Sesja Polskie drogi do sukcesu - innowacje czy imitacje? w ramach Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw 2018

Katarzyna Pachelska
Katarzyna Pachelska
Panel "Polskie drogi do sukcesu - innowacje czy imitacje?" w trakcie Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach.
Panel "Polskie drogi do sukcesu - innowacje czy imitacje?" w trakcie Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach. Lucyna Nenow
Czy innowacje się opłacają firmom? Czy imitacje albo inspiracje są złe dla polskiej gospodarki? O tych tematach dyskutowano w czasie panelu "Polskie drogi do sukcesu - innowacje czy imitacje?" w trakcie Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach.

Czy imitacje nowatorskich produktów mogą być źródłem sukcesu rynkowego? W jakich dziedzinach Polscy przedsiębiorcy mogą być innowacyjni na skalę światową? W jakich obszarach powinniśmy skupiać się na twórczym naśladownictwie?

Na takie tematy dyskutowano w czasie 1. dnia Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw podczas panelu "Polskie drogi do sukcesu - innowacje czy imitacje?", który prowadził prof. dr hab. inż. Marek Pawełczyk, prorektor ds. Nauki i Rozwoju Politechniki Śląskiej.

Zobaczcie zdjęcia:

Wypowiedzi panelistów:

• Anna Azari, ambasador Izraela w Polsce,
Izrael jest krajem wiodącym na świecie w dziedzinie finansowania innowacji. Izrael zaczął być innowacyjny dlatego, że miał wokół siebie wrogie środowisko. Np. przemysł kosmiczny, innowacje wynikały z podstawowych potrzeb militarnych. Komercjalizacja nauki udała się w Izraelu. Naukowcy u nas sami rozumieją, że muszą współpracować z gospodarką.

• Piotr Dardziński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Imitacja jest tym, co najczęściej jest wdrażalne. Polskie firmy sięgają po nie dlatego, że łatwo i szybko jest je wdrożyć. Np. przemysł naftowy przed wojną. Imitacja jest tylko etapem w dochodzeniu do innowacji. W jakimś momencie firmy budują swoje kompetencje i same sięgają po innowacje. Rewizja polityki NCBiR - zielone światło dla projektów innowacje dla przedsiębiorstwa, nie tylko na skalę Polski czy świata. Firmy MŚP tak powinny działać, zacząć od innowacji w swojej firmie. Słowo inspiracja zamiast imitacja. Nie ma możliwości rozwijania innowacji w dziedzinie nauki bez kontaktu z gospodarką. Konstytucja dla nauki - uczelnie powinny się specjalizować, szczególne znaczenie mają tu uczelnie w mniejszych ośrodkach naukowych, one powinny prowadzić badania innowacyjne. Uczelnie powinny się w większym stopniu na gospodarkę i powinny dostosować swoje badania do środowiska, w którym istnieją, np. jeśli za płotem mają wielkie zakłady azotowe.

• Bożena Lublińska-Kasprzak, członek Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC, była prezes PAPR.
Polskich firm nie stać na skomplikowane innowacje, i chętnie korzystają z pieniędzy publicznych. Jednak gdy już firma wejdzie na ścieżkę innowacyjności, to już sama chce inwestować w nowe badania i innowacje. Polskie firmy inwestujące w innowacje wydają średnio mniej więcej tyle co europejskie. Znam duże firmy, które mają duże przychody i inwestowały kedyś niewiele w innowacje, al teraz coraz więcej. Z poziomu makro Polska jest krajem, który nie inwestuje dużo w innowacje - 0,9 proc. PKB. W 2020 - 1,7 ma być, a później 2,5. To jednak wciąż nie jest dużo. Szwajcaria - 1 miejsce globalny indeks innowacyjności - inwestuje 2 proc. PKB, czyli 21 mld dolarów. My gonimy te kraje, ale ciągle jesteśmy z tyłu. Musimy również brać pod uwagę imitacje, a może trzecią drogę - twórcze rozwijanie inspiracji, a my mamy duże zdolności w tym etapie. Polacy są twórczo kreatywni, umieją rozwijać twórczo produkty. Brakuje tzw. kultury innowacji - systemów do monitorowania pomysłów. Polskie firmy potrzebują ciągle dużych środków na środki trwałe i odnowę parku maszyn. Innowacyjność się opłaca, firmy takie szybciej rosną i mają lepsze wyniki finansowe - wynika z badania Banku Światowego.

