Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samoloty, silniki czy tramwaje: Śląskie już nie tylko węglem stoi

Michał Wroński
Dwucylindrowy silnik samochodowy Twinair
Dwucylindrowy silnik samochodowy Twinair internet
Chorzowskie zakłady Alstom Konstal rozpoczęły produkcję wagonów dla metra w Amsterdamie. To kolejny lukratywny kontrakt, jaki w ostatnich latach zdobyła ta fabryka. Wcześniej wyjechały stąd tramwaje dla Stambułu, konstrukcje pociągów dla kolei włoskich i wagony dla metra w Budapeszcie i Warszawie. Do końca 2013 roku tę listę uzupełni 21 pociągów Metropolis.

Kiedy podpisywano wart ok. 200 milionów euro kontrakt, Holendrzy dali chorzowskiej firmie do zrozumienia, że jeśli będą zadowoleni z jakości pojazdów, to być może zamówią kolejne. Jak informuje Maciej Kałużny z obsługującej Alstom Konstal agencji public relations, nie można wykluczyć, że w związku z realizacją kontraktu firma będzie musiała zatrudnić nowych pracowników.

- Na razie jednak nie ma żadnych konkretnych ustaleń w tej sprawie - zastrzega Kałużny.
Natomiast z całą pewnością kilkadziesiąt osób znajdzie pracę w Centrum Technologicznym, które od kilku miesięcy buduje przy "średnicówce" w Katowicach japońska firma Yamazaki Mazak. Yamazaki to największy na świecie producent obrabiarek skrawających do metalu (wśród klientów jest m.in. znany z wyścigów Formuły 1 zespół Vodafone McLaren Mercedes).

Wybierając lokalizację dla tej inwestycji, Japończycy przeanalizowali rozmieszczenie polskiego przemysłu i dostępność wykwalifikowanej kadry inżynierskiej. Uznali, że najlepsze warunki oferuje właśnie aglomeracja górnośląska. Ich wyborem nie jest zaskoczony Jacek Kotra, dyrektor gliwickiego Technoparku, w którym pierwsze kroki stawiają młodzi biznesmeni z branż IT, automatyki czy ochrony środowiska. Zwraca uwagę, że o ile jeszcze dwie dekady temu gospodarka regionu bazowała głównie na surowcach, to dziś dla wielu przedsiębiorstw podstawą jest świetnie wykwalifikowany personel.

- U nas część firm potrzebowała na starcie komputera, metra kwadratowego biurka i dobrego pomysłu, a cały personel liczył po 2-3 pracowników. Dziś te same firmy nie mieszczą się już w Parku, zatrudniają po kilkudziesięciu osób, a swoje produkty częściej sprzedają poza granicami Polski niż na rynku krajowym - mówi Kotra.

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Oto nasze hity eksportowe: te duże i te trochę mniejsze

Samolot Orka. Jeszcze w tym roku można będzie kupić pierwsze egzemplarze tej "podniebnej taksówki", budowanej w bielskich zakładach lotniczych Margański&Mysłowski. Prace nad zaprojektowaniem Orki i uruchomieniem produkcji trwały 10 lat.

Dwucylindrowy silnik samochodowy Twinair już w ubiegłym roku, z chwilą uruchomienia produkcji, został uznany za rewolucję. Produkt zakładów Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej trafił pod maski Fiata 500, Lancii Epsilon i Punto Evo.

Komputerowe karty pamięci GOODRAM. Produkuje je firma Wilk Elektronik w Łaziskach Górnych. To jedyny producent takich modułów pamięci w Europie Środkowo-Wschodniej. Sprzedawane są one nie tylko na rynku europejskim, ale też w Afryce i w krajach Bliskiego Wschodu.

Spektralny tomograf okulistyczny SOCT Copernicus HR oraz sprzęt do mikrochirurgii oka - to tylko niektóre z produktów wytwarzanych w firmie Optopol Technology w Zawierciu. Jej aparatura diagnostyczna jest wykorzystywana w ok. 70 krajach całego świata (m.in. w Japonii, gdzie ich dystrybucją zajmuje się Canon).

Mydlane bańki wedle receptury Jakuba Bochenka z Jaworzna przebojem zdobywają rynek reklamowy (wykorzystał je m.in. w swojej kampanii promocyjnej T-Mobile).

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

Trudno wygrać z górnictwem

Rozmowa z dr Małgorzatą Suchacką z Zakładu Socjologii Rozwoju WNS Uniwersytetu Śląskiego

Czy nasz region doczekał się już hitu eksportowego, który w powszechnej świadomości może zastąpić węgiel i stal?
Nie ma co się łudzić: ten region jeszcze przez wiele lat będzie kojarzył się z przemysłem ciężkim. Tym bardziej, że zarówno górnictwo, jak i pracujący na jego potrzeby przemysł maszynowy mają się całkiem nieźle. Coraz dynamiczniej rozwija się jednak branża motoryzacyjna i specjalistyczna inżynieria medyczna.

Z czego wynikają te zmiany i jak można je przyspieszyć?
Śląskie przekształca się obecnie z regionu przemysłowego na region "uczący się". Kształcą się tu specjaliści z bardzo rzadkich profesji technicznych. To powoduje, że rośnie kapitał ludzki tego regionu. Aby został on jednak w pełni wykorzystany, potrzeba więcej instytucji wsparcia dla biznesu.

Czym jeszcze, Twoim zdaniem, nasz region mógłby zawojować świat?

*Codziennie rano najświeższe informacje z woj. śląskiego prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera