Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Śląski ELF musi przejść kurację odchudzającą

Michał Wroński
PESA Bydgoszcz
Jak stracić 6,5 tony? Wbrew pozorom to nie pytanie dla dietetyka. Odpowiedź na nie muszą szybko znaleźć inżynierowie bydgoskich zakładów PESA. To właśnie w nich śląski urząd marszałkowski zamówił osiem nowoczesnych pociągów typu ELF.

Pierwszy z nich miał pojawić się na torach naszego województwa już w czerwcu. Debiut ELF-a może się jednak opóźnić. Wyprodukowany w Bydgoszczy pojazd jest bowiem cięższy aniżeli deklarował producent w chwili, gdy ubiegał się o to zlecenie: waży 141,5 tony, a wedle dokumentacji powinien ważyć zaledwie 135 ton. Urzędnicy marszałka nie są tym jednak zachwyceni.

- Stoimy na stanowisku, że pojazd powinien ważyć tyle, ile przewidywała specyfikacja przetargowa. Jeśli nie będzie spełniać tego kryterium, to z całą pewnością go nie przyjmiemy - podkreśla Witold Trólka z biura prasowego urzędu marszałkowskiego. Jak dodaje odstępstwo od tej zasady mogłoby narazić urząd na zarzut, że łamie przyjęte przez siebie warunki przetargu, a to mogłoby ściągnąć do Katowic kontrolę Urzędu Zamówień Publicznych.

Zaledwie rok temu w podobny sposób straciliśmy 27 milionów złotych. Wówczas UZP uznał, że podczas rozstrzygniętego w 2009 roku przetargu na osiem pociągów (właśnie w nim wybrano ELF-y) urzędnicy postawili producentom zbyt wysokie wymagania, ograniczając tym samym możliwość ubiegania się o to zlecenie części firm. W efekcie wysokość unijnej dotacji stopniała z blisko 109 mln. złotych do niespełna 82 mln. złotych. Różnicę trzeba było pokryć z budżetu województwa czyli de facto z kieszeni tutejszych mieszkańców. Dlatego tym razem urzędnicy marszałka wolą nie ryzykować kolejnego potknięcia i po 14 marca wysyłają do Bydgoszczy delegację, która będzie uczestniczyć w oficjalnym ważeniu ELF-a.

Oznacza to, że do tego czasu producent musi odchudzić ELF-a. Michał Żurowski, rzecznik PESY uspokaja, że nie będzie to jednak zbyt karkołomnym zadaniem.
- Pamiętajmy, że ELF to cała rodzina pojazdów. Ten ostatnio zaprezentowany był po prostu wersją najbardziej "wypasioną". Bez problemu możemy dopasowywać go jednak do indywidualnych wymagań klientów i na Śląsk trafi ELF o takiej masie, jaką wskazał zamawiający - tłumaczy Żurowski i zapewnia, że nawet odchudzony ELF spełniać będzie wszystkie inne wymogi, określone w przetargu. Nie zmniejszy się zatem liczba siedzeń (pociąg ma ich mieć 200), nie zniknie klimatyzacja, ani wewnętrzny monitoring. Nie powinna się też zmienić specjalna konstrukcja pojazdu, która ma zapewnić pasażerom większe bezpieczeństwo na wypadek ewentualnego zderzenia. Wyzwaniem dla inżynierów PESY będzie nie tylko odchudzenie pojazdu, ale też czas, w którym taką operację muszą przeprowadzić. Witold Trólka przypomina bowiem, że zgodnie z podpisaną w 2009 roku umową pierwszy ELF powinien trafić do naszego regionu najdalej 15 czerwca, kolejny miesiąc później, a całość kontraktu musi zostać zrealizowana do początku listopada.

- Jeśli tak się nie stanie, to wobec producenta zostaną naliczane kary umowne - przestrzega Trólka.

Koleją szybciej

W roku 2014 z Katowic do Warszawy mamy pojechać pociągiem z prędkością 200 kilometrów na godzinę. "Zielone światło" do uruchomienia na tej trasie tak szybkich połączeń daje umowa, podpisana kilka dni temu między Ministerstwem Infrastruktury, a PKP Intercity. Resort zapewnił w niej, że przez kolejne 10 lat będzie dofinansowywał przewozy kolejowe między województwami. Umowa (o ile zaakceptują ją jeszcze Komisja Europejska) pozwoli ubiegać się przewoźnikowi o kredyt na zakup nowych pociągów, zdolnych osiągać prędkość 230 km. na godzinę. Chętny do sprzedaży takich składów jest francuski Alstom, który oferuje PKP Intercity pociągi klasy Pendolino.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty