Śląsk: zakaz palenia złym paliwem, wymiana kotłów, Koleje Śl. za darmo. UCHWAŁA ANTYSMOGOWA PROJEKT

DN
Zarząd Województwa Śląskiego przyjął projekt uchwały antysmogowej
Zarząd Województwa Śląskiego przyjął projekt uchwały antysmogowej ARC
Zakaz używania paliw złej jakości, mułów, wymiana starych kotłów w ciągu 10 lat, Koleje Śląskie za darmo, gdy normy pyłów zostaną przekroczone i apel do rządu, by podobne przepisy wprowadzić w skali całego kraju. Zarząd Województwa Śląskiego przyjął 12 stycznia 2017 projekt uchwały antysmogowej. Nowe przepisy w woj. śląskim mają obowiązywać od września 2017 r.

Zakaz używania paliw złej jakości, mułów, wymiana starych kotłów w ciągu 10 lat apel do rządu, by podobne przepisy wprowadzić w skali całego kraju. Zarząd Województwa Śląskiego przyjął 12 stycznia 2017 projekt uchwały antysmogowej. Nowe przepisy w woj. śląskim mają obowiązywać od września 2017.

Oto komunikat biura prasowego urzędu marszałkowskiego:

Wśród najważniejszych założeń uchwały antysmogowej, która trafi teraz do konsultacji i zostanie poddana pod obrady Sejmiku Województwa Śląskiego, znajduje się wprowadzenie od 1 września 2017 roku zakazu używania paliw, których stosowanie powoduje wysoką emisję trujących substancji do atmosfery, czyli węgla brunatnego, mułów i flotokoncentratów oraz wilgotnego drewna. Sama uchwała nie zakazuje spalania węgla czy drewna, ma spowodować natomiast stosowanie odpowiednich jakościowo paliw stałych w odpowiednich urządzeniach grzewczych.

- Chcemy od przyszłego sezonu grzewczego zakazać palenia mułem i paliwami złej jakości, i doprowadzić do wymiany starych kotłów na nowe w ciągu najbliższych 10 lat. Smog wróci, dlatego apelujemy do rządu o wprowadzenie takich rozwiązań w skali kraju, potrzebne będą skuteczne kontrole stosowania przepisów w tym zakresie” – mówił w trakcie konferencji 12 stycznia 2017 marszałek Wojciech Saługa.

Ograniczenia lub zakazy wynikające z założeń do projektu uchwały antysmogowej mają objąć całe województwo śląskie i obwiązywać w całym roku kalendarzowym.

Marszałek Saługa zadeklarował również, że w przypadku kolejnych przekroczeń norm jakości powietrza Koleje Śląskie będą dostępne dla mieszkańców za darmo.
Jak wynika z projektu uchwały, pożądanym sposobem ogrzewania budynków w województwie śląskim jest ciepło systemowe oraz ogrzewanie gazowe. Możliwe jest także ogrzewanie paliwami stałymi (węgiel, drewno), ale wyłącznie przy zastosowaniu kotłów klasy 5.

Projekt zakłada trzy daty wymiany starych kotłów w zależności od ich wieku.
Użytkownicy urządzeń powyżej 10 lat od daty produkcji będą je musieli wymienić na klasę 5 do końca 2021 roku.
Ci, którzy użytkują kotły od 5-10 lat, powinni wymienić je do końca 2023 roku, a użytkownicy najmłodszych kotłów mają czas do końca 2025 roku. Na rynku są stosowane również kotły klasy 3 i 4. Ze względu na to, że do roku 2016 wymiana na takie kotły była dofinansowywana, graniczną datę ich obowiązkowej wymiany na klasę 5 wydłuża się do końca roku 2027. Co istotne, każdy, kto buduje nowy dom i zamierza ogrzewać go węglem lub drewnem, ma obowiązek zainstalować od razu kocioł klasy 5. Ta regulacja będzie miała zastosowanie po 12 miesiącach od dnia wejścia w życie uchwały antysmogowej.

„Stare kotły emitują nawet do dziesięciu razy więcej zanieczyszczeń niż nowe, a ich wymiana pozwoli ograniczyć problem niskiej emisji w regionie. Jesteśmy chyba jedyną wyspą na mapie Europy, gdzie wciąż można kupować paliwa niskiej jakości i ich używać, zatruwając sobie życie. Czas to zmienić” – dodał marszałek Wojciech Saługa.

Uchwałą objęte są wszystkie kotły i piece na paliwo stałe niezależnie od ich przeznaczenia. Uchwała dotyczy całego sektora mieszkaniowego oraz działalności gospodarczej, gdzie użytkowane są kotły typu „domowego” (o mocy do 1 MW).

Darmowy przejazd Kolejami Śląskimi w "dni smogowe" miałby dotyczyć kierowców, którzy podczas podróży KŚ, okażą dowód rejestracyjny pojazdu. Podobne rozwiązanie stosowane jest w Krakowie - tam podczas przekroczenia dopuszczalnych norm jakości powietrza, komunikacją miejską mogą bezpłatnie jeździć kierowcy, a na jednym dowodzie rejestracyjnym, może podróżować tyle osób, na ile zarejestrowany jest pojazd. Natomiast w naszym regionie wstępnie planuje się, że miałoby to dotyczyć dwóch dodatkowych osób.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Ile wydajemy na aktywność fizyczną?

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
Hanys
Mom pytanie.... Jaki kocioł mom zamontować w przedwojennej kamienicy , na trzecim piętrze, w mieszkaniu o powierzchni 37 metrów kwadratowych...... Nie stać mnie na inne ogrzewanie.... Niech mądrala z urzędu odpowie....
K
Karel
Cesky ekogrosek z pecjalnego bronzowego wengla ekologicznego
jest najlepszy !
D
Dominik
Obecnie gminy mają możliwość pozyskania zewnętrznych środków na dopłaty dla mieszkańców do wymiany ogrzewania na niskoemisyjne. Przez to pojawiły się na rynku kotły na węgiel 5 klasy. Kupując kocioł w ramach takiej dotacji należy dokładnie sprawdzić, czy dany egzemplarz w momencie zakupu na 100% posiada certyfikat i czy jest on wydany przez uprawnioną jednostkę akredytacyjną. Niestety u nas tylko 3 instytuty (Łódź, Zabrze, Poznań) wykonują takie badania, z czego tylko Poznań robi badania na emisję i prąd, Łódź i Zabrze tylko bada emisję. Dodatkowo niektóre kotły na węgiel spełniają 5 klasę tylko z dodatkowym wyposażeniem (np. elektrofiltrem). Informacja o tym jest umieszczona na certyfikacie. Aby taki egzemplarz był kotłem 5. klasy, trzeba go z takim elektrofiltrem kupić (a to dodatkowe kolejne koszty dla nas). No i chyba najważniejszy mankament - do tych kotłów nie kupimy niestety węgla, jaki rekomendują ich producenci. Aby taki kocioł uzyskał certyfikat 5 klasy, to badania są robione na węglach o świetnych parametrach, trudnych a wręcz niemożliwych do zdobycia na żadnym składzie dla zwykłego Kowalskiego. A jakby już udałoby się go zdobyć, to cena jest kosmiczna. To świadczy o robieniu w balona klientów. Paradoks? Skądże znowu, to znakomita sytuacja. Kocioł jest w porządku, normy przyklepane, dotacje przyznane. A że polskie złoża węgla nie przystają jakością do wymagań kotła, to już nie wina producenta kotła. W umowach o dotację jasno piszą, że „w przypadku, kiedy nowe źródło ciepła jest wykorzystywane niezgodnie z jego przeznaczeniem, w szczególności niestosowanie paliwa wskazanego przez producenta w specyfikacji pieca”, jesteśmy zmuszeni do zapłacenia kary i zwrotu dotacji wraz z odsetkami. Dlatego nie nabierajmy się na chwyt marketingowy kotłów na węgiel 5 klasy, bo przyjdzie nam słono zapłacić, jeżeli zdecydujemy się na wzięcie pieniędzy z dotacji na taki właśnie piec.
d
domownik
debilizm ludzie albo pójda na bruk od mandatów i sadów albo zamarzną na śmierć
d
domek
dobry pomysł, lecz w naszej rzeczywistości nierealny, bo skąd tą kasę wziąśc, to nie 300 zł ale więcej jak 10x tyle. ci co rzadza maja kase i uchwalają według bogaczy a nie przeciętnego zjadacza chleba co opłaty i na życie starcza.... dzieci też coś chcą, dojazdy do pracy, u nas nie Niemcy, Anglia czy ...
S
Sillu
Zakaz palenia mulem ok bo to naprawde syf.
Flotokoncentrat to wegiel bardzo malej frakcji ale dobry jakosciowo tylko wymaga uniejetnego spalania- zakaz bezsensu.
Piec klasy 5 8-10 tysiecy... Plus drozsze paliwo. Kontra
Piec zasypowy gornopalny + bufor ciepla i palenie od gory, 3-6 tysiecy w zaleznosci od mocy i wielkosci buforu. W wiekszosci wystarczy sam bufor bo takie piece ma wiekszosc ludzi...
Efekt niewiele gorszy niz piec kl.5 na ekogroszek.
Pytanie po co przeplacac ? I kto ma na tym zarobic... Bo wystarczylo by wprowadzic zakaz nadmiernego kopcenia ( podobne zalecenia stosowala Szwajcaria na poziomie kantonow)i odstraszajace mandaty zeby ludzie w ciagu jednego sezonu grzewczego nauczyli sie czysto palic, a w dwa sezony dostosowaclli swoje instalacje o bufory i sterowniki... Ale nic widocznie bedzie trzeba biednych przepuscic przez piece ogrzewania miejskiego zeby majetni mieli cieplo, bo z pewnoscia piecy 5kl nie kupia a zamarzna albo umra na zapalenie pluc itp od zimna w domu.
k
kiki
A gdzie KZKGOP? Oni prędzej zrobić coś dla mieszkańców.
G
Gość
A co - Rafał - mosz lepszo ideja? Mozno mom sie poskarzyc w Komitecie Powiatowym PiS?
R
Rafał
Tylko proszę szanowne władze po wymianie kotłów wprowadzić obowiązkowe kontrole, np po kilku latach, czy te 5 klasy nie dostały dodatkowych rusztów, na których można spalić wszystko. Mój sąsiad brał kocioł z dotacji, a teraz jara co mu podleci, bo oszczędza na ekogroszku.
R
Rafał
:-)
G
Gość
No to sie raduja.
Jak niy dostana kupic dobrego paliwa (ino cobych sie mogua z mojij rechtorski pynzyji go kupic) i mi zawrzom moj kachlok w doma, to sie byda jezdziou couki dziyn za darmo cugiym, (mysla, co tam bydom grzoli).
Ale na nowy kociou niy byda 10 lot czekac! Abo zaroski, abo dali byda polic oszkrabinami!
Wróć na dziennikzachodni.pl Dziennik Zachodni
Dodaj ogłoszenie