liście rezerwowej 129. W woj. śląskim program przystankowy obejmuje na liście podstawowej m.in. Rybnik Niewiadom, Rybnik Niedobczyce, Rybnik Paruszowiec, Wodzisław Śląski Centrum, Pawłowice Śląskie Centrum i Warszowice.

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera