Carrefour zwycięzcą rankingu stowarzyszenia Otwarte Klatki
Carrefour Polska już w 2017 roku podjął decyzję o wycofaniu ze sprzedaży jaj od kur z chowu klatkowego. W ramach swojego zobowiązania, sieć zdecydowała o usunięciu wszystkich jaj całych od kur z chowu klatkowego ze swojej marki własnej do końca 2020 roku oraz usunięcie wszystkich jaj całych od kur z chowu klatkowego z oferty sklepów należących do sieci, a także ze składników produktów marki własnej do 2025 r.
Dzięki tym działaniom Carrefour został zwycięzcą ranking odpowiedzialnego biznesu "jak sieci sklepów poprawiają dobrostan kur niosek?" przeprowadzonego między listopadem 2020 a lutym 2021 rokiem przez stowarzyszenia Otwarte Klatki. Sieć zajęła 1. miejsce w rankingu obejmującym największe podmioty rynku handlowego w Polsce, w którym brano pod uwagę, m.in. transparentność firmy i zakres podjętych zobowiązań, promocję kupna jaj z różnych systemów hodowli czy współpracę z dostawcami jaj i producentami produktów marki własnej.
Na podium rankingu stowarzyszenia Otwarte Klatki znalazły się sieci Carrefour, Auchan oraz ALDI, zajmując odpowiednio pierwsze, drugie i trzecie miejsce. Sklepy Carrefour wyróżniają się najmniejszym procentowym udziałem w sprzedaży jaj całych z chowu klatkowego, wynoszącym jedynie 16 proc.
Nie przeocz
Deklaracje sieci Carrefour Polska obejmują zarówno rezygnację sprzedaży jaj z chowu klatkowego w skorupkach, jak i wycofanie ich z produktów marki własnej. Ponadto Carrefour, podobnie jak ALDI i Auchan, zrezygnował z reklamowania jaj pochodzących z chowu klatkowego oraz aktywnie promuje wśród swoich klientów jaja z alternatywnych rodzajów hodowli.
- Bardzo się cieszymy, że dostrzeżono nasze działania, tym bardziej, że chcemy dawać innym przykład do podobnych zmian. Decyzję o wycofaniu ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego oznaczonych cyfrą "3" podjęliśmy w roku 2017 i w ciągu dwóch lat udało się nam ten cel osiągnąć w asortymencie jaj całych marki własnej Carrefour - mówi Barbara Kowalska, Dyrektor Jakości i Zrównoważonego Rozwoju w Carrefour Polska.
Zobacz koniecznie
- W ciągu najbliższych czterech lat jaja trójki zostaną także usunięte ze składników marki własnej Carrefour oraz z asortymentu pozostałych marek oferowanych w naszych sklepach. To ważny element naszej strategii transformacji żywieniowej, za sprawą której chcemy kształtować właściwe nawyki żywieniowe w społeczeństwie, a jednocześnie przyczyniać się do poprawy dobrostanu zwierząt – dodaje Barbara Kowalska z Carrefour Polska.
Nie tylko Carrefour, ALDI i Auchan rezygnują z jaj z chowu klatkowego. Biedronka również zadeklarowała przyspieszenie procesu wycofania jaj klatkowych – z początkiem 2021 roku sklepy na terenie Warszawy zaprzestały sprzedaży jaj całych z chowu klatkowego. W pozostałych częściach kraju „trójki” znikną z półek Biedronki na początku 2022. Ponadto sieć planuje zakończyć promowanie jaj klatkowych już w drugim kwartale 2021 roku. Ponadto także Kaufland planuje zakończyć sprzedaż jaj klatkowych już z początkiem 2022 roku.
Jak podaje stowarzyszenie Otwarte Klatki - chów klatkowy, z którego pochodzą jaja oznaczone numerem 3, wiąże się z wyjątkowo okrutnymi warunkami życia kur. Każda nioska ma do dyspozycji klatkę o powierzchni niewiele większej niż kartka A4. To zbyt mało, by mogła swobodnie się poruszać czy choćby rozprostować skrzydła. W chowie klatkowym kury nie mają też dostępu do naturalnego światła i świeżego powietrza. Alternatywne metody hodowli, czyli chów ściółkowy, wolnowybiegowy i ekologiczny zapewniają zwierzętom nieporównywalnie lepsze warunki życiowe.
Musisz to wiedzieć
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?