W Katowicach rozpoczęła się 8. edycja Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw. - To święto przedsiębiorczości. Nie tylko tej polskiej, ale światowej - podkreślał Tomasz Zjawiony, prezes Regionalnej Izby Gospodarczej

Europejski Kongres MŚP 2018 w Katowicach bez prezydenta i pr...

• Paweł Przewięźlikowski, Prezes Zarządu Selvita S.A.
Innowacje w przemyśle farmaceutycznym to koszt ok. 2 mld zł za projekt. Polskich firm na to nie stać, by samodzielnie wprowadzić nową cząsteczkę na rynek, więc współpracujemy z innymi firmami, głównie zagranicznymi.

• Bartosz Sokoliński, Dyrektor Biura Rozwoju i Innowacji Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Wspieramy też automatykę i robotykę, w tych kategoriach wypadamy niestety słabo, staramy się wspomóc firmy w kierunku przemysłu 4.0. Gospodarka w obiegu zamkniętym - wierzymy, że musimy zadbać o planetę i ją odsmogować. Gowtech - wspieranie technologiami działań w administracji publicznej. Obszarów jest dużo, ale nie wyobrażam sobie, że jest jakiś obszar, który nie ma potencjału - np. nowa metoda odlewania dzwonów.

• Janusz Steinhoff, Przewodniczący Rady Krajowej Izby Gospodarczej oraz Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach, Wicepremier, Minister Gospodarki w latach 1997-2001.
Na Śląsku była nadkoncentracja przemysłu ciężkiego, który odstawał od nowoczesnych technologii. W latach 70. podjęto decyzję o modernizacji tego przemysłu. To nie wyszło. Teraz Śląsk jest coraz bardziej nowoczesnym regionem. Nakłady na innowacyjność są jednak bardzo małe. Nie wykorzystaliśmy szans, by zwiększyć innowacyjność kraju, np. w dziedzinie przemysłu obronnego. W tej chwili jest szansa, by przyspieszyć te działania, bo wymusza to konkurencja na rynku europejskim. Polski eksport się rozwija w imponującym tempie, ale to eksport stymulowany przez zagraniczne inwestycje, tak samo jak innowacje. Cieszy mnie nowa ustawa o innowacyjności, to milowy krok w dobrym kierunku. Są tu narzędzia, które nie zaburzają zdrowej konkurencyjności. Jest wiele do zrobienia w materii finansowania badań. Polska jako jedna wielka strefa gospodarcza to dobry pomysł, bo specjalne strefy naruszają zdrową konkurencję. Mamy szansę na skokowe zwiększenie innowacyjności w polskiej gospodarce, bo kończą się nam proste rezerwy - np. tanią siłę roboczą i będziemy musieli zabiegać o klientów.

• Magdalena Zawadzka, Partner w Crido Business & Innovation Consulting Sp. z o.o.
Nauka może być generatorem firm, są środki na takie przedsiębiorstwa. One będą najbardziej innowacyjne. Biznes jest zainteresowany współpracą z nauką, o ile będzie to dla niego korzystne, to musi się opłacać. Przedsiębiorcy mają tendencję wypowiadać się, że nie widzą wartości dodanej współpracy z nauką, a mogą przecież korzystać z zaplecza nawet uczelni zagranicznych, dzięki programom. Trzeba budować świadomość wśród przedsiębiorców.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Samorządowiec Roku - gala Dziennika Zachodniego

Magazyn reporterów Dziennika Zachodniego TYDZIEŃ

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie