Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ryszard Koziołek: Matura to dziś sprawdzian technicznych umiejętności ucznia

Ryszard Koziołek
Ryszard Koziołek
Ryszard Koziołek Grzegorz Mehring
Z dr. hab. prof. UŚ Ryszardem Koziołkiem, prorektorem ds. kształcenia i studentów, rozmawia Magdalena Łabądź.

Czy młodzież rzeczywiście mało umie i musi uczestniczyć w kursach przygotowawczych i korepetycjach?
O to trzeba pytać ich nauczycieli. Z pewnością jednak presja wyniku maturalnego jest ogromna, bo decyduje
ona o szansach dostania się na wymarzone studia. Stąd, nawet jeśli uczeń jest dobrze przygotowany, chce mieć pewność – a często i jego rodzice – że zrobił wszystko. Jeśli jednak korepetycje stałyby się powszechne w szkołach ponadgimnazjalnych, to byłby to bardziej efekt nieuzasadnionej paniki niż spadającego poziomu kształcenia.

Jaki jest obecnie poziom wiedzy studentów? Czy spada i czy jest to widoczne?
Poziom wiedzy studentów jest sumą tej, z którą przybyli na studia oraz zdobywanej pod naszym kierunkiem, ale za sprawą swojej pracowitości. Te trzy składniki są zmienne i wpływają na ogólny obraz kształcenia w szkołach wyższych. Trzeba jednak pamiętać, że od 15 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba studentów na polskich uczelniach, co oznacza, że studiować mogą także absolwenci, którym w ubiegłych dekadach wyniki uzyskane w szkole średniej nie pozwalały na to. W związku z tym powiększyła się zapewne różnica między studentem bardzo dobrym a przeciętnym lub słabym. Z pewnością jednak dobrzy lub wyróżniający się studenci nie są gorzej wykształceni niż w czasach, kiedy ja studiowałem.

Czy prowadząc zajęcia, można dostrzec różnicę w wiedzy studentów w przeciągu ostatnich kilku lat?
Zapewne tak, ale wynika to z przemiany modelu kulturowego. Dawniej dominowała w wykształceniu humanistycznym kultura literacka. Dzisiaj ciężar przesunął się w stronę mediów audiowizualnych. Problem w kształceniu studentów polega na tym, że my odwołujemy się do kompetencji kulturowych, które w nich są dziś inne. Odmienny jest też system kształcenia ponadgimnazjalnego. Matura w obecnym kształcie to przede wszystkim sprawdzian technicznych umiejętności, coś w rodzaju obsługi systemu operacyjnego. Wiedza kulturowa, literacka jest wyraźnie sfunkcjonalizowana. Uczelnie muszą to brać pod uwagę, ale niekoniecznie powinny powielać ten model. Zwłaszcza uniwersytet powinien dbać o wykształcenie ogólne towarzyszące i wspierające specjalizację.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!