Są nowe tory i peron. Od 14 marca pociągi znów pojadą z Czechowic-Dziedzic do Zabrzega i Zebrzydowic. Zobaczcie!

Łukasz Klimaniec
Łukasz Klimaniec
Na odcinku Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg ruch kolejowy wróci 14 marca. Zmodernizowane zostało torowisko oraz stacja w Zabrzegu Łukasz Klimaniec
Od niedzieli 14 marca podróżni znów pojadą pociągiem ze stacji Czechowice-Dziedzice w kierunku Zabrzega, a dalej w stronę Zebrzydowic, Cieszyna lub Skoczowa. To efekt zakończonych w ciągu 10 miesięcy prac na odcinku Czechowice–Dziedzice – Zabrzeg.

Od niedzieli 14 marca podróżni znów pojadą pociągiem ze stacji Czechowice-Dziedzice w kierunku Zabrzega, a dalej w stronę Zebrzydowic, Cieszyna lub Skoczowa. To efekt zakończonych w dość szybkim czasie (10 miesięcy) prac na odcinku Czechowice–Dziedzice – Zabrzeg w ramach trwającego projektu dotyczącego prac na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska.

- To część dużego projektu. Ten kontrakt jest wart 1,4 mld zł , to jeden z największych kontraktów realizowanych obecnie na obszarze Górnego Śląska - przyznał Marek Kuśka, dyrektorek projektu ze strony PKP. - W ramach tego kontraktu zmodernizujemy 47 km torów kolejowych, 56 km sieci trakcyjnej, a także ponad 20 obiektów inżynieryjnych, w tym 8 dużych wiaduktów. Zmodernizowane zostaną przystanki w Zabrzegu i Goczałkowicach, a także stacja w Czechowicach-Dziedzicach - dodał.

Na odcinku Czechowice–Dziedzice – Zabrzeg zmodernizowano siedem obiektów inżynieryjnych m.in. wiadukt nad DK 1 w Czechowicach-Dziedzicach i most nad rzeką Iłownicą. Prace obejmowały wymianę torowiska, sieci trakcyjnej oraz rozjazdów. Wykonawca zaangażował ponad 250 pracowników i kilkadziesiąt maszyn.

Wojciech Głuc, dyrektor kontraktu Budimex SA, zwrócił uwagę na krótki 10-miesięczny czas realizacji prac na odcinku Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. Wskazał na bardzo duży zakres prac, w ramach których m.in. wybudowano nowe, wyższe nasypy (120 tys. m sześć.) wzmocniono podtorze używając 200 tys. metrów bieżących pali, wybudowano 6,5 kilometrów nowych torów, 26 nowych rozjazdów, a także budynek lokalnego centrum sterowania.

Nie przeocz

- Wykonaliśmy sześć obiektów wiaduktów kolejowych, przejście podziemne, dwa perony w Zabrzegu (jeden już gotowy, drugi w trakcie budowy - red.), most nad Iłownicą, a także most tymczasowy, by zapewnić dostawy materiałów i zmniejszyć uciążliwości dla mieszkańców – w tym czasie nie korzystaliśmy z dróg lokalnych, ale z dróg serwisowych i tymczasowe – zaznaczył. - Budowa jest bardzo skomplikowana i wielobranżowa, bo wykonujemy przebudowę wszystkich elementów infrastruktury kolejowej, trakcyjnej, a także zbrojenia podziemnego – od zbrojenia podziemnego, po budowę nowych peronów i przejść - dodał Głuc.

Podróżni w Zabrzegu skorzystają z nowego peronu. To jeden z dwóch takich budowanych 200-metrowych obiektów. Jego wysokość ułatwi wsiadanie do pociągów. Peron jest wyposażony w nowe ławki, wiatę, oświetlenie i tablice informacyjne. Pochylnie zapewnią dostęp do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Jak informują przedstawiciele PKS do końca roku zaplanowano przygotowanie drugiego peronu i podziemnego przejścia dla pieszych. Będą kontynuowane roboty przy drugim torze na trasie Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.

Kolejny etap prac to przebudowa linii na odcinku Czechowice-Dziedzice – Goczałkowice -Zdrój, w ramach której zaplanowano wymianę torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na nowej konstrukcji mostu nad Wisłą ułożone zostaną tory i zamontowana sieć trakcyjna. Ruch kolejowy na tym odcinku będzie odbywał się jednym torem.

Zobacz koniecznie

Od stycznia na stacji Czechowice–Dziedzice budowany jest nowy peron oraz przygotowywany tor i sieć trakcyjna. Podróżni będą korzystać z nowego obiektu jeszcze w tym roku. Wówczas prace przeniesione zostaną na drugi peron i sąsiednie tory. W marcu rozpocznie się modernizacja przystanku Goczałkowice-Zdrój. Ze względu na zakres prac przystanek wyłączony będzie czasowo z obsługi.

Efektem całej inwestycji będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic oraz w Beskid Śląski - do Cieszyna i Wisły. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Inwestycja ma poprawić przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach–Dziedzicach.

Roboty planowane są do października 2023 roku.

Musisz to wiedzieć

Bądź na bieżąco i obserwuj

Wyższe mandaty od skarbówki z początkiem maja

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie