Ryby na Wielkanoc. Jesiotr, tołpyga, leszcz – jak je...

    Ryby na Wielkanoc. Jesiotr, tołpyga, leszcz – jak je przyrządzić?

    Materiał informacyjny

    Kurier Poranny

    Kurier Poranny

    Ryby na Wielkanoc. Jesiotr, tołpyga, leszcz – jak je przyrządzić?
    Wielkanocne dania to przede wszystkim potrawy mięsne i jajeczne. Jednak dobra i świeża ryba odpowiednio przyrządzona może być miłą odmianą na świątecznym stole. Rybne potrawy tradycyjnie kojarzymy z postem, ale przygotowane w nowy sposób urozmaicą wielkanocny stół. Jakie ryby wybrać na świąteczne dania i jak je smacznie przyrządzić?
    Ryby na Wielkanoc. Jesiotr, tołpyga, leszcz – jak je przyrządzić?

    Dlaczego ryby powinny znaleźć się na wielkanocnym stole?


    Specjaliści od żywienia zalecają, żeby porcję ryby spożywać przynajmniej 2 razy w tygodniu, urozmaicając tym samym mięsne menu. Za szczególnie wartościowe uznaje się tłuste ryby morskie dostarczające dużych ilości cennych kwasów omega 3. Zdrowe kwasy tłuszczowe pochodzące z ryb pomagają utrzymać wysoki poziom tzw. dobrego cholesterolu i przez to zapobiegać chorobie wieńcowej oraz chorobom serca.

    Ryby zawierają również przeciwutleniacze i tłuszcze wspierające prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Nienasycone kwasy tłuszczowe chronią m.in. komórki przed uszkodzeniami, zwiększają koncentrację i pamięć oraz dbają o dobry wzrok.
    Wśród najzdrowszych ryb wymienia się gatunki oceaniczne i morskie charakteryzujące się mięsem o dużej zawartości tłuszczu. Warto jednak sięgnąć i po mniej znane, a wcale nie gorsze pod względami odżywczymi takie ryby jak jesiotr, tołpyga czy leszcz.

    Jesiotr – smaczna i wykwintna ryba pełna cennych składników


    Jesiotr https://www.makro.pl/swiat-produktow/ryby-makro/ryby-slodkowodne/jesiotr to ryba rozmnażana w wodach słodkowodnych, ale żyjąca w morzach i oceanach charakteryzująca się delikatnym i smacznym mięsem. Poleca się ją jako bezpieczne i wartościowe danie dla dzieci, ponieważ prawie nie ma w niej ości. Ryba zawiera fosfor i potas – minerały niezbędne do budowania mocnych kości i zębów. W mięsie jesiotra obecna jest również witamina A oraz kwas foliowy, szczególnie ważny dla kobiet w ciąży i ich rozwijającego się maluszka.

    Ryby dostarczają nam wszystkich niezbędnych aminokwasów, czyli cząsteczek budujących białka w naszym organizmie. Jesiotr należy do gatunków bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe. Jest rybą chudą (5 g tłuszczu w 100 g pieczonego jesiotra) i nisko kaloryczną. 150-gramowa porcja pieczonej ryby to zaledwie 203 kcal.
    Mięso z jesiotra możemy przygotować na wiele różnych sposobów. Ryba doskonale smakuje po upieczeniu, grillowaniu, w wersji wędzonej oraz jako składnik zupy rybnej.

    Prawdziwym rarytasem jest ikra z jesiotra, która doskonale pasuje jako nadzienie do jajek. Z ugotowanych na twardo i przekrojonych na połówki jaj wyjmujemy żółtko. Rozgniatamy je i łączymy z kawiorem oraz majonezem. Doprawiamy, a następnie uzupełniamy przygotowaną pastą wydrążone jaja. To bardzo elegancka i smaczna przystawka, która zachwyci gości przy wielkanocnym stole.

    Kawior możemy również podać na delikatnie opieczonych w piekarniku kromkach bagietki posmarowanych wcześniej oliwą z oliwek. Na ciepłej bułce rozsmarowujemy kremowy serek i dodajemy kawior. Prosta, a zarazem bardzo wykwintna przekąska, którą możemy zaserwować przed głównym daniem.

    Mięso jesiotra dostępne jest w różnej postaci (stek, tusze, filety, ryba patroszona) w każdym większym sklepie, takim jak np. Makro. W markecie spróbujemy ryby, a sprzedawca pomoże nam wybrać najlepszy kawałek w zależności od tego, jak chcemy ją przygotować.

    Tołpyga - delikatna ryba o kremowym mięsie bogata w kwasy omega 3


    Tołpyga należy do ryb słodkowodnych https://www.makro.pl/swiat-produktow/ryby-makro/ryby-slodkowodne/tolpyga z rodziny karpiowatych. Jej mięso charakteryzuje się delikatną i kremową konsystencją, a ryba smakuje podobnie do karpia. Oprócz wartościowego białka znajdziemy w niej cenne pierwiastki takie jak selen, wapń i żelazo. Ryba zawiera kwasy omega 3 (może nie tak wartościowe jak ryby morskie, ale również ważne dla zdrowia) oraz witaminy z grupy B. Tołpyga należy do gatunków nisko kalorycznych i mało tłustych, dlatego doskonale nadaje się jako uzupełnienie zdrowej diety.

    Tołpygę możemy przyrządzać podobnie jak karpia. Najlepiej smakuje smażona w panierce lub w galarecie z dodatkiem marchewki i jajka na twardo. Doskonale komponuje się z chrzanem oraz sosem tatarskim. Na wielkanocnym stole możemy podać ją jako przystawkę lub samodzielne danie na świąteczne śniadanie. Pokrojone i przyprawione filety z tołpygi obsmażamy na głębokim tłuszczu. W misce mieszamy jajka z dodatkiem posiekanej natki pietruszki, odrobiną soli i pieprzu. Z patelni zlewamy tłuszcz, wlewamy masę jajeczną do ryby i mieszamy. Potrawę podajemy z cząstkami świeżych pomidorów koktajlowych. Danie jest smaczne i pożywne, a jednocześnie bardzo oryginalne i proste do przygotowania.

    Leszcz – chuda, ale odżywcza ryba o subtelnym smaku


    Leszcz https://www.makro.pl/swiat-produktow/ryby-makro/ryby-slodkowodne/leszcz, podobnie jak tołpyga, zalicza się do rodziny karpiowatych. Charakteryzuje się smacznym i delikatnym mięsem, jednak jest ościsty. Z tego też powodu rzadko gości w naszym jadłospisie. A szkoda, bo ta nisko kaloryczna ryba to bomba witaminowo-minerałowa. Jedząc leszcza, dostarczamy sobie fosfor i potas, wapń, magnez oraz sód, a także mikroelementy takie jak witaminę A, C, E, D oraz witaminy z grupy B (B1 i B2). W mięsie znajdują się również cenne kwasy omega 3. Dania z leszcza to doskonała propozycja dla każdego kto dba o szczupłą sylwetkę i zdrowie. Regularne spożywanie tej ryby pomaga m.in. regulować poziom cukru we krwi.

    Leszcz najlepiej smakuje smażony lub pieczony. Nasmarowany cytrynową marynatą, a potem upieczony w piekarniku jest lekki i orzeźwiający. Może trafić na wielkanocny stół jako danie główne zastępujące tradycyjne mięsne potrawy.
    Jeśli leszcza zechcemy podać jako przekąskę na świąteczne śniadanie, kilka dni wcześniej zalejmy go octową marynatą z dodatkiem cebuli, ziela angielskiego, liścia laurowego, pieprzu i oliwy z oliwek. Rybę obtoczoną w mące smażymy na tłuszczu, studzimy, układamy na niej cebulę i zalewamy zagotowaną wcześniej marynatą. Przez 4-5 dni trzymamy rybę w lodówce. Po tym czasie ości w leszczu miękną, a ryba staje się kremowa i wyrazista w smaku.

    Wielkanocne przepisy na rybne dania i przystawki


    Na naszym świątecznym stole obok tradycyjnych mięsnych dań powinny znaleźć się również i rybne przekąski. Przygotujemy je w krótkim czasie, a nasi goście spróbują całkiem nowych i nieoczekiwanych potraw. Co możemy zaserwować na wielkanocne śniadanie?

    Żeby połączyć tradycję z nowoczesnością, przygotujmy jajka faszerowane pastą z wędzonego jesiotra. Do ryby (ok. 55 g) dodajemy żółtka ugotowanych na twardo jajek (6 sztuk), majonez (3 łyżki), 1 łyżeczkę musztardy Dijon, sok z 1 cytryny, pieprz. Całość miksujemy na gładką masę. Farszem nadziewamy wydrążone jajka i przystrajamy koperkiem. Zamiast majonezu możemy dodać kremowy serek śmietankowy. Nadzienie będzie wtedy bardziej dietetyczne.

    Na naszym wielkanocnym obiedzie goście będą mogli spróbować wyśmienitego smażonego leszcza z dodatkiem pomidorowo-ziołowej salsy.
    1. Na 3 łyżkach oliwy smażymy 100 g pomidorków koktajlowych przekrojonych na połówki. Dodajemy 60 g czarnych oliwek, przyprawiamy solą i pieprzem i całość smażymy przez 1-2 minuty. Odstawiamy.
    2. Siekamy pęczek bazylii i kolendry. Do sosu na patelni dodajemy sok wyciśnięty z 1 cytryny.
    3. Na patelni rozgrzewamy olej i smażymy na nim filety z leszcza, przyprawiając je solą i pieprzem. Na talerzach wykładamy przygotowaną salę, a na niej kawałki ryby. Filety posypujemy odrobiną kolendry.
    4. Jeśli na naszym wielkanocnym stole mają zagościć rybne przystawki, a zakupów nie chcemy odkładać na ostatnią chwilę, zdecydujmy się na rybę mrożoną. Możemy też zamrozić świeżo zakupione filety lub dzwonki i odmrozić je tuż przed przygotowaniem. Rybę kupujmy najlepiej w sklepach, które mają regularne i monitorowane dostawy. Będziemy mieli pewność, że na świąteczne śniadanie czy obiad podamy dania z produktów najwyższej jakości.

    Czytaj treści premium w Dzienniku Zachodnim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    DZ poleca

    Murale w Hawanie. Zaułki starego miasta kryją arcydzieła

    Murale w Hawanie. Zaułki starego miasta kryją arcydzieła

    Zobaczcie, jak mieszkają polscy milionerzy ZDJĘCIA

    Zobaczcie, jak mieszkają polscy milionerzy ZDJĘCIA