Google Doodle wspomina Seiichu Miyake
ZOBACZCIE ZDJĘCIA
Seiichi Miyake był japońskim wynalazcą i działaczem społecznym. Jego postać upamiętnia w poniedziałek, 18 marca 2019 r., Google Doodle m.in. w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, USA i Japonii.
Google Doodle upamiętnił go jako pomysłodawcę „dotykowych nawierzchni”, płyt chodnikowych ze specjalnymi wypukłościami, ułatwiającymi poruszanie się osobom niedowidzącym w miejscach publicznych. Są to tzw. płyty brajlowskie, dzieki którym osoby niewidome są w stanie odczytać więcej sygnałów.
Dzisiaj jego dzieło jest rozwijane: niewidomi mogą być z wyprzedzeniem informowani o zbliżaniu się do drogi, przystanku autobusowego, do krawężników, lub dowiedzieć się o mijanych właśnie obiektach.
Kim był Seiichi Miyake
W 1965 roku Seiichi Miyake za własne pieniądze stworzył „dotykowe płyty”, czyli płyty chodnikowe w dwóch głównych typach: o okrągłych kropkach i pionowych paskach. Bloki kropek informują o niebezpieczeństwie, pionowe o bezpiecznym poruszania się do przodu.
18 marca 1967 roku miasto Okayama (w zachodniej Japonii) było pierwszym miejscem, w którym zainstalowano ten wynalazek dla osób niedowidzących.
W 1977 roku płyty dotykowe stały się obowiązkowe na stacjach kolei japońskich.
W dniu 18 marca 2019 roku Google Doodle uhonorowało Miyakego swoim logo zmienionym na żółte bloki z ruchomymi kropkami i paskami.
W 1965 roku wynalazca Seiichi Miyake stworzył coś, co rozprzestrzeniło się na prawie każdy cywilizowany kraj na świecie. Od czasu utworzenia kopuł ściętych, dotykowych powierzchni ostrzegawczych wbudowanych w chodniki i chodniki dla pieszych, zostały one zainstalowane w całej jego rodzimej Japonii, a także w Australii, Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.
Seiichi Miyake chciał pomóc osobom z wadami wzroku podróżować bezpiecznie ulicami Tokio. Martwił się także, że ludzie, którzy nie widzieli dobrze, byli zagrożeni podczas wsiadania do pociągu. W latach 70. wszystkie platformy Japan Railway zostały zmodyfikowane tak, aby zawierały dotykowe powierzchnie ostrzegawcze, które były w dwóch różnych wzorach.
Pierwszy wzór był serią linii, które wskazywały, że osoba podróżująca wzdłuż ścieżki powinna kontynuować drogę naprzód. Drugi wzór składał się ze ściętych kopuł, które wskazywałyby, że osoba powinna zatrzymać się z powodu zmiany kierunku lub przejścia z chodnika na autostradę lub że dotarła do końca platformy i powinna poczekać, aż pociąg się zatrzyma, zanim przejdzie dalej .
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Tak wygląda willa generała Ziętka w Ustroniu
TYDZIEŃ Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?