Samoloty, silniki czy tramwaje: Śląskie już nie tylko węglem...

    Samoloty, silniki czy tramwaje: Śląskie już nie tylko węglem stoi

    Michał Wroński

    Dziennik Zachodni

    Dziennik Zachodni

    Spektralny tomograf okulistyczny SOCT Copernicus HR oraz sprzęt do mikrochirurgii oka
    1/6
    przejdź do galerii

    Spektralny tomograf okulistyczny SOCT Copernicus HR oraz sprzęt do mikrochirurgii oka ©internet

    Chorzowskie zakłady Alstom Konstal rozpoczęły produkcję wagonów dla metra w Amsterdamie. To kolejny lukratywny kontrakt, jaki w ostatnich latach zdobyła ta fabryka. Wcześniej wyjechały stąd tramwaje dla Stambułu, konstrukcje pociągów dla kolei włoskich i wagony dla metra w Budapeszcie i Warszawie. Do końca 2013 roku tę listę uzupełni 21 pociągów Metropolis.
    Kiedy podpisywano wart ok. 200 milionów euro kontrakt, Holendrzy dali chorzowskiej firmie do zrozumienia, że jeśli będą zadowoleni z jakości pojazdów, to być może zamówią kolejne. Jak informuje Maciej Kałużny z obsługującej Alstom Konstal agencji public relations, nie można wykluczyć, że w związku z realizacją kontraktu firma będzie musiała zatrudnić nowych pracowników.


    - Na razie jednak nie ma żadnych konkretnych ustaleń w tej sprawie - zastrzega Kałużny.
    Natomiast z całą pewnością kilkadziesiąt osób znajdzie pracę w Centrum Technologicznym, które od kilku miesięcy buduje przy "średnicówce" w Katowicach japońska firma Yamazaki Mazak. Yamazaki to największy na świecie producent obrabiarek skrawających do metalu (wśród klientów jest m.in. znany z wyścigów Formuły 1 zespół Vodafone McLaren Mercedes).

    Wybierając lokalizację dla tej inwestycji, Japończycy przeanalizowali rozmieszczenie polskiego przemysłu i dostępność wykwalifikowanej kadry inżynierskiej. Uznali, że najlepsze warunki oferuje właśnie aglomeracja górnośląska. Ich wyborem nie jest zaskoczony Jacek Kotra, dyrektor gliwickiego Technoparku, w którym pierwsze kroki stawiają młodzi biznesmeni z branż IT, automatyki czy ochrony środowiska. Zwraca uwagę, że o ile jeszcze dwie dekady temu gospodarka regionu bazowała głównie na surowcach, to dziś dla wielu przedsiębiorstw podstawą jest świetnie wykwalifikowany personel.

    - U nas część firm potrzebowała na starcie komputera, metra kwadratowego biurka i dobrego pomysłu, a cały personel liczył po 2-3 pracowników. Dziś te same firmy nie mieszczą się już w Parku, zatrudniają po kilkudziesięciu osób, a swoje produkty częściej sprzedają poza granicami Polski niż na rynku krajowym - mówi Kotra.

    *Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera
    1 3 »

    Czytaj treści premium w Dzienniku Zachodnim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ręce opadają.

    Bankowy (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 98 / 89

    No tak...
    Chorzowskie zakłady produkują najnowocześniejsze pojazdy dla całego świata.
    Natomiast KZK GOP skupuje szrot z całego świata.
    Najpierw z Niemiec, teraz z Austrii.
    Rozumiem, że KZK...rozwiń całość

    No tak...
    Chorzowskie zakłady produkują najnowocześniejsze pojazdy dla całego świata.
    Natomiast KZK GOP skupuje szrot z całego świata.
    Najpierw z Niemiec, teraz z Austrii.
    Rozumiem, że KZK GOP zakupi następne złomowe tramwaje tym razem z Amsterdamu i z Istambułu.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    DZ poleca

    Wideo