Siedem firm chce przebudować dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej. Zabytkowy obiekt z 1888 roku czeka na generalny remont

OPRAC.:
Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak ma wyglądać po remoncie i modernizacji nowy dąbrowski dworzec PKP Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak ma wyglądać po remoncie i modernizacji nowy dąbrowski dworzec PKP Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE PKP SA/PAS
Polskie Koleje Państwowe otrzymały siedem ofert przebudowy zabytkowego dworca kolejowego w centrum Dąbrowy Górniczej. Najtańsza opiewa na prawie 15 mln zł, najdroższa na ponad 23,3 mln zł. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem całkowicie odnowiony budynek ma służyć ponownie pasażerom w 2023 roku.

PKP przeznaczyły na przebudowę dworca ponad 16 mln zł

Na przebudowę dworca w Dąbrowie Górniczej PKP zamierzają przeznaczyć 16 mln 383 tys. 418,66 zł brutto. W tym tygodniu otwarto oferty zainteresowanych zleceniem firm. W sumie jest ich siedem, cztery złożyły samodzielnie firmy: Budecon z Sosnowca (16 mln 996 tys. 690,27 zł), Berger Bau z Wrocławia (14 mln 974 tys. 782,21 zł brutto), Dombud z Katowic (22 mln 143 tys. 77,12 zł) oraz Cechini z Krynicy-Zdrój. Trzy oferty przygotowała konsorcja złożone z firm: Wodpol z Żywca i PBO Śląsk z Sosnowca (19 mln 320 tys. 363,28 zł), Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej i Przedsiębiorstwa Budowlanego Mazur z Jankowic (23 mln 308 tys. 745 zł) oraz Murkrak z Węgrzc, Zakładu Remontowo-Budowlanego Murdza z Miechowa i Dynamik z Krakowa (16 mln 728 tys. zł).

Jak wynika z dokumentów przetargowych, jedynym kryterium, którym kierować będą się PKP przy wyborze wykonawcy, jest cena. Po podpisaniu umowy wybrana firma będzie miała 455 dni (ok. 15 miesięcy) na przebudowę dworca.

Nie przeocz

Budynek odzyska wygląd i swoją dawną funkcję

Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego na terenie całego kraju zostanie wybudowanych lub przebudowanych prawie 200 dworców kolejowych.

Jak informuje PKP S.A., pochodzący z 1888 roku dworzec, na dawnym szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej, przejdzie prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru, a co najważniejsze zostanie na nim przywrócona obsługa podróżnych. - Podczas inwestycji renowację przejdzie elewacja dworca. Znajdująca się na niej cegła zostanie wyczyszczona i uzupełniona, podobnie jak znajdujące się pomiędzy pierwszą i drugą kondygnacją oraz tuż przy szczycie budynku fryzy oraz inne detale architektoniczne. Zabytkowy charakter dworca podkreślą odtworzone na wzór historycznych stolarka okienna i drzwiowa oraz poszycie dachowe. Całość uzyskanego efektu estetycznego podkreśli nowa iluminacja budynku – informuje Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Projekt przebudowy – przygotowany za ponad 356 tys. zł przez GPVT Pracownię Architektoniczną z Poznania – przewiduje m.in. dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. - Przy głównym wejściu do budynku, od strony południowej, zostanie wybudowana pochylnia, a w budynku i jego bezpośrednim otoczeniu powstaną ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących. Wewnątrz dworca w części zachodniej zaprojektowano wykonanie windy. Z pozostałych usprawnień dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej warto wspomnieć o montażu tabliczek z napisami w alfabecie Braille’a, dostosowaniu dworcowych toalet, a także umiejscowieniu w przestrzeni kompleksu planów dotykowych dworca – wylicza Bartłomiej Sarna.

W parterowej części, obok kasy, poczekalni, toalet i dwóch punktów komercyjnych planowane są także powierzchnie biurowe, które od PKP wynajmować będzie miasto. Porozumienie w tej sprawie z przedstawicielami kolejowej spółki podpisał już prezydent Marcin Bazylak, który chciałby, aby na dworcu działało m.in. biuro paszportowe oraz biuro obsługi cudzoziemców. Władze miasta zabiegają o to w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim.

Na dworcu zamontowane zostaną nowoczesne systemy bezpieczeństwa (monitoring, kontrola dostępu, system włamania i napadu oraz system detekcji pożaru), dynamicznej informacji podróżnych (elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów) oraz informacji głosowej.

Poczekalnia będzie wyposażona również w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej sąsiedztwie zaprojektowano pomieszczenia kas biletowych, dwa lokale na wynajem, a w zachodnim skrzydle na dwóch kondygnacjach będą się mieścić powierzchnie przeznaczone dla samorządu. Resztę powierzchni zajmą pomieszczenia techniczne oraz biura.

Zmieni się także wnętrze budynku. Przywrócona zostanie obsługa podróżnych, która będzie odbywać się w holu pełniącym jednocześnie funkcję ogrzewanej i klimatyzowanej poczekalni. Zaaranżowano ją w nowoczesny sposób, nawiązując poprzez częściowo ceglane wykończenie ścian do wyglądu elewacji dworca. Pozostałe ściany zostaną pomalowane na kolory utrzymane w odcieniach szarości, tak jak posadzka wykonana z wielkoformatowych granitowych płyt. Aranżację wnętrza uzupełni nowoczesne oświetlenie, umieszczone w podwieszanym, listwowym suficie.

Modernizacja dworca w Dąbrowie Górniczej to również inwestycja w ekologię i bezpieczeństwo. W budynku i jego otoczeniu zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, natomiast pod ziemią zlokalizowano zbiorniki do magazynowa wody deszczowej, używanej do spłukiwania toalet. Ponadto planowane jest ocieplenie budynku od wewnątrz, ogrzewanie go z pomocą pomp ciepła, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności cieplnej. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz pracę urządzeń i instalacji będzie odpowiadał system BMS (Building Management System). Bezpieczeństwo w budynku i jego najbliższym otoczeniu zapewnią nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Całkowicie zmieni się również zagospodarowanie otoczenia dworca. Oprócz ułożenia nowej nawierzchni, po stronie wschodniej, powstanie 10 miejsc postojowych oraz wiata rowerowa. Ponadto uporządkowana zostanie zieleń, a w sąsiedztwie parkingu powstaną ogrody deszczowe suche o powierzchni 256 m kw. złożone z około 2500 roślin, takich jak kosaciec syberyjski, krwawnica pospolita, mięta wodna, tojeść rozesłana czy skrzyp zimowy. Ich głównym zadaniem będzie wstępne filtrowanie wody opadowej, a także stopniowe jej uwalnianie do gleby.

Były dwa dworce, ale żaden nie obsługiwał pasażerów

Jeszcze do niedawna Dąbrowa Górnicza miała dwa dworce kolejowe. Oba zamknięte na cztery spusty. Ten przy ulicy Kościuszki, związany z koleją Iwanogrodzką-Dąbrowską, w którym mieściły się ostatnio kasy biletowe, został wyburzony 18 grudnia 2020 roku. Było to konieczne, bo budynek kolidował z trwającą budową nowego centrum przesiadkowego. Dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, tuż przy torach, przeznaczony został natomiast do generalnego remontu. Wykonawców czeka ogrom prac, bo na dachu budynku wyrosły już drzewa, a w piwnicach jest woda. Nikogo to jednak zrażać nie może, bo ponad 115-tysięczne miasto na swój nowoczesny, funkcjonalny dworzec po prostu zasługuje.

Dąbrowski dworzec, dziś będący w opłakanym stanie, to bliźniak dworca w Myszkowie. Ten drugi miał nieco więcej szczęścia i został całkowicie zmodernizowany już w 2014 roku.

Wokół dworca centrum przesiadkowe, nowe drogi, tunele, ronda

Przy dąbrowskim dworcu powstaje dziś centrum przesiadkowe. Efekt inwestycji, który ma być widoczny do końca marca 2023 r., da sporo korzyści kierowcom, pasażerom transportu publicznego, pieszym i rowerzystom. Nowe rozwiązania zmienią i ułatwią poruszanie się po mieście. Przy dworcu, po obu stronach torów, powstanie 375 miejsc parkingowych. W śródmieściu, pod torowiskiem na przedłużeniu ul. Kościuszki powstanie podziemny tunel, którym dojedziemy do ul. Limanowskiego; w rejonie stacji zbudowane zostaną nowe drogi i ronda, modernizację przechodzi ul. Kolejowa. Zniknie przejazd na ul. Konopnickiej, a piesi i użytkownicy jednośladów na drugą stronę torów dostaną się tunelem. Rozwinie się infrastruktura rowerowa, wyremontowane zostaną chodniki.

Za 229 mln zł, inwestycję wykona konsorcjum dąbrowskich spółek Nowak-Mosty i Complex. Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez miasto i PKP PLK S.A.

Musisz to wiedzieć

Mistrz Błachowicz liczy na nokaut!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie