Śląska Karta Usług Publicznych: Dajcie już sobie spokój z tą kartą. Kompromitacja

Michał Wroński
ŚKUP ma funkcjonować m.in. w komunikacji publicznej. Czy poprawi jakość usług?
ŚKUP ma funkcjonować m.in. w komunikacji publicznej. Czy poprawi jakość usług? Bartlomiej Miedzybrodzki
Miało być cudownie, a wyszło jak zawsze. Wszystko wskazuje na to, że Śląska Karta Usług Publicznych - rewolucyjny projekt, który miał wprowadzić wspólny bilet w komunikacji publicznej na terenie 21 gmin Śląska i Zagłębia, a także ułatwić dokonywanie w nich płatności drogą elektroniczną - skończy się wielką kompromitacją.

I nie chodzi tylko o to, że kartę mieliśmy dostać w lipcu tego roku, a dostaniemy... No właśnie, nie wiadomo kiedy. Jak dobrze pójdzie, to gdzieś na początku roku 2014. To jeszcze dałoby się "przełknąć". Nie takie obsuwy już przeżyliśmy, że przypomnimy tylko niesławną historię mostu w Mszanie na autostradzie A1. Znacznie bardziej kompromitujący jest fakt, że karta w żaden sposób nie będzie spełniać funkcji wspólnego biletu. W niczym nie przyda się pasażerom korzystającym z usług Kolei Śląskich czy Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie. Te pierwsze, z braku pieniędzy, wycofały się z projektu, te drugie - "na wszelki wypadek" - postanowiły zachować swoją dotychczasową, sprawdzoną od lat kartę miejską.

Jakby tego było mało, teraz z listy gmin, gdzie w komunikacji miejskiej korzystać będzie można ze ŚKUP-u prawdopodobnie wypadną Tychy. Powód tyle banalny, co śmieszny w przypadku projektu wartego niemal 200 mln złotych - zabrakło pieniędzy na zakup wyposażenia i oprogramowania dla tyskich autobusów.- Sytuacja jest nieciekawa. Nie mamy ani tych urządzeń, ani pieniędzy na ich zakup - mówi Andrzej Ochman, prezes Miejskiego Zarządu Komunikacji w Tychach.

Skoro zatem ŚKUP nie będzie wspólnym biletem, to do czego może się nam przydać? Może do płacenia rachunków za parkingi? Teoretycznie tak, w praktyce jednak zainteresowanie wprowadzeniem u siebie takiego rozwiązania deklaruje tylko 1/3 uczestniczących w projekcie gmin. Powód?

- U nas na razie nie płaci się za parkowanie i póki co wprowadzenie takiego rozwiązania nie miałoby sensu - wyjaśnia Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu.

No dobrze, zostają jednak jeszcze baseny, muzea, czy urzędy. Sprawdziliśmy - w większości gmin uczestniczących w ŚKUP-ie na terenie tych placówek będzie można płacić kartą. Jest tylko jeden problem. Karty płatnicze wkrótce zaczną odchodzić do lamusa.

- Za 3-4 lata ich funkcje przejmą telefony komórkowe - ocenia dyr. Piotr Widawski ze Związku Banków Polskich.

Do mieszkańców Śląska i Zagłębia właśnie powinny trafić pierwsze egzemplarze Śląskiej Karty Usług Publicznych, czyli połączenia wspólnego biletu z elektroniczną portmonetką. Tak przynajmniej mówi umowa, którą półtora roku temu podpisał pilotujący ten projekt KZK GOP z konsorcjum Asseco Poland i BRE Bank. Od dawna już wiadomo, że dotrzymanie tego terminu jest niemożliwe. Przedstawiciele KZK GOP ostrożnie mówią teraz o pierwszej połowie przyszłego roku, ale konkretów wskazywać nie chcą.
Tymczasem im bardziej wydłuża się poślizg w pracach nad ŚKUP-em, tym więcej pojawia się wątpliwości co do celowości samego projektu. Czy w dobie coraz szybszego upowszechniania się nowych technologii informatycznych jest sens, by budować system, który w wielu punktach dublować będzie istniejące już rozwiązania?

Jaworzno zachowa swoją starą kartę

Za sprawą ŚKUP-u mieliśmy się doczekać wspólnego biletu w komunikacji publicznej na terenie aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej. Ziścić miało się marzenie, o którym pasażerowie śnią już od dziesięcioleci. Dziś wiadomo, że tak nie będzie. Do projektu nie zdecydowały się przystąpić Koleje Śląskie. Zarząd poszukującej oszczędności spółki uznał, że obecnie nie stać jej na tego typu "ekstrawagancje". ŚKUP do niczego nie przyda się też w autobusach na terenie Jaworzna. I choć miasto nadal podtrzymuje swój akces do projektu, to nie zamierza rezygnować z miejskiej karty, która funkcjonuje tam od roku 2005. Dlaczego?

Tomasz Bochenek, naczelnik Wydziału Informatyki Urzędu Miejskiego w Jaworznie dyplomatycznie stwierdza, że realizacja projektu "stwarza problemy" i w związku z tym urzędnicy będą się bacznie przyglądać jak w praktyce przebiegać będzie wdrożenie ŚKUP-u. Innymi słowy na wypadek, gdyby projekt KZK GOP okazał się klapą władze Jaworzna wolą mieć w zanadrzu własne, sprawdzone rozwiązanie.

- Będzie można natomiast doładować kartę ŚKUP oraz zapłacić za jej pomocą za niektóre usługi, np. w urzędzie miejskim - wyjaśnia Bochenek.

Dostaniemy to samo, co mamy od 20 lat

Ze ŚKUP-u najprawdopodobniej nie skorzystają też pasażerowie na liniach obsługiwanych przez Miejski Zarząd Komunikacji w Tychach. Jak wyjaśnia Andrzej Ochman, prezes MZK, w tym przypadku zabrakło po prostu pieniędzy na zakup oprogramowania i czytników kart, które powinne zostać zamontowane w autobusach. Pieniędzy, które najpierw miały pochodzić z programu ŚKUP1, potem ŚKUP2, aż wreszcie - po wycofaniu się z tego ostatniego Kolei Śląskich - okazało się, że nie będzie ich wcale.

- No i zrobiło się nieciekawie. Nie mamy ani tych urządzeń, ani funduszy, by je kupić. Będziemy się więc zastanawiać nad innymi rozwiązaniami, które zastąpią ten projekt - mówi Ochman.
- Wychodzi więc na to, że KZK GOP robi wspólny bilet dla KZK GOP i tarnogórskiego MZK, czyli dostaniemy to co i tak mamy od 20 lat - komentuje Jakub Jackiewicz, ekspert przez lata związany z Klubem Miłośników Transportu Miejskiego.

Wspólny bilet na komórce

Być może jednak nie ma co płakać nad kłopotami KZK GOP z realizacją ŚKUP-u, gdyż wspólnego biletu doczekamy się za sprawą operatorów telefonii komórkowej. Już dziś za pośrednictwem komórki można kupić bilet u większości przewoźników i organizatorów transportu publicznego w naszym regionie. Także w Kolejach Śląskich oraz autobusach i tramwajach KZK GOP. Na razie jest to jeszcze margines - na 4,5 mln biletów sprzedanych w czerwcu przez KZK GOP zaledwie niespełna 16 tysięcy znalazło nabywców za pośrednictwem systemów callpay oraz moBilet.

Kiedy jednak ten kanał dystrybucji się upowszechni (a eksperci są przekonani, że w ciągu kilku najbliższych lat telefony komórkowe wyprą z rynku usług płatniczych nawet karty bankowe), to pytanie o sens ŚKUP-u wróci ze zdwojoną siłą. Mimo tych prognoz Anna Koteras, rzeczniczka KZK GOP, broni firmowanego przez Związek projektu.

- Przez komórkę można nabyć wyłącznie bilety jednorazowe, w ramach ŚKUP będzie można nabyć wszystkie ich rodzaje. Na Karcie będzie obowiązywać inna, bardziej elastyczna taryfa. Będzie można na niej też kodować ulgi - wylicza Koteras zalety ŚKUP.
Ma ją otrzymać 700 tysięcy osób na Śląsku i w Zagłębiu

Poza komunikacją publiczną ŚKUP ma obowiązywać w 120 różnego rodzaju instytucjach na terenie: Będzina, Bytomia, Chorzowa, Czeladzi, Dąbrowy Górniczej, Gliwic, Imielina, Jaworzna, Katowic, Knurowa, Mysłowic, Piekar Śląskich, Pyskowic, Radzionkowa, Rudy Śląskiej, Siemianowic Śląskich, Sosnowca, Świętochłowic, Tychów, Wojkowic oraz Zabrza.

Za pomocą kawałka plastiku można będzie zapłacić m.in. lokalne podatki, bilet na basen czy uregulować opłatę za parking. Realizacja oraz utrzymanie projektu ma kosztować 189,6 mln zł, z czego 149,3 mln zł stanowi unijne dofinansowanie (resztę z własnego budżetu wykłada KZK GOP). W ramach zleconych przez Związek prac znalazła się budowa dwóch centrów przetwarzania danych, zainstalowanie punktów oraz urządzeń do sprzedaży i obsługi ŚKUP (m.in. automatów doładowujących karty oraz czytników w autobusach i tramwajach), a także wydanie mieszkańcom kart (w sumie elektroniczne skarbonki ma otrzymać 700 tysięcy mieszkańców aglomeracji).

Południowokoreańska oferta budowy elektrowni jądrowych.

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
pasazer
Karta skup , to jedna wielka porażka . Ja z niej korzystać nie będę na pewno , bo po co mi mrozic pieniądze na jakiejś karcie !!! Kwota jaka wydano na wdrożenie skup wprowadza człowieka w osłupienie !!! Za to można byłoby kupić 200 autobusów . Nasuwa się pytanie .....kto na tym zarobi ???!!!
z
zett
Dziś chciałem znowu pośmiać się z tekstów na stronie kartaskup.pl.
Strona nie działa.
Ostatni niech zgasi światło.
z
zett
A mnie ciekawi, teoretycznie oczywiście, jak doładowywać się będzie kartę w punkcie. Kasjerka?? wpłatomat ze szczeliną na banknoty? automat na bilon??
Ogólnie 9 punktów "na basen marsz" jak najbardziej oddaje słuszną ideę i koncepcję uproszczenia procedury basenowej, przyświecającą pani Koteras i spółce. Dla dzieciaków podaję staromodną, nienowoczesną i nieelektroniczną metodę. Ma jedną głupią zaletę- jest krótsza.
punkt 1: biorę od mamy 5 zł
punkt 2:na basenie płace 5 zł i idę pływać nie martwiąc się, czy mi karta wypadnie z kąpielówek ;-))
z
zett
A podobno podwyżki cen biletów na wiosnę były podyktowane wydatkami na skup...
a od zimy na przystankach stoją pozamykane "futerały", czyli punkty doładowań, autobusy wożą terminale warte duże pieniądze ... nieczynne.
A może prokuratura zainteresowałaby się tym przetargiem. Firma Ass**o, właściciel dawnego Proco*u idzie w ślady Proco*u?? Pamiętamy realizacje przetargu na system informatyczny za grube miliardy dla zus, który chyba do dziś nie jest kompletny i działający.
A może UE zainteresuje się i zażąda zwrotu tych 150 mln euro. I nareszcie kzk będziemy mieli z głowy, bo ogłosi upadłość.
Co za rok, jak nie Kś, to śkup...
R
Rebel
Niestety, ale w przypadku Jaworzna jest to działanie dla swoich pasażerów. Oferta biletowa znacznie lepsza od oferty KZK GOP, do tego dochodzi nowocześniejszy, mający większe możliwości rozbudowy system kart (mimo, że istniejący już kilka lat). Miasto chciało uczestniczyć w projekcie na zasadzie wzajemnego honorowania swoich kart (czyli kartą SKUP możesz płacić np w komunikacji PKM Jaworzno i odwrotnie - wg taryfy danego przewoźnika). Niestety KZK GOP wybrało system, który nie ma możliwości podpięcia innych kart i systemów.
I szczerze mówiąc jako pasażer PKM Jaworzno - mam nadzieję, że miasto nigdy nie wejdzie do KZK GOP, gdzie władze są betonem odpornym na nowoczesne technologie.
Obecnie w komunikacji jaworznickiej mamy (pomijając już korzystniejszą taryfę):
- w 100% niskopodłogowe autobusy
- WIFI w sporej części autobusów
- system informacji audiowizualnej w autobusach
- system informacji wizualnej (tablice LCD) na przystankach na głównym kręgosłupie komunikacyjnym, podający REALNY czas przyjazdu autobusów (lub w przypadku braku sygnału gps z autobusu - rozkładowy)
- system kodów QR na każdym przystanku/rozkładzie umożliwiający pobranie danego rozkładu na komórkę
- system umożliwiający sprawdzenie w czasie rzeczywistym położenie danego autobusu/czas przyjazdu/opóźnienie (poprzez stronę internetową, aplikację lub sms)
- czytelną stronę internetową z wyszukiwaniem połączeń etc.
Oraz kilka innych rzeczy znacznie poprawiających korzystanie z kom. miejskiej.
c
cham
Jak ta karta będzie obowiązywać w tramwajach i na liniach innych przewoźników niż PKMy to będzie sukces całego Śląska.
G
Goscwdombogwdom
Co na to redaktor Głogowski? Nie nazwał autora dzieckiem z liceum? :)))
f
flash and the pan
10 lat temu byłem w Londynie i już wtedy była tam 100 razy lepsza karta- Oyster. Minęło 10 lat, a u nas dalej nie wiadomo kiedy to cudo w ogóle będzie. Pewnie w 2025 roku. Nie zdziwię się, jak te karty będzie trzeba na dzień dobry wszystkie wymienić (tak jak to było białymi kartami z kas chorych).
s
szarak
Według mnie przyczyną takiego stanu rzeczy są:

1. Zbyt rozbudowane funkcjonalności (projekt należałoby podzielić na mniejsze i realizować je niezależnie od siebie, jako główną funkcję należałoby wskazać funkcję biletu elektronicznego)
2. Jeśli chodzi o karty to nieszczęśliwy zbieg okoliczności (np. zmiana marki na mBank wszystkich banków detalicznych należących do BRE Banku, która to na pewno stała wyżej w kolejce priorytetów niż ŚKUP)
3. Jeżeli chodzi o Jaworzno to błędnym założeniem była wymiana systemu, należało raczej postawić na integracje niż wymianę, to samo dotyczyć powinno Kolei Śląskich, które powinny wdrożyć autonomiczny system zintegrowany ze ŚKUP
4. Kolejnym błędem jest instalowanie kasowników w autobusach w ramach projektu (przy dzisiejszym stanie rzeczy, czyli częstej zmianie taboru autobusowego, należało raczej ustalić standardy wymiany danych i zastrzec sobie to w warunkach przetargu na świadczenie usług komunikacji miejskiej, a nie inwestować w dość drogie urządzenia)

Sądzę, że jeżeli komuś wpadnie do głowy pomysł realizacji ŚKUP 2 powinien uwzględnić powyższe uwagi ;)
n
nie bo nie
Nie mam zamiaru tej karty wyrabiać , i tak będzie kolejnym bezwartościowym plastikiem w portfelu . Tyle kasy się marnuje na byle dziadostwo szkoda pisać :-( .
P
Ptaszysko
Na basen marsz:

1. Pobierz ze strony www.kzkgop.com.pl wniosek o wydanie ŚKUP.
2. Wypełnij wniosek i dostarcz do jednego z punktów obsługi klienta (nie zapomnij o podpisie! jeśli zaś jesteś dzieciakiem, koniecznie wystaraj się o podpis jednego z opiekunów).
3. Odczekaj swoje w kolejce i złóż wniosek przy okienku.
4. Raduj się kompletnie wypełnionym wnioskiem. Czekaj na odbiór karty.
5. Po kilku dniach (na pewno pójdzie szybko) zgłoś się z powrotem do centrum obsługi klienta.
6. Odczekaj swoje w kolejce i odbierz kartę.
7. Udaj się do jednego z punktów doładowań ŚKUP i wpłać na kartę pieniądze.
8. Idź na basen i okaż ŚKUP przy wejściu. TARAM, opłata zostanie wniesiona!
9. Możesz już pływać, bez konieczności dalszego używania ŚKUP.

Ba, chyba jesteś niezatapialny. A już na pewno niezatapialne są Genialne Mózgi, które wymyśliły ten teatrzyk :)
t
toms
Niestety tacy ludzie rządzą naszymi miastami-i nie wierze już w żadną ustawę aglomeracyjną - bo aglomeracja polega na tym że wszystkie miasta zrzekają się w jakimś stopniu części swoich praw na rzecz całości. A tu jeden likwiduje tramwaje w całości, drugi likwiduje jedna linie i w zamian dostaje posade gdzie .... w KZK GOP!!!!! tak to własnie wygląda. Każdy prezydent patrzy tylko własnych majtoli!!!!
M
Miro
"resztę z własnego budżetu wykłada KZK GOP"
Nie ze swojego, tylko z NASZYCH pieniędzy, grabionych regularnie przy okazji podwyżek cen biletów. Jakość usług na poziomie dolnej Somali, bród, smród, niepunktualność, rozkłady wakacyjne, linie krajoznawcze, wagony-solówki, autobusy z niemieckiego szrotu, weekendy pieszego pasażera, połączenia przesiadkowe nie istnieją. Za widły i do gnoju, a nie za bilety elektroniczne się brać!
!!!
"Za 3-4 lata ich funkcje przejmą telefony komórkowe - ocenia dyr. Piotr Widawski ze Związku Banków Polskich" - szybciej gościu, znacznie szybciej, za rok, dwa !

Przecież internauci pisali o tym od samego początku tego kretyńskiego pomysłu i od samego początku pisano że są to pieniądze wyrzucone w ... śląską kupę ! Ale kto miał na tym zarobić pewnie zarobił a frajerstwo, czyli pasażerowie będą długo za to płacić bo zainstalowanie tej przestarzałej zabawki to mały pikuś. Nikt jeszcze teraz nie liczy kosztów utrzymania tego czegoś co już w momencie startów jest przestarzałe. A takie zachwyty nad tym były, także jak widać bezmózgich (bo powinni bić na alarm a nie piać z zachwytu) redaktorków, psia ich mać z Dziennika Zachodniego!
O
Otto
Największym barbarzyństwem było rozwalenie przez warszawę Śląskiej Kasy Chorych. Tu! nie może nic dobrze działać, po prostu nie ma przyzwolenia przez centralę.
Dodaj ogłoszenie