Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Śląsk ma szansę stać się stolicą gier wideo

Andrzej Drobik
Czy produkowane na Śląsku gry powtórzą sukces “Wiedźmina”?
Czy produkowane na Śląsku gry powtórzą sukces “Wiedźmina”?
Śląsk żyje grami? W Cieszynie rusza akcelerator gier wideo - to szansa dla całego województwa na rozwój dochodowego sektora z przyszłością.

Cieszyn stanie się niedługo ważnym centrum produkcji gier wideo. Wszystko za sprawą porozumienia podpisanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu, Uniwersytetu Śląskiego i Starostwa Cieszyńskiego. To szansa dla miasta, powiatu, ale i całego województwa.

W Cieszynie powstanie tzw. Akcelerator gier wideo. List intencyjny w tej sprawie podpisano w poniedziałek, 18 kwietnia. Projekt ma być modelowym wykorzystaniem szans, które daje ciągle rosnący, nie tylko na świecie, ale także w Polsce, rynek gier wideo.

- Polskie gry wideo już dziś podbijają serca milionów graczy na całym świecie i udowadniają, że światowej sławy produkty mogą powstawać w Polsce i w oparciu o rodzimą myśl technologiczną. Akcelerator powołany dzięki współpracy grona instytucji przyczyni się do jeszcze skuteczniejszego wykorzystania potencjału, jaki tkwi w młodych Polakach. Nowy projekt to szansa na połączenie ich pasji z biznesem. Jednym z priorytetów rządu jest stworzenie takich warunków, które pozwolą zatrzymać w Polsce utalentowanych, tu wykształconych młodych ludzi - powiedział obecny przy podpisaniu listu intencyjnego minister skarbu państwa Dawid Jackiewicz.

Ogromny rozwój branży

Akcelerator gier wideo, to najprościej ujmując połączenie inkubatora przedsiębiorczości z funduszem zalążkowym, którego głównym zadaniem jest dofinansowanie firm rozpoczynających działalność.

To się bardzo opłaca, bo jak się okazuje, tworzenie gier wideo może być świetnie prosperującym biznesem, co udowodniło studio CD Project, które w zaledwie 6 tygodni od premiery sprzedała 6 milionów kopii gry „Wiedźmin 3”.

- Branża gier wideo to bardzo innowacyjny sektor gospodarki. Szacujemy, że w 2017 r. wartość polskiego rynku gier wideo osiągnie 1,84 mld złotych. Uruchomienie akceleratora będzie dodatkowym impulsem rozwojowym dla branży. Chcemy, aby w Polsce powstawała jak najwięcej światowych hitów, na miarę słynnego „Wiedźmina” - podkreślił Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
Partnerem merytorycznym projektu został Uniwersytet Śląski. Jego zamiejscowy Wydział Artystyczny w Cieszynie, kształci wyspecjalizowaną kadrę na kierunku projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej.

- Z wielką przyjemnością rozpoczynamy inicjatywę utworzenia pilotażowego programu w obszarze rynku gier komputerowych. Jestem przekonany, że nasze wspólne działanie przyczyni się do generowania nowych pomysłów projektów badawczych, skutecznej komercjalizacji rozwiązań, a przede wszystkim stymulowania edukacji w zakresie gier - powiedział rektor UŚ prof. Wiesław Banyś.

Inwestycje nad Olzą?

Czy Cieszyn czekają poważne inwestycje związane z powstaniem Akceleratora?

- Głównym celem akceleratora jest znalezienie ścieżki finansowania wczesnego etapu tworzenia gier. Nie chodzi o to, żeby inwestować w infrastrukturę, bo ważniejsi są ludzie, wsparcie ich i znalezienie takiej formuły, w którym pomysł może zostać zrealizowany - tłumaczy Remiugiusz Kopoczek, prodziekan ds. Studenckich i Kształcenia Wydziału Artystycznego w Cieszynie.
Administracyjnie Akcelerator powiązany będzie z powiatem cieszyńskim, który ma zapewnić niezbędną infrastrukturę do zrealizowania projektu.

- Dołożymy wszelkich starań, aby stworzyć przyjazne warunki dla działalności firm i osób w tym zakresie. Chodzi tutaj przede wszystkim o znalezienie odpowiednio atrakcyjnej powierzchni biurowej dla nowych firm. Koncepcja Akceleratora zostanie uszczegółowiona w ciągu najbliższych miesięcy, zatem już niedługo będziemy mogli podać szczegóły- powiedział Janusz Król, starosta cieszyński.

W podpisanym porozumieniu ARP zapewni zatem finansowanie projektu, powiat - wsparcie administracyjne i infrastrukturę, a UŚ - kadry i, co najważniejsze, stały dopływ studentów, którzy chcą z grami wideo związać swoje kariery.

Najlepsi gracze w katowickim Spodku

Intel Extreme Masters - mistrzostwa świata gier komputerowych w katowickim Spodku to impreza, która już na stałe zadomowiła się na Śląsku. W tym roku ogromne kolejki ustawiały się pod Spodkiem już od godzin nocnych, a tłum widzów, którzy z wypiekami na twarzy śledził zmagania najlepszych na świecie graczy pokazuje, jak ogromny potencjał drzemie w rynku gier wideo. Ten potencjał chcą wykorzystać producenci, ale także uczelnie wyższe, które coraz częściej proponują wyspecjalizowane kierunki studiów, przygotowujących do tworzenia gier wideo.

Uniwersytet od lat kształci twórców gier

Uniwersytet Śląski od kilku lat inwestuje w rozwój wydziałów, które kształcą twórców gier. Obecnie studenci mogą poznawać branżę na trzech wydziałach Uniwersytetu - informatycy uczą sie programowania, filolodzy - pisania scenariuszy i tłumaczenia, a studenci Wydziału Artystycznego w Cieszynie - projektowania grafiki i tworzenia dźwięku w grach komputerowych.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera