Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sejmik nie zajmie się uchwałą antysmogową rybnickich radnych? Dlaczego? Kiljańczyk ponawia apel do przewodniczącego Sejmiku

Aleksander Król
Sejmik nie zajmie się uchwałą antysmogową rybnickich radnych? Dlaczego? Kiljańczyk ponawia apel do przewodniczącego Sejmiku
Sejmik nie zajmie się uchwałą antysmogową rybnickich radnych? Dlaczego? Kiljańczyk ponawia apel do przewodniczącego Sejmiku A.Król
Gdy pod koniec lutego (28 lutego) Rada Miasta Rybnika podjęła tzw. "uchwałę antysmogową" (dotyczyła zmiany uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego, a konkretnie skrócenie w stosunku do terenu Miasta Rybnika okresów przejściowych na wymianę pieców węglowych) w duszącym się Rybniku liczono, że wpłynie ona na poprawę jakości powietrza. Radość była jednak przedwczesna, bo wygląda na to, że Sejmik Województwa Śląskiego nie będzie głosował rybnickiej uchwały.

Sejmik nie zajmie się uchwałą antysmogową rybnickich radnych? Dlaczego? Kiljańczyk ponawia apel do przewodniczącego Sejmiku

Gdy pod koniec lutego (28 lutego) Rada Miasta Rybnika podjęła tzw. "uchwałę antysmogową" (dotyczyła zmiany uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego z 7 kwietnia 2017 w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw - a konkretnie skrócenie w stosunku do terenu Miasta Rybnika okresów przejściowych na wymianę pieców węglowych)w duszącym się Rybniku liczono, że wpłynie ona na poprawę jakości powietrza. Radość była jednak przedwczesna, bo wygląda na to, że Sejmik Województwa Śląskiego nie będzie głosował rybnickiej uchwały.

Dlaczego? Jan Kawulok, przewodniczący Sejmiku w korespondencji do Wojciecha Kiljańczyka, przewodniczącego Rady Miasta Rybnika, zauważa odmienne stanowiska rady miasta Rybnika i rady powiatu rybnickiego (przypomnijmy - 7 marca rada powiatu zdecydowała, by nie uwzględniać petycji Stowarzyszenia Rybnicki Alarm Smogowy dotyczącej skrócenia okresów przejściowych na wymianę "kopciuchów" w Rybniku).

- W nawiązaniu do spotkania z Panem Przewodniczącym, które miało miejsce w Urzędzie Marszałkowskim oraz poruszonej podczas niego kwestii ewentualnej możliwości zmiany uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 roku w sprawie wprowadzenia na obszarze woj. śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie, w zakresie skrócenia w stosunku do terenu Miasta Rybnika okresów przejściowych, wyjaśniam:

Po analizie uchwały Rady Miasta Rybnika z dnia 28 lutego 2019 oraz Apelu Rady Powiatu w Rybniku z dnia 7 marca 2019 r., przedstawiłem temat na Konwencie tj. spotkaniu wszystkich przewodniczących klubów radnych. Uczestnicy Konwentu jednogłośnie zadecydowali aby nie wszczynać procedowania uchwały zmieniającej uchwałę Sejmiku Województwa Śląskiego z 7 kwietnia 2017 roku – podpisał Jan Kawulok, przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego.

Z takim stanowiskiem przewodniczącego Sejmiku nie mogą zgodzić się radni Rybnika.

Siłą samorządu jest jego samodzielność w działaniu przy uwzględnieniu lokalnych uwarunkowań, kierunków jak i możliwości funkcjonowania. Wskazanie dwóch różnych stanowisk: Rady Miasta Rybnika i Rady Powiatu w Rybniku, jako argument kierujący nas w stronę braku odpowiedzi Sejmiku Województwa Śląskiego na apel Rady Miasta Rybnika, odczytuję jako brak woli podjęcia sprawy - odpowiada Wojciech Kiljańczyk, przewodniczący Rady Miasta Rybnika w korespondencji do przewodniczącego Sejmiku.

Radni Rybnika mieli odwagę podjąć kwestię walki z niską emisją już wielokrotnie, w tym również na sesjach w lutym i marcu br. Rybnik jest miastem szczególnie dotkniętym przez smog. Sytuacja z jaką mamy do czynienia co roku w okresie grzewczym stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców. Stąd tak odważne i jednocześnie dobre decyzje zapadły na sesji rybnickich rajców 28 lutego br - pisze Kiljańczyk.

- Uchwała podjęta przez Radę Miasta Rybnika o nr 53/V/2019 z 28 lutego 2019 r. jest wynikiem prac nad petycją złożoną przez dwie rybnickie organizacje pozarządowe. Treść petycji została poparta przez 426 mieszkańców Rybnika. W wyniku prac merytorycznych w komisjach Rady Miasta, a także negocjacji z wnioskodawcami, Rada Miasta Rybnika podjęła decyzję o poparciu działań zmierzających do przyspieszenia wymagalności terminów z uchwały antysmogowej województwa śląskiego dla obszaru Miasta Rybnika. Liczymy na zmianę uchwały w ten sposób, że terminy dla Rybnika zostaną przyspieszone, a rygory będą dotyczyły instalacji wskazanych w paragrafie 4 uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego. Oczekujemy przyspieszania wejścia w życie wymagań zarówno dla instalacji eksploatowanych od 5 do 10 lat, jak i tych w okresie poniżej 5 lat. Chcemy, żeby wszystkie terminy dotyczące konieczności wymiany tzw. kopciuchów były ograniczone do 1 stycznia 2022 roku - pisze Kiljańczyk.

Ponawiam swój apel o wprowadzenie na sesję Sejmiku Województwa Śląskiego petycji Rady Miasta Rybnika. Deklaruję swój udział w sesji w roli sprawozdawcy. Chętnie przedstawię argumenty za takim działaniem. Jednocześnie nie akceptuję decyzji nieformalnego ciała, czyli Konwentu. Nie mogę zgodzić się na negatywną decyzję i jednocześnie brak argumentacji jak i zrozumienia dla specyficznej sytuacji naszego miasta - apeluje Wojciech Kiljańczyk do przewodniczącego Sejmiku Województwa Śląskiego.

Przypomnijmy, chodzi o uchwały antysmogowe podjęte wcześniej przez rybnicką Radę Miasta, w której uwzględniono petycję Stowarzyszenia Rybnicki Alarm Smogowy i Stowarzyszenia Centrum Inicjatyw Społecznych CRIS, by wystąpić do Zarządu i Sejmiku Województwa Śląskiego z apelem o podjęcie działań zmierzających do zmiany uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, poprzez:
1) wprowadzenie na terenie Miasta Rybnika zakazu instalowania instalacji, w których następuje spalanie węgla w nowych budynkach, co do których zgłoszenie budowy lub wniosku o pozwolenie na budowę złożono po 1 stycznia 2020 roku.
2) skrócenie w stosunku do terenu Miasta Rybnika okresów przejściowych przewidzianych w §8 uchwały Sejmiku w ten sposób, że wymagania wskazane w §4 uchwały Sejmiku dla instalacji, których eksploatacja rozpoczęła się przed 1 września 2017 r. będą obowiązywać:
a) od 1 stycznia 2022 roku w przypadku instalacji eksploatowanych w okresie od 5 do 10 lat od daty ich produkcji,
b) od 1 stycznia 2022 roku w przypadku instalacji eksploatowanych w okresie poniżej 5 lat od daty ich produkcji,
c) od 1 stycznia 2024 roku w przypadku instalacji spełniających wymagania w zakresie emisji zanieczyszczeń określonych dla klasy 3 lub klasy 4 według normy PN-EN 303-5:2012.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Ambasador USA: Wizy zniesiemy najpóźniej w 2020

Kto zarobił na OFE?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo