Sesja Polskie drogi do sukcesu - innowacje czy imitacje? w ramach Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw 2018

Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska
Panel "Polskie drogi do sukcesu - innowacje czy imitacje?" w trakcie Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach.
Panel "Polskie drogi do sukcesu - innowacje czy imitacje?" w trakcie Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach. Lucyna Nenow
Czy innowacje się opłacają firmom? Czy imitacje albo inspiracje są złe dla polskiej gospodarki? O tych tematach dyskutowano w czasie panelu "Polskie drogi do sukcesu - innowacje czy imitacje?" w trakcie Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach.

Czy imitacje nowatorskich produktów mogą być źródłem sukcesu rynkowego? W jakich dziedzinach Polscy przedsiębiorcy mogą być innowacyjni na skalę światową? W jakich obszarach powinniśmy skupiać się na twórczym naśladownictwie?

Na takie tematy dyskutowano w czasie 1. dnia Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw podczas panelu "Polskie drogi do sukcesu - innowacje czy imitacje?", który prowadził prof. dr hab. inż. Marek Pawełczyk, prorektor ds. Nauki i Rozwoju Politechniki Śląskiej.

Zobaczcie zdjęcia:

Wypowiedzi panelistów:

• Anna Azari, ambasador Izraela w Polsce,
Izrael jest krajem wiodącym na świecie w dziedzinie finansowania innowacji. Izrael zaczął być innowacyjny dlatego, że miał wokół siebie wrogie środowisko. Np. przemysł kosmiczny, innowacje wynikały z podstawowych potrzeb militarnych. Komercjalizacja nauki udała się w Izraelu. Naukowcy u nas sami rozumieją, że muszą współpracować z gospodarką.

• Piotr Dardziński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Imitacja jest tym, co najczęściej jest wdrażalne. Polskie firmy sięgają po nie dlatego, że łatwo i szybko jest je wdrożyć. Np. przemysł naftowy przed wojną. Imitacja jest tylko etapem w dochodzeniu do innowacji. W jakimś momencie firmy budują swoje kompetencje i same sięgają po innowacje. Rewizja polityki NCBiR - zielone światło dla projektów innowacje dla przedsiębiorstwa, nie tylko na skalę Polski czy świata. Firmy MŚP tak powinny działać, zacząć od innowacji w swojej firmie. Słowo inspiracja zamiast imitacja. Nie ma możliwości rozwijania innowacji w dziedzinie nauki bez kontaktu z gospodarką. Konstytucja dla nauki - uczelnie powinny się specjalizować, szczególne znaczenie mają tu uczelnie w mniejszych ośrodkach naukowych, one powinny prowadzić badania innowacyjne. Uczelnie powinny się w większym stopniu na gospodarkę i powinny dostosować swoje badania do środowiska, w którym istnieją, np. jeśli za płotem mają wielkie zakłady azotowe.

• Bożena Lublińska-Kasprzak, członek Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC, była prezes PAPR.
Polskich firm nie stać na skomplikowane innowacje, i chętnie korzystają z pieniędzy publicznych. Jednak gdy już firma wejdzie na ścieżkę innowacyjności, to już sama chce inwestować w nowe badania i innowacje. Polskie firmy inwestujące w innowacje wydają średnio mniej więcej tyle co europejskie. Znam duże firmy, które mają duże przychody i inwestowały kedyś niewiele w innowacje, al teraz coraz więcej. Z poziomu makro Polska jest krajem, który nie inwestuje dużo w innowacje - 0,9 proc. PKB. W 2020 - 1,7 ma być, a później 2,5. To jednak wciąż nie jest dużo. Szwajcaria - 1 miejsce globalny indeks innowacyjności - inwestuje 2 proc. PKB, czyli 21 mld dolarów. My gonimy te kraje, ale ciągle jesteśmy z tyłu. Musimy również brać pod uwagę imitacje, a może trzecią drogę - twórcze rozwijanie inspiracji, a my mamy duże zdolności w tym etapie. Polacy są twórczo kreatywni, umieją rozwijać twórczo produkty. Brakuje tzw. kultury innowacji - systemów do monitorowania pomysłów. Polskie firmy potrzebują ciągle dużych środków na środki trwałe i odnowę parku maszyn. Innowacyjność się opłaca, firmy takie szybciej rosną i mają lepsze wyniki finansowe - wynika z badania Banku Światowego.

W Katowicach rozpoczęła się 8. edycja Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. - To święto przedsiębiorczości. Nie tylko tej polskiej, ale światowej - podkreślał Tomasz Zjawiony, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej

Europejski Kongres MŚP 2018 w Katowicach bez prezydenta i pr...

• Paweł Przewięźlikowski, Prezes Zarządu Selvita S.A.
Innowacje w przemyśle farmaceutycznym to koszt ok. 2 mld zł za projekt. Polskich firm na to nie stać, by samodzielnie wprowadzić nową cząsteczkę na rynek, więc współpracujemy z innymi firmami, głównie zagranicznymi.

• Bartosz Sokoliński, Dyrektor Biura Rozwoju i Innowacji Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Wspieramy też automatykę i robotykę, w tych kategoriach wypadamy niestety słabo, staramy się wspomóc firmy w kierunku przemysłu 4.0. Gospodarka w obiegu zamkniętym - wierzymy, że musimy zadbać o planetę i ją odsmogować. Gowtech - wspieranie technologiami działań w administracji publicznej. Obszarów jest dużo, ale nie wyobrażam sobie, że jest jakiś obszar, który nie ma potencjału - np. nowa metoda odlewania dzwonów.

• Janusz Steinhoff, Przewodniczący Rady Krajowej Izby Gospodarczej oraz Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, Wicepremier, Minister Gospodarki w latach 1997-2001.
Na Śląsku była nadkoncentracja przemysłu ciężkiego, który odstawał od nowoczesnych technologii. W latach 70. podjęto decyzję o modernizacji tego przemysłu. To nie wyszło. Teraz Śląsk jest coraz bardziej nowoczesnym regionem. Nakłady na innowacyjność są jednak bardzo małe. Nie wykorzystaliśmy szans, by zwiększyć innowacyjność kraju, np. w dziedzinie przemysłu obronnego. W tej chwili jest szansa, by przyspieszyć te działania, bo wymusza to konkurencja na rynku europejskim. Polski eksport się rozwija w imponującym tempie, ale to eksport stymulowany przez zagraniczne inwestycje, tak samo jak innowacje. Cieszy mnie nowa ustawa o innowacyjności, to milowy krok w dobrym kierunku. Są tu narzędzia, które nie zaburzają zdrowej konkurencyjności. Jest wiele do zrobienia w materii finansowania badań. Polska jako jedna wielka strefa gospodarcza to dobry pomysł, bo specjalne strefy naruszają zdrową konkurencję. Mamy szansę na skokowe zwiększenie innowacyjności w polskiej gospodarce, bo kończą się nam proste rezerwy - np. tanią siłę roboczą i będziemy musieli zabiegać o klientów.

• Magdalena Zawadzka, Partner w Crido Business & Innovation Consulting Sp. z o.o.
Nauka może być generatorem firm, są środki na takie przedsiębiorstwa. One będą najbardziej innowacyjne. Biznes jest zainteresowany współpracą z nauką, o ile będzie to dla niego korzystne, to musi się opłacać. Przedsiębiorcy mają tendencję wypowiadać się, że nie widzą wartości dodanej współpracy z nauką, a mogą przecież korzystać z zaplecza nawet uczelni zagranicznych, dzięki programom. Trzeba budować świadomość wśród przedsiębiorców.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Samorządowiec Roku - gala Dziennika Zachodniego

Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego TYDZIEŃ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie