Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ŚKUP – awaria systemu usunięta. Tymczasowe rozwiązania przestają obowiązywać, pasażerowie mogą starać się o zwrot dodatkowych kosztów

Paweł Kurczonek
Paweł Kurczonek
Awaria ŚKUP usunięta - tymczasowe rozwiązania zlikwidowane
Awaria ŚKUP usunięta - tymczasowe rozwiązania zlikwidowane metropoliaztm.pl
Zarząd Transportu Metropolitalnego poinformował, że awaria systemu ŚKUP została usunięta. Wszystkie biletomaty oraz kasowniki w pojazdach powinny działać prawidłowo. - Wraz z przywróceniem funkcjonalności systemu ŚKUP przestały obowiązywać tymczasowe rozwiązania, które na czas awarii wprowadził ZTM – informuje Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM. Pasażerowie mogą starać się o zwrot dodatkowych kosztów.

Spis treści

Awaria ŚKUP usunięta – dotychczasowe rozwiązania przestają obowiązywać

Jak informuje rzecznik ZTM, wraz z usunięciem awarii ŚKUP wycofano możliwość zakupu papierowych biletów miesięcznych w Punktach Obsługi Pasażera, a także poprzez przelanie środków na konto organizatora transportu. Pasażerowie nie muszą już samodzielnie opisywać biletów jednorazowych i kasować ich w zamontowanych tymczasowo „dziurkaczach”. Zakończyła się również sprzedaż wszystkich rodzajów biletów jednorazowych przez kierowców.

15 lutego, z powodu awarii ŚKUP, operator aplikacji mPay uruchomił możliwość zakupu biletów długookresowych za pośrednictwem aplikacji. Zarząd Transportu Metropolitalnego informował wówczas, że rozwiązanie jest tymczasowe i będzie działać do momentu usunięcia awarii. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią, możliwość kupna biletów długookresowych w aplikacji mPay zostanie wycofana. Pasażerowie będą mogli skorzystać w tego rozwiązania wyłącznie do 21 lutego.

Koniec awarii ŚKUP – co z biletami kupionymi w tym czasie

Rzecznik prasowy ZTM zapewnia, że bilety długookresowe w wersji papierowej, kupione przez pasażerów w czasie awarii, zachowują swoją ważność zgodnie z datą naniesioną na bilecie.

- Bilety kwartalne i półroczne zostaną zdalnie zakodowane przez ZTM na kartach ŚKUP do końca marca, dzięki czemu od początku kwietnia pasażerowie nie będą musieli posiadać ich papierowych odpowiedników podczas korzystania z komunikacji miejskiej – wyjaśnia Michał Wawrzaszek.

Osoby, które nie chcą nosić przy sobie papierowego biletu miesięcznego, powinny skontaktować się z ZTM celem zakodowania biletu na karcie ŚKUP. Posiadacze tego rodzaju biletów mogą wysłać wiadomość na adres e-mail [email protected] lub przesłać korespondencję na adres Zarząd Transportu Metropolitalnego, ul. Barbary 21a, 40-053 Katowice.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, ZTM przypomina, że pasażerowie, którzy w czasie awarii systemu ŚKUP mieli na swojej karcie zakodowane bilety wieloprzejazdowe, a korzystali w tym czasie z biletów jednorazowych, mogą ubiegać się o zwrot różnicy w poniesionych kosztach.

- Powyższe dotyczy wykorzystywanych w czasie awarii zarówno biletów papierowych, jak i biletów elektronicznych z zewnętrznych aplikacjach mobilnych – precyzuje Michał Wawrzaszek.

By otrzymać zwrot należy skontaktować się z ZTM sposobami opisanymi powyżej. Organizator transportu przekaże dalsze instrukcje w odpowiedzi na korespondencję. Z ZTM powinny również kontaktować się osoby, które po usunięciu awarii nadal będą mieć trudności z kupnem, kodowaniem lub kasowaniem biletów.

- Wszystkie zgłoszenia będą rozpatrywane indywidualnie – zapewnia rzecznik ZTM.

Awaria systemu to wynik ataku hakerskiego

Przypomnijmy, do awarii systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych doszło w nocy z 7 na 8 lutego. W wyniku rozległej awarii przestały działać kasowniki w czytnikach kart znajdujących się w pojazdach, portal internetowy, aplikacja Mobilny ŚKUP, a także System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Jak poinformowało biuro prasowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, przyczyną było celowe działanie osób trzecich. System ŚKUP padł ofiarą ataku hakerskiego.

- Nic nie wskazuje na to, aby mogło dojść do wycieku danych pasażerów, niemniej zgłoszenie o przeprowadzenie niezależnych wyjaśnień zostało przekazane do odpowiednich służb – zapewniał Łukasz Zych, rzecznik prasowy GZM.

Nad usunięciem awarii pracowali specjaliści zajmujący się odtwarzaniem systemów informatycznych oraz cyberbezpieczeństwem. Ich głównym zadaniem było odtworzenie wszystkich baz danych i zbudowanie od nowa bezpiecznej infrastruktury systemu.

System ŚKUP będzie wymieniony na nowy

System Śląskiej Karty Usług Publicznych od pierwszych dni wprowadzenia nie miał zbyt dobrej opinii wśród pasażerów. Krytykowano jest zawodność, narzekano na skomplikowaną i nieintuicyjną obsługę. Łukasz Zych informuje, że ŚKUP w przeciągu kilku tygodni zostanie zastąpiony bardziej nowoczesnym systemem.

- Będzie to system oparty o aplikację mobilną. Będzie się nazywał „Transport GZM”, będzie systemem o wiele bardziej zaawansowanym, niż ŚKUP. Obecnie przygotowujemy się do wprowadzenia systemu, trwają ostatnie testy, trwają odbiory – mówi Łukasz Zych.

Rzecznik prasowy GZM dodaje, że ostateczna data uruchomienia „Transportu GZM” nie jest jeszcze znana. Łukasz Zych jednocześnie uspokaja – zmiana systemów będzie rozciągnięta w czasie, pasażerowie nie muszą się obawiać, że ich karta ŚKUP przestanie działać z dnia na dzień.

- Mało tego, jeżeli ktoś jest przyzwyczajony do swojej karty, będzie mógł dalej z niej korzystać w nowym systemie. Konieczne będzie jedynie wykonanie migracji konta do aplikacji „Transport GZM”. Gdy system zostanie uruchomiony, będziemy o tym szczegółowo informować – zapewnia rzecznik GZM.

Zobacz także

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